سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۷ب.ظ
::آخرین مطلب 35 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

آقای رئیس! حالا نوبت شماست

چندي پیش، لارستان بزرگ میزبان استاندار و جمعی از مدیران کل استان بود و از نزدیک با مسائل و مشکلات منطقه آشنا شدندو  همراه با  نماینده مجلس و فرماندار و…

چندي پیش، لارستان بزرگ میزبان استاندار و جمعی از مدیران کل استان بود و از نزدیک با مسائل و مشکلات منطقه آشنا شدندو  همراه با  نماینده مجلس و فرماندار و مسئولان محلی مشکلات مردم بررسی كردند. در جلسه شورای اداری شهرستان  مصوبات سفر باز خوانی مجدد شد در این جلسه هر یک به تناسب مسئولیت خود نکاتی مطرح نمودند که قابل تأمل می باشد .این نوشته در صدد نقد گفته ها و یا عملکردها نیست بلکه با یادآوری آنچه گفته شد می خواهد مسئولین شهرستان با تلاشی مضاعف از حقوق مردم

دفاع نمایند. روی سخن با اداره یا مسئول خاصي نیست بلكه ضرورت دارد همه مسئولين از فرصت پیش آمده برای خدمت بیشتر به مردم استفاده نمایند. در این جلسه آقای نجیب زاده فرماندار محترم خطاب به استاندارگفت…به هر حوزه ای  وارد می شوم می بینم  که به لارستان کم لطفی  شده است وی با ارائه  آمار از کاستی ها و عقب ماندگی هایی که درحوزه های مختلف منطقه (اقتصادی ،فرهنگی ،عمرانی و… ) وجود دارد گزارش هایی را ارائه، و از اجرایی نشدن اکثر مصوبات و بی عدالتی هایی که در چند سال گذشته نسبت به لارستان شده گلایه نمود. در واقع اگر هر یک از مسئولین پیگیر مصوباتی بودند که به هر دلیل اجرایی نشده، وضعیت منطقه اینگونه نبود که در حال حاضر با آن روبرو هستیم . همچنین در این جلسه آقای دكتر جعفرپور نماینده محترم مجلس با اشاره به موقعیت لارستان خواستار تصمیمات شجاعانه ای از سوی مدیران استانی شد تا با توجه به گستردگی منطقه و بُعد مسافت با مرکز استان  و تفویض اختیار از سوی مدیران استان نسبت به  ادارات شهرستان زمینه ای فراهم گرددکه در بعضی از امور  نیازی به مراجعه به استان نباشد و خدمت رسانی بهتری به مردم انجام شود. در این جلسه آقای دكتر احمدی استاندار محترم فارس ضمن تایید مشکلات و کمبودها  واظهار تاسف از وضع موجود از عزم خود برای خدمت بیشتر به مردم گفت و در مصاحبه با خبرنگار سیمای مرکز فارس و نشریات صحبت نو ومیلاد لارستان به ارتقای سطح ادارات وتفویض اختیار در بعضی حوزه ها اشاره نمود تا  ادارات با اختیارات بیشتر خدمات بهتری  ارائه دهند  و آن را فرصتی برای خدمتگزاری بیشتر و بهتر به مناطق دانست ….

با توجه به آنچه گفته شد مخاطب اصلی این گفته ها مدیران شهرستان هستند و  باید گفت «آقای رئیس حالا نوبت شماست».

شایسته است  مدیر هر اداره، دلایل اجرایی نشدن طرح های حوزه مدیریتی خود رابه کمک همکاران  بررسی و برای اجرایی شدن آن تلاش مضاعف نماید و بدون تردید اولین کسی که باید برای اجرایی نشدن هر طرح و برنامه ای  پاسخگو باشد مدیر مربوطه است و نه کس دیگرزیرا این مدیر است که مستقیماً در جریان امور بوده و بیش از هرکس موانع  و  دلایل اجرایی نشدن طرح ها را می داند (بدیهی است عوامل متعدد دیگری نیز در بیرون از سازمان  در این قضیه دخیل بوده اند که مدیر در آن نقشی نداشته و موضوع این نوشته نیست)انتظار می رودنکات زیر مورد نظر مدیران محترم باشد:

۱-    پیگیری طرح های سنوات گذشته که به هر دلیل بر زمین مانده است و تامین اعتبار برای شروع آن؛ ولو میزان آن در ابتدا اندک باشد.

۲-    تلاش برای ارتقای سطح سازمانی دستگاه مربوطه با توجه به فضای پیش آمده که استاندار محترم از آن به عنوان فرصتی برای خدمت بیشتر یاد می کند.

درگزارش فرماندار به عقب ماندگی هایی که در حوزه های مختلف وجود دارد اشاره شده بود وایشان با حساسیت و تلاش شبانه روزی و  بازدید از مناطق ، در جریان کمبود ها و مشکلات روستاها و بخش های تابعه قرار گرفته است.  همچنین همراه با دکتر جعفر پورنماینده مجلس  پیگیر مصوبات بر زمین مانده بوده  و توانسته اند برخی از مصوبات رابا همه مشکلات به مرحله اجرایی برسانند که شایسته تقدیر و تشکر ویژه است .تاسیس وراه اندازی دانشکده دولتی و نمایندگی وزارت امور خارجه  از جمله این اقدامات است. آماری که فرماندار  ارائه دادند بسیار تکان دهنده و نگران کننده است هر طرحی که اجرایی نشده نارضایتی هایی به همراه داشته و بیشترین سوء ظن را نسبت به مرکز شهرستان در بین مناطق ایجاد نموده است. رهبر معظم انقلاب امسال را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیريت جهادی نامگذاری کرده اند از مدیران شهرستان انتظار می رود بدون فوت وقت، کاستی های گذشته را با مدیریت جهادی  جبران نموده و هر قدمی که از سوی آنان در جهت خدمت رسانی مردم برداشته می شود در نزد افکار عمومی برای همیشه ماندگار خواهد بود .و  اجرایی شدن هر طرح ضمن رفع محرومیت و ایجاد اشتغال فرصت های جدیدی را پیش روی مردم منطقه می گذارد.

حال که نماینده محترم مجلس خواستار تفویض اختیار بیشتر برای ادارات شهرستان شده و بالاترین مقام اجرایی استان به این باور رسیده است که باید با تمرکز زدایی از مرکز استان، خدمات رسانی بهتری انجام شود بر مدیران شهرستان است  که از فرصت پیش آمده جهت ارتقای سازمان و اداره متبوع خود بیشترین استفاده را بنمایند. برخی ادارات به سطح معاونت مدیر کل ارتقا یافته اند اما عملا تاثیری در تصمیم گیری های کلان ندارند و به باور عموم فقط ظاهر آن تغییر یافته است و ضرورت دارد با مدیریت جهادی به نحوی امور را پیش ببرند که دستگاه تحت مدیریت آنا ن عملا به سطحی از ارتقا برسد که  مشکلی از مشکلات منطقه را حل نماید. ذکر این نکته ضروری است هر یک از ادارات  و معاونت های ارتقا  یافته باید مستقلا و با توجه به ظرفیت های حوزه  مدیریتی خود نظر مدیران استانی و حتی وزارت را  جلب نموده تا خدمات  بهتری ارائه دهند و از آنان انتظار می رود با هماهنگی فرماندار ونماینده مجلس امور را پیگیری نمایند نیاز به ذکر نیست که قدم اولیه باید توسط مدیر هر اداره برداشته شود و  با ارائه یک برنامه مدون مدیران مافوق خود را  توجیه و ضرورت تفویض اختیار بیشتر را به آنان یاد آوری نموده و در هر مرحله ای که نیاز به حمایت نماینده مجلس یا فرماندار شهرستان داشت از حمایت آنان استفاده نمایند .

 

 روسای ادارات در مواجهه با مدیران مافوق خود بر چند نکته اصرار نمایند .
۱-    بعد مسافت لارستان با مرکز که در دورترین نقطه شهرستان به بالای ۵۰۰ کیلومتر هم می رسد و ضرورت نگاه متفاوت مسئولان مافوق در مقایسه با دیگر شهرستان ها را می طلبد .

۲-    در خواست تخصیص اعتبارات بیشتر به دلیل گستردگی منطقه که به تنهایی بخش وسیعی از استان فارس را دربر می گیرد  تا محرومیت منطقه به حداقل ممکن کاهش یابد شایان ذکر است وقتی یک مدیر با دست پر (همانند گزارش فرماندار در جلسه شورای اداری ) و ارائه آمار دقیق به مدیران ما فوق خود گزارش بدهد یقینا رویکرد مثبت آنان را به همراه خواهد داشت .

۳-    تاکید بر اختیارات بیشتر سازمانی با هدف خدمت رسانی بیشتر و بهتر  همچنانکه استاندار محترم به آن اشاره نموده اند. امروزه در دنیا اصل بر تمرکز زدایی است تا خدمت رسانی سریعتر و بهتر انجام شود.

غلامرضا حامدپور

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۱۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین