شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۲ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 7

بیمارستان لار ظرفیت انجام عمل های تخصصی جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات را دارد

یک متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: بیمارستان لار ظرفیت انجام عمل های تخصصی جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات را دارد به گزارش میلاد لارستان…

یک متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: بیمارستان لار ظرفیت انجام عمل های تخصصی جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات را دارد

به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لارستان، با توجه به اهمیت روزافزون آشنایی با بیماری ها به منظور پیشگیری از ابتلا به آن ها گفت و گویی را با دکتر محمدحسین وثوقی متخصص جراحی مغز و اعصاب بیمارستان امام رضا (ع) لار انجام داده ایم و از وی در مورد تومور مغزی، علائم و راه های درمان آن پرسیده ایم که در ادامه می خوانید:

 

لطفا خودتان را به طورکامل معرفی بفرمایید:

محمدحسین وثوقی، ۳۵ ساله، متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات هستم؛ تمام مقاطع دانشگاهی را در دانشگاه علوم پزشکی شیراز سپری کردم و از تابستان ۱۳۹۹ در بیمارستان لار شروع به کار کردم.

 

در مورد تومور مغزی برای ما توضیح دهید، تومور مغزی چیست و چگونه به وجود می آید؟

به هرگونه افزایش رشد و تکثیر افسار گسیخته سلول ها، تومور می گویند که منشا این سلول ها می تواند از سلول های بافت مغز یا سلول های بافت های همجوار سلول های مغز یا بافت های دور دست که به داخل نسج مغز دست اندازی کرده اند باشد.

این افزایش رشد و تکثیر به دلایل زیادی می‌تواند اتفاق بیفتد که در نهایت چرخه رشد و تکثیر سلولی با سرعت باعث تکثیر سلولی هایی می شود که معمولا از جهت شکل، اندازه و عملکرد تفاوت هایی با سلول های اطراف دارد.

سلول ها می توانند از تغییر سلول های اولیه عصبی یا از تغییر سلول های همجوار سلول های عصبی یا از تهاجم سلول بدخیمی که جای دیگری از بدن رشد کرده اند و معمولا از طریق جریان خون به مغز آورده شده و وارد بافت مغز شده اند باشند.

 

تومور مغزی چه علایم و نشانه هایی دارد؟

علایم شخصی که به تومور مغزی مبتلاست طیف وسیعی را شامل می شود که بسته به نوع، محل، اندازه و سن بیمار این علایم فرق می کند.

از جمله این علایم می توان به سردرد، تشنج، فلج قسمتی از بدن از جمله دست، پا، صورت یا یک طرف بدن، کاهش سطح هوشیاری، خستگی، حالت تهوع و استفراغ و علایم گوارشی، مشکلات حافظه، عدم تعادل، مشکلات بینایی، شنوایی، بویایی، تکلم، تغییر رفتار و خلق و خوی، بزرگ شدن دست و پا، ترشح شیر از پستان بدون بارداری، تغییرات در عادات ماهیانه زن ها، مشکلات بلع و… اشاره کرد.

 

میزان ابتلا به تومورهای مغزی در زنان بیشتر است یا مردان؟ چرا؟

میزان ابتلای زنان و مردان در هر یک از انواع تومورهای مغزی متفاوت است و بسته به نوع می تواند در زنان یا مردان بر اساس آمار بیشتر باشد؛ بنابراین، هم زنان و هم مردان باید نسبت به تشخیص زودهنگام بیماری در صورت بروز علایم اقدام کنند.

 

تومور مغزی چگونه درمان می شود؟ آیا امکان درمان و بهبودی صد در صدی پس از عمل وجود دارد؟

درمان تومورهای مغزی روش های مختلفی از جمله دارودرمانی، هورمون درمانی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی را شامل می شود که بسته به نوع، سایز و محل تومور تصمیم گیری برای نوع درمان انجام می شود.

امکان بهبودی کامل بعد از درمان انتخابی به نوع و محل تومور و نوع درمان انتخابی بستگی دارد؛ هر چند برای برخی از تومورها به دلیل ماهیت بافتی، نوع و محل تومور، درمان قطعی وجود ندارد، اما با مراجعه و درمان به موقع بسیاری از تومورهای مغزی به طور قطعی و دائمی قابل درمان هستند.

 

آیا علت به وجود آمدن تومور مغزی می تواند عوامل ارثی باشد؟

نقش وراثت در برخی از تومورهای مغزی وجود دارد، اما ذکر این نکته ضروری است که در تومورهای مغزی نقش وراثت نسبت به سایر تومورهای ارگان های بدن کمتر است.

 

توصیه شما برای پیشگیری از ابتلا به تومورهای مغزی چیست؟

یکی از عوامل مهم برای پیشگیری از ابتلا به تومور مغزی اشعه ایکس است که برای هر شخصی عکس برداری های پزشکی به کرات در طول عمر  اتفاق می افتد؛ در واقع، تومورهای مغزی بیماری کم شایع اما خطرناکی هستند که با مراجعه به موقع به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و شروع درمان به موقع می توان از عوارض آن کاست و در صورت امکان بیماری را کنترل کرد.

از دیگر عوامل موثر، ضرورت پیشگیری از عواملی است که باعث ابتلا به تومورها و سرطان های سایر ارگان های بدن که قابلیت گسترش به مغز را دارند می شود که از جمله آن ها می توان به مصرف سیگار، نوشیدنی های الکلی، رژیم غذایی پر چرب، مصرف نیترات ها و… اشاره کرد.

 

آیا جراحی های مربوط به تومور مغزی در بیمارستان لار هم انجام می شود؟

در جراحی های مربوط به تومورهای مغزی نسبت به سایر جراحی ها، به ابزار و تجهیزات اتاق عمل، آی سی یو مجهز و کامل، کادر و پرسنل اتاق عمل و آی سی یو کارکشته و باتجربه و همچنین به میکروسکوپ، سی تی اسکن و ام آر آی قابل دسترس نیاز است که خوشبختانه دانشکده علوم پزشکی لارستان و بیمارستان امام رضا (ع) لار از این جهت کاملا مجهز و در حال به روز رسانی خدمات هستند و در حال حاضر توانایی عمل های تخصصی جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات در این مرکز کاملا مهیاست.

 

با توجه به دشواری و حساس بودن این نوع عمل ها، میزان جراحی تومورهای مغزی در لارستان به چه صورت است؟

با توجه به مرکز بودن استان فارس در جنوب کشور، تعداد عمل های جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات در منطقه از سایر استان ها به مراتب بالاتر است و این خود علاوه بر افزایش تجربه و مهارت تیم جراحی و مراقبتی، باعث دلگرمی و رضایت و قوت قلب بیماران و همراهان بیمار نیز شده است.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱:۴۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین