جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۸ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

بنارویه، ویترین تاریخ لارستان

کاروانسرای زیبا و تاریخی شاه عباسی بنارویه نمونه ای از شاهکار مهندسی و یک اثر بی نظیر و ماندگار در کشور است. به گزارش گروه وبگردی میلاد لارستان به نقل…

کاروانسرای زیبا و تاریخی شاه عباسی بنارویه نمونه ای از شاهکار مهندسی و یک اثر بی نظیر و ماندگار در کشور است.

به گزارش گروه وبگردی میلاد لارستان به نقل از کانال اخبار بنارویه، به گفته نویسنده کتاب دانشنامه تمدن و فرهنگ بنارویه در ۵۰۰ سال گذشته این کاروانسرا بازمانده عصر صفوی و توسط یک معمار و هنرمند هندی شیعه که اصالتا اهل همدان بوده و به دلیل ارتباطات گسترده ای که در عصر صفویه؛ شاه عباس با دربار سلسله شیعی قطب شاهیان هندوستان داشت این معمار ماهر و زبردست نیز به فارس و نهایتا به بنارویه اعزام شد و عملیات ساخت این بنای تاریخی را با کمک سایر معماران بومی منطقه استارت زدند.

این کاروانسرا در حدود ۴۵۰سال پیش در بنارویه ساخته شده است و جزء چهار کاروانسرای منحصربفرد هشت ضلعی در بین ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده در ایران عصر صفوی است.

کاروانسرای چهار ایوانه بنارویه دارای ۲۸غرفه و دو شترخانه بزرگ است.

به گواهی برخی گزارشات و مستندات تاریخی به فاصله حدودا ۱۰۰ سال پس از احداث اولیه کاروانسرای شاه عباسی بنارویه بنابر اعتقاداتی که در خصوص وجود “اجنه” و دیو و جلوگیری از آزار و اذیت مردم معمول بوده، در محوطه داخلی و غرفه های این کاروانسرا مردم به صورت دسته جمعی و دسته های چند نفری دعای معروف”ناد علیا مظهر العجائب… را جهت جلوگیری و رفع شر و اذیت اجنه و ارواح خبیثه قرائت میذکردند.

گفتنی است که درآن ایام دربین مردم باور و اعتقاد به وجود و مشاهده اجنه و دیو بسیار رایج بوده است.

جهانگردان و باستان شنان زیادی طی دو دهه گذشته از این کاروانسرای تاریخی بازدید کردند که خوشبختانه نتایج تحقیقات این بازدیدها به صورت یک سلسله پژوهش های علمی در کتاب های “دیرین دیار” و “دانشنامه تاریخ و تمدن بنارویه طی ۵۰۰ سال گذشته” به قلم سلمان بشکار به رشته تحریر درآمده است.

اطلاعات مفصل و تکمیلی بیشتر در کتاب “دیرین دیار” و “دانشنامه تاریخ و تمدن بنارویه در ۵۰۰ سال گذشته” نوشته سلمان بشکار آمده است.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۸:۱۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “بنارویه، ویترین تاریخ لارستان”

  1. لاری اهل هنر گفت:

    نگو بنارو. بگو مازندرانه

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین