جمعه ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۷ق.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 15

پرواز لار-شیراز با ART از سرگرفته می شود

پس از آنکه جزئیات قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس فرانسه منتشر شد، انعقاد قرارداد جدید برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای ای‌تی‌آر (ATR) ایتالیا نیز موجب شد این بار مسوولان از جزئیات این قرارداد رونمایی کنند.

پس از آنکه جزئیات قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس فرانسه منتشر شد، انعقاد قرارداد جدید برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای ای‌تی‌آر (ATR) ایتالیا نیز موجب شد این بار مسوولان از جزئیات این قرارداد رونمایی کنند.

هواپیماهای این شرکت ایتالیایی که سابقه همکاری با شرکت هواپیمایی «آسمان» ایران را دارد، قرار است در خطوط هوایی درون استانی فعال شوند. همچنین به گفته مدیرعامل ایران ایر، ۲ تا ۴ فروند از این هواپیما تا پایان سال ۲۰۱۶ به ایران تحویل داده خواهد شد. هزینه خرید ۲۰ فروند هواپیمای ای‌تی‌آر نیز کمتر از یک میلیارد یورو برآورد می‌شود که به گفته این مقام مسوول، مقرر شده است شرکت «ای‌تی‌آر» صد درصد مبلغ خرید این هواپیماها را فاینانس کند. همچنین خرید این هواپیماها نیز به‌صورت اجاره به شرط تملیک است.

فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ایر ‌با اشاره به دیدار خود با مدیرعامل ایرباس گروپ و مدیرعامل شرکت هواپیماسازی «ای‌تی‌آر» ایتالیا، اظهار کرد: ۵۰ درصد سهام «ای‌تی‌آر» در اختیار ایرباس است و به همین دلیل مدیرعامل ایرباس گروپ و مدیرعامل «ای‌تی‌آر» با من دیدار داشتند و درباره خرید ۲۰ فروند هواپیمای «ای‌تی‌آر» از سوی ایران مواردی مطرح شد. مدیرعامل ایرباس گروپ در واقع مدیرعامل ایرباس، هلی‌کوپتری ایرباس و ارتباطات ایرباس است.

وی ادامه داد: در دوران برنامه جامع اقدام مشترک، رایزنی‌هایی برای خرید هواپیما از کمپانی‌های مختلف داشتیم، ضمن آنکه برنامه داشتیم هواپیماهای مناسب برای شهرهای کوچک در فرودگاه‌هایی که کمتر پرواز دارند و همیشه مورد درخواست مردم، استانداران و نمایندگان مجلس بود، تهیه شود. پرورش ادامه داد: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی برای خرید هواپیماهای کوچک پیگیری‌ها انجام شد تا هواپیماهای کوچک‌تر با برد کمتر که در تعریف بازرگانی ایرلاین‌ها برای «پروازهای درون استانی» استفاده می‌شود، تهیه شود؛ این هواپیماها در پروازهای مشهد – بیرجند، کرمان – سرچشمه یا شیراز – لار به کار گرفته شود تا مشکل استان‌های مذکور نیز از نظر پروازی رفع شود. مدیرعامل ایران‌‌ ایر افزود: یک عده از این هواپیماهای مناسب کوچک برد، هواپیمای «ای‌تی‌آر» بود که قبلا شرکت هواپیمایی آسمان از آن استفاده کرده و رضایت داشت، ضمن آنکه مناسب شرایط جغرافیایی ایران است.

وی بیان کرد: در این راستا مذاکرات با شرکت «ای‌تی‌آر» ایتالیا انجام شد و توافقات اولیه به دست آمد، به این ترتیب ۲۰ فروند هواپیمای «ای‌تی‌آر» در دوره ۳ تا ۴ ساله تحویل خواهیم گرفت. در گام اول ۲ تا ۴ فروند از این هواپیما در پایان سال ۲۰۱۶ تحویل ایران می‌شود. مدیرعامل ایران‌‌ ایر افزود: مقرر شده است شرکت «ای‌تی‌آر» صد درصد مبلغ خرید این هواپیماها را فاینانس کند که از طریق بانک‌های خارجی و در قالب اجاره به شرط تملیک خواهد بود. وی با بیان اینکه سود این تسهیلات فاینانس بین ۵/ ۱ تا حداکثر ۴ درصد خواهد بود، گفت: بسته به نوع قرارداد کمپانی سازنده با شرکت خریدار نرخ سود متفاوت است.

وی ادامه داد: در گام اول در این توافق‌نامه مقرر شد ۲۰ فروند هواپیما خریداری کنیم و در صورت تمایل هما ۲۰ فروند دیگر در دوره پنج ساله و در سال‌های آتی خریداری خواهد شد. پرورش با بیان اینکه این هواپیماهای کوچک ۷۰ نفر ظرفیت دارند، گفت: هواپیمای مذکور برای باندهای کوتاه است و تجهیزات فرودگاهی زیادی نمی‌خواهد و با امکانات کم به پرواز در می‌آیند و به‌عنوان هواپیمای ملخی در ناوگان هوایی کشورها پرواز می‌کنند. مدیرعامل ایران‌‌ ایر ادامه داد: در هر دو توافق‌نامه خرید ایرباس‌ها و «ای‌تی‌آر»ها مقرر شده است کمپانی سازنده در بخش آموزش و زیرساخت به ما کمک کند.

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲:۱۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین