پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۲۴ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

دانشگاه‌های لارستان قطب علمی جنوب استان فارس شوند

وجود مراکز متعدد دانشگاهی در لارستان امکان تبدیل این شهرستان به قطب علمی جنوب استان فارس و برگزاری آزمون کارشناسی ارشد را فراهم کرده است.

وجود مراکز متعدد دانشگاهی در لارستان امکان تبدیل این شهرستان به قطب علمی جنوب استان فارس و برگزاری آزمون کارشناسی ارشد را فراهم کرده است.

به گزارش میلادلارستان وبه نقل از  تسنیم، ماراتن علمی را در ایران تنها برای کنکور ورود به دانشگاه بیان می‌کنند اما در سال‌های اخیر به دلیل تمایل قشر تحصیل کرده برای کسب مراتب بالاتر علمی، گرایش به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد رو به فزونی است و همین امر سبب شد که واژه ماراتن علمی برای این مقطع تحصیلی هم به‌کار گرفته شود.

در حال حاضر در شهرستان‌های خنج، گراش و لارستان دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، آزاد، علمی کاربردی، فنی‌ و حرفه‌ای و دانشکده‌های علوم پزشکی مشغول فعالیت هستند و همین امر سبب افزایش سطح علمی جوانان لارستان شده به‌علاوه اینکه علاقه جوانان برای ادامه تحصیل در سطوح بالاتر سبب شده جمعیت شرکت‌کننده در کنکور ارشد به طور قابل توجهی افزایش یابد.

در سال گذشته به جهت سیاست‌های تعیین شده از سوی وزارت علوم، حوزه‌های امتحانی ارشد در استان‌ها با هدف تمرکززدایی به غیر از مرکز استان در چند شهرستان آن استان‌‌ها نیز برگزار شد.

براساس این سیاست حوزه امتحانی شهرستان‌های جنوب استان فارس به شهرستان جهرم واگذار شد در حالی که وجود مراکز آموزش عالی متعدد در لارستان و قرار داشتن در مرکز شهرهای جنوب استان فارس نظیر داراب، جهرم، لامرد، مهر، گراش، خنج و زرین دشت نسبت به سایر شهرها می‌طلبد که نسبت به این مقوله تجدید نظر شود.

این مطالبه قشر تحصیل‌کرده و دانشگاهی لارستان سبب شد تا به بررسی وضعیت مراکز آموزش عالی این شهرستان بپردازیم. جمشید جعفرپور، نماینده مردم این شهرستان در مجلس درباره ظرفیت‌های علمی لارستان می‌گوید: مرکز آموزش عالی دولتی لار از سال ۹۲ شروع به فعالیت کرده و از مراکز بسیار مهم و تاثیرگذار در فعالیت‌های علمی این شهرستان محسوب می‌شود.

به گفته وی بهمن سال ۹۱ با پیگیری‌های صورت گرفته ۸۵ هکتار زمین برای احداث ساختمان این مرکز در نظر گرفته و نقشه‌های برای برگزاری مناقصه به دانشگاه شیراز تحویل داده شد و با رایزنی با وزارت نفت برای تخصیص بودجه برای ساخت دانشگاه و رایزنی با شورای  گسترش آموزش عالی کشور این دانشگاه در سال ۹۲ کار خود را با سه رشته مهندسی صنایع و مهندسی شهرسازی و مهندسی فنآوری اطلاعات کار خود را آغاز کرد.

این دانشگاه در حال حاضر بیش از ۳۰۰دانشجوی دختر و پسر دارد و پس از دو سال از شروع فعالیتش با ۳رشته جدید مهندسی برق، مهندسی مکانیک و مهندسی شیمی یکی از مراکز تحصیلات تکمیلی در لارستان است که نقش مهمی در ارتقا علمی این شهرستان دارد.

جعفرپور درباره اعتبارات که برای ساخت این دانشگاه هزینه شده است، می‌گوید: وزارت نفت اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی را برای احداث مجتمع آموزش عالی لارستان در نظر گرفت که متأسفانه جذب این اعتبار به دلیل دشواری‌های فعلی مملکت محقق نشده است.

به‌گفته نماینده مردم لارستان در مجلس مجموعه دانشگاه دولتی لار توانسته در مجموع حدود ۱۷ میلیارد ریال را از محل اعتبارات تملک دارایی‌ها و جاری هزینه‌ای جذب کند.

این دانشگاه از زمان تاسیس توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های پژوهشی به‌ویژه در زمینه نانو داشته است. محمدعلی باقری، رئیس مجتمع آموزش عالی لارستان، درباره عملکرد این دانشگاه در حوزه فعالیت‌های پژوهشی گفته در نخستین سال تأسیس مرکز، این امکان فراهم شد که علاوه بر شرکت در آزمون سراسری نانو، به عنوان یکی از ۳۴ حوزه برگزاری آزمون در سطح کشور انتخاب شود.

تشکیل انجمن‌های علمی در هر یک از رشته‌های‌ تحصیلی، برگزاری دوره‌های نرم افزار با اعطای گواهینامه‌های معتبر و تدوین برنامه‌های بازدید از مراکز علمی و صنعتی از دیگر فعالیت‌های حوزه پژوهش این دانشگاه است که باقری به آن اشاره کرده است.

دانشگاه آزاد واحد لارستان یکی از قدیمی‌ترین واحدهای این دانشگاه در استان فارس است. این واحد که در سال ۶۶ راه‌اندازی شده است در چند سال گذشته رشد چشمگیری از لحاظ توسعه فیزیکی و علمی داشته است.

برای نخستین بار در سطح منطقه جنوب استان فارس ۴ رشته حقوق خصوصی، فیزیولوژی ورزشی، عمران سازه و برنامه‌ریزی جغرافیایی در مقطع دکترا در حال پیگیری است که جعفرپور گفته این امر سبب تقویت و افزایش توان علمی دانشگاه‌ها در این شهرستان می‌شود و در حال پیگیری و تصویب نهایی است.

علاوه بر راه‌اندازی این رشته‌ها در مقطع دکترا مجوز اولیه برای ایجاد ۱۱ رشته جدید در مقطع کارشناسی‌ارشد در این دانشگاه توسط مسئولان امر گرفته شده است که همین امر لزوم برگزاری کنکور کارشناسی‌ارشد با مرکزیت لارستان در جنوب استان فارس را بیش از گذشته برجسته می‌کند.

اکنون این دانشگاه دارای بیش از ۴۰۰۰دانشجو است که در یک دانشگاه مادر و ۷مرکز و آموزشکده شامل مرکز گراش، مرکز اوز، مرکز خنج، مرکز جویم، مرکز بیرم، مرکز مهر و آموزشکده سماء در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد مشغول به‌تحصیل هستند.

استقلال دانشگاه آزاد خنج در سال ۹۲ و ایجاد رشته‌های جدید دانشگاهی در واحدهای لار، اوز و خنج در دانشگاه پیام‌نور این شهرها از دیگر اقداماتی است که جعفرپور به آن اشاره می‌کند و از فعالیت‌هایی است که سبب جهش علمی شهرستان لارستان و منطقه جنوب استان فارس شده است.

مرکز آموزش علمی – کاربردی لارستان از مجموعه‌های آموزشی موفق منطقه است که تربیت یافتگان این مجموعه تا حد زیادی جذب بازار کار شده‌اند. به‌گفته نماینده مردم لارستان در مجلس در چهار سال اخیر مبلغ ۲۸ میلیارد ریال اعتبار از منابع درآمدی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور جذب این مجموعه شده است.

دانشگاه پیام‌نور اوز بزرگترین مجموعه دانشگاهی خیرساز کشور است که در جریان بازدید سال گذشته رئیس دانشگاه پیام‌نور کل کشور از این دانشگاه مسئله تبدیل این دانشگاه به مرکز بین‌المللی به‌عنوان خبری نوید بخش برای اهالی منطقه مطرح شد. این ارتقاء هم اکنون در سطح وزارت علوم در حال پیگیری و در مراحل قانونی است.

همه این موارد نشان از ظرفیت‌های علمی و بسترهای مناسب برای تبدیل لارستان به قطب علمی جنوب استان فارس دارد علاوه بر این وجود فرودگاه بین‌المللی و افزایش پروازها که چندی پیش مدیرکل فرودگاه لارستان خبر آن را رسانه‌ای کرد، امکان حضور اساتید پروازی را در این شهرستان و ارتقای علمی منطقه جنوب استان فارس را فراهم می‌کند.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۷:۲۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “دانشگاه‌های لارستان قطب علمی جنوب استان فارس شوند”

  1. امین گفت:

    ضمن تشکر نکته ای را خاطر نشان می سازم
    زمین ۸۵هکتاری که جهت احداث دانشگاه دولتی مشخص شده بود به دلیل نداشتن امکانات زیربنایی و هزینه بسیار سرسام آور انتقال این تاسیسات و از سوی دیگر مکان گزینی ضعیف آن از دید توسعه شهری، منجر به این گردید که کار عمرانی متوقف و فقط هزینه ی بسیار زیادی از بیت المال حیف و میل شود، امید است بی تدبیری مسئولا من بعد صدمه کمتری به شهرستان وارد نماید.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین