سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۲ق.ظ
::آخرین مطلب 10 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 25

یک معلم:مهارت‌های زندگی در مدرسه آموزش داده نمی‌شود/آموزش‌وپرورش با شروع کرونا پوست‌اندازی کرد

به جرأت می گویم بسیاری از مهارت های زندگی در مدرسه ؛ آموزش داده نمی شود و لازم است دولتمردان و مدرسه و والدین برای آموزش مهارت های زندگی به…

به جرأت می گویم بسیاری از مهارت های زندگی در مدرسه ؛ آموزش داده نمی شود و لازم است دولتمردان و مدرسه و والدین برای آموزش مهارت های زندگی به فرزندان این مرز و بوم برنامه ریزی کنند.

به گزارش میلاد لارستان، در آستانه سالروز شهادت دکتر شهید مطهری و روز معلم، سلسله مصاحبه‌هایی با برخی از معلمان شاغل در لارستان به منظور تکریم جایگاه آنان و همچنین آشنایی با مهارت‌های تدریس و بهره‌گیری از تجربیات معلم‌ها، تدارک دیده شده است. در زیر نخستین مصاحبه را می‌خوانیم:

 

  • لطفا در ابتدا خود را بطور کامل معرفی بفرمایید؟

عبدالحمید اخوان هستم.

تحصیلات : کاردانی حرفه و فن از تربیت معلم شهید پاک نژاد یزد

                کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه آزاد اسلامی لارستان

                کارشناسی ارشد مهندسی عمران – محیط زیست از دانشگاه صنعتی خواجه نصیر تهران

مدرس دوره های روخوانی و تجوید و حفظ قرآن

هم اکنون معاون آموزشی دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی لارستان هستم.

ناظر و مجری پایه دو ساختمان و عضونظام مهندسی ساختمان لارستان هستم.

  • چه شد که به فکر معلم شدن افتادید؟

به واسطه حضور  همه ساله در مسابقات قرآنی مختلف شهرستانی و استانی و کشوری؛ از همان دوران تحصیل متوسطه مدرس قرآن بودم و با توجه به علاقه ای که به تدریس پیدا کردم ؛ پس از کنکور ؛ تربیت معلم را انتخاب کردم.

  • معمولا اولین جلسه کلاس را چگونه شروع میکنید ؟

به قول دانش آموزان اولین جلسه ؛ جلسه معارفه هست.

معمولاً معارفه دانش آموزان + معارفه خودم + معرفی درس مورد تدریس و انتظارات و نحوه نمره دهی و ..

  • نحوه ارتباط گیری و ایجاد صمیمیت بین خود و دانش آموزان را در چه می بینید؟

من همیشه سعی کردم برادرانه با دانش آموزانم ارتباط داشته باشم و در شادی ها و سختی ها همراهشون باشم. در یک کلام سعی می کنم با دانش آموزان زندگی کنم.

  • بهترین و بدترین خاطره ای که میتوانید از شغل خود بیان کنید.

بدترین خاطرات معلم ها  بنظر من فوت برخی دانش آموزان به دلایل مختلف ( معمولاً تصادف و … ) هست. البته متاسفانه یکی دو مورد هم نبوده و موارد زیاد است. در یکی از موارد یکی از دانش آموزانم که با موتورسیکلت به مدرسه می آمد در مسیر برگشت به منزل دچار تصادف شد و فوت کرد.

بهترین هم قطعاً مشاهده موفقیت های دانش آموزان در مسابقات و کنکور و ..

یکی از بهترین خاطرات هم مربوط به سال اول تدریس بود. من یک روز هفته در لار تدریس می کردم و بقیه ساعات تدریس در یکی از روستاهای منطقه بودم و این چند روزهفته را در آن روستا ساکن بودم. به نظر من زندگی و تدریس در روستا ؛ انسان ساز است و هر معلمی باید چند سال در روستا زندگی و تدریس کند.

روستای محل تدریس ما واقعاً ویژگی های خاص خودش داشت. برای عزیمت به روستا حداقل ۳ تا ۴ ماشین عوض می کردم. در یک شب بارانی درگردنه جاده به علت مسدود شدن راه توسط سنگها ؛ گیر افتادیم و مجبور شدیم در آن شرایط سنگ ها را جابه جا کنیم تا راهی برای عبور خودرو باز شود و به مقصد برسیم. تامین آب آشامیدنی و زندگی در روستا هم درس های ارزشمندی بودند. با توجه به رشته تحصیلی دانشگاهی در آن روستا مشغول به تدریس حرفه و فن شدم. البته قرآن هم تدریس می کردم و تدریس قرآن در همه این سالها ؛ نمک زندگی من بوده است. القصه جریان طوری پیش رفت که دانش آموزان آن روستا تا اواخر آبان معلم درس ریاضی نداشتند و خب تدریس ریاضی هم کار هر کسی نبود. امتحانات بصورت نهایی و هماهنگ استانی برگزار می شد و نتایج امتحانات مهم بود. با توکل برخدا تدریس ریاضی را از آذرماه شروع کردیم و الحمدلله آن سال ؛ به قول خود دانش آموزان اولین سالی بود که همگی در خرداد ماه قبول شدند.

خاطره ای دیگر هم روز اول تدریس در یکی از مدارس لار بود که با دبیران دوران دانش آموزی خودم که بعضاً سال آخر خدمتشان بود ؛ همکار بودم. هم نشینی معلمان باتجربه با من که اولین روزهای تدریسم بود ؛ تجارب گهرباری بود.

از همین مجال به تمام معلمان و دبیران دوران تحصیل خودم عرض ادب و احترام می کنم و از خداوند بهترین ها را برایشان آرزومندم و سپاسگزار زحمات بیکرانشان هستم.

  • کرونا بر روی کار شما چه تاثیراتی گذاشت و چگونه این اتفاق را مدیریت کردید؟

از نظر بنده با شروع کرونا بیشترین تغییر در کسب و کارها را معلمان داشتند و آموزش و پرورش با شروع کرونا پوست اندازی کرد و تحول عظیمی در آموزش سراسر کشور رخ داد. البته این به معنای مطلوب بودن وضعیت موجود نیست و قطعاً توقعات فراتر از وضعیت کنونی است.

 انشاالله در دوران بعد از کرونا هم آموزش مجازی می تواند در کنار آموزش حضوری موفقیت ها را صدچندان کند.

  • بنظر شما در کشور و شهرستان معلمین با چه مشکلاتی روبرو هستند؟

توقعات و انتظارات از معلمان بسیار زیاد است. خصوصاً در ایام کرونا که همکاران ما فداکارانه در تلاش هستند. تلاشی که واقعاً و انصافاً کمتر دیده می شود. تلاشهای ۲۴ ساعته با بسیج تمام امکانات شخصی معلمان و خانواده محترمشان . از گوشی و لب تاپ و اینترنت گرفته تا … .

  • سطح امکانات مدارس شهرستان را چگونه میبینید؟

بعنوان شخصی که حداقل در سه شهرستان تدریس کرده ام ؛ بدون تعارف عرض کنم که به لطف همّت خیرین و تلاشهای همکاران فرهنگی و مسئولین آموزش و پرورش؛ امکانات مطلوب است.

  • بنظر شما چه کمبودهایی جهت تقویت دانش آموزان در شهرستان وجود دارد؟

از نظر امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی و ورزشی ؛ نیاز به  پیشرفت بیشتر هم محسوس است.

از نظر نیروی انسانی و معلمان متخصص هر درس هم در کل کشور و بخصوص شهرستان لارستان کمبودها روزافزون است.

  • اگر جای رییس جمهور بودید چه کاری برای معلمان انجام میدادید؟

ارتقای جایگاه شغلی و اجتماعی معلمان – ارتقای خدمات بیمه ای و رفاهی – کمک به ارتقای تحصیلات دانشگاهی و آشنایی معلمان با روش های آموزشی و پرورشی روز جهان و …

  • بنظر شما دانش آموزان باید در درس و زندگی به چه صورت برنامه ریزی نمایند؟

من از دانش آموزان خواهش می کنم که سخن گهربار رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله ) را آویزه گوش خود کنند

ایشان فرمودند: (اگر در یک جمله کوتاه از من بپرسند که شما از جوان چه می خواهید، به او خواهم گفت: تحصیل، تهذیب و ورزش.)

بنظر من دانش آموزان باید از روی علاقه و نه صرفاً برای نمره و طی مدارج علمی درس بخوانند.

و علاوه بر درس به یادگیری مهارت های زندگی نیز همت گمارند.

قدردان زحمات پدر و مادر باشند و تجارب آن ها را آویزه گوش خود کنند.

در فرصت هایی هم (مثلاً تعطیلات تابستان) دانش آموزان به کسب و کار بپردازند. از قدیم گفته اند که کار عار نیست. متاسفانه در کشور و خصوصاً در شهر ما به نوعی جا افتاده که افرادی که تحصیل می کنند نباید کار کنند که با توجه به شرایط کنونی جامعه به نظر من اشتباه است.

  •  یک دانش آموز موفق از نظر شما دارای چه ویژگی های است؟

از نظر من دانش آموز موفق فردی است که جایگاه و مسئولیت خود را بشناسد و با توجه با این شناخت برای تحصیل و تهذیب خود تلاش کند و صرفاً در پی کسب نمره و اخذ مدارک تحصیلی نباشد.

  • لطفا نظرتون در مورد تفاوت های نظام آموزش قدیم و جدید و معلم های جدید و قدیم هم اعلام بفرمایید؟؟

 متاسفانه در نظام جدید حجم مطالب آموزشی بسیار زیاد شده است و فرصت کسب تجارب عملی دروس کمتر است . واقعاً برخی از مطالب آموزشی فاقد کاربرد هستند و به جای آنها می توان فرصت کار عملی و تجربه مهارت های زندگی برای دانش آموزان فراهم نمود.

  • کلام پایانی ؟

به جرأت می گویم بسیاری از مهارت های زندگی در مدرسه ؛ آموزش داده نمی شود و لازم است دولتمردان و مدرسه و والدین برای آموزش مهارت های زندگی به فرزندان این مرز و بوم برنامه ریزی کنند.

قدردان زحمات همه آموزگاران و معلمان و اساتید ؛ خصوصاً پدر و مادرم هستم. از همراهی خانواده و همسرم بسیار سپاسگزارم. از شما که فرصت این مصاحبه را فراهم آوردید هم صمیمانه تشکر می کنم.

و کلامی از شیخ اجل حافظ شیرازی برای همه کسانی که برای مردم و دانش آموزان این سرزمین تلاش میکنند:

تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن                       که خواجه خود روش بنده پروری داند

ح ۳۱۳/ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱:۲۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

4 Responses to “یک معلم:مهارت‌های زندگی در مدرسه آموزش داده نمی‌شود/آموزش‌وپرورش با شروع کرونا پوست‌اندازی کرد”

  1. لاری گفت:

    معلمان عزیز روزتان مبارک فعلا لذت ببرید

  2. مادر گفت:

    به عنوان مادر دانش آموز از زحمات چنین معلمی که با تمام وجود برای دانش آموزان وقت می زارن تشکر می کنم
    سالم و تندرست باشید

  3. ناشناس گفت:

    احسنت به استاد اخوان روزتون مبارک

  4. همسر گفت:

    عزیرم شاهد تلاش شبانه روزیت برای پیشرفت دانش آموزان این مرز وبوم هستم. خداقوت. روزت امروز و هرروز مبارک.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین