یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۰ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1
گزارشی از جهش بلند اقتصادی لارستان

از قلب تپنده تجارت جنوب فارس تا تشکیل منطقه ویژه اقتصادی در لارستان

میلاد لارستان: وجود بازار قیصریه به عنوان مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مرکز تجاری جنوب فارس در لارستان به اضافه وجود گمرک، فرودگاه بین‌المللی، شهرک صنعتی، راه‌های ترانزیتی و منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند این شهرستان را به قطب تجاری جنوب کشور تبدیل کند.

وجود بازار قیصریه به عنوان مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مرکز تجاری جنوب فارس در لارستان به اضافه وجود گمرک، فرودگاه بین‌المللی، شهرک صنعتی، راه‌های ترانزیتی و منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند این شهرستان را به قطب تجاری جنوب کشور تبدیل کند.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، وجود قلب تپنده تجارت جنوب استان فارس در شهرستان لارستان سبب شده که این شهرستان از دیرباز محل رفت‌وآمد تجار از شهرهای مختلف ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد.

علاوه بر بازار قیصریه به عنوان مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مرکز تجاری جنوب فارس وجود گمرک، فرودگاه بین‌المللی، شهرک صنعتی، راه‌های ترانزیتی و منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند این شهرستان را به قطب تجاری جنوب کشور  تبدیل کند.

گمرک فعال در این شهرستان نقش مهمی در توسعه اقتصادی این شهرستان دارد، براساس گزارش گمرک شهرستان لارستان در بین سال‌های ۹۱ تا پنج ماه نخست سال ۹۴ در مجموع بیش از ۸۱۰ تن کالا به ارزش ۱۱۰۰ میلیارد ریال و حدود ۴۴ میلیون دلار  از گمرک لارستان صادر شده است.

جمشید جعفرپور، نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی از پیگیری‌ها برای ارتقا گمرک لارستان به اداره کل خبر داده و گفته است با توجه به اینکه مجموعه گمرک دارای ساختمان نیمه کاره است، مسئله اخذ برخی مجوز ها برای صادرات و تکمیل ساختمان نیمه تمام در اولویت هست.

وی می‌گوید: با توجه به اینکه ساختمان گمرک حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد با بودجه مصوب امکان ادامه ساخت ندارد اما در دیدار با رئیس کل گمرک کشور صحبت‌هایی برای تکمیل گمرک لارستان به عنوان پشتیبان گمرک‌های شهید رجائی و بندر لنگه مطرح شده است.

به گفته جعفرپور مباحث مربوط به ارتقا گمرک لارستان به اداره کل نیز مطرح شده و موافقت اولیه برای این امر  مشروط به موافقت استاندار اعلام شده است.

یکی دیگر از مواردی که در تکمیل چرخه توسعه اقتصادی لارستان و تبدیل آن به قطب اقتصادی و تجاری جنوب نقش موثری دارد، راه‌های ترازیتی این شهرستان است. عملیات مسیر مهم لار ـ بستک که سبب می‌شود توسعه خوبی در حوزه راه‌ها برای منطقه پدید آید و مکمل مسیر لار ـ بندرعباس باشد و می‌تواند به شاهراه‌های دوم ترانزیت کالا مبدل شود.

محمدرضا باقری‌فرد، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان درباره این پیشرفت این مسیر می‌گوید: ۱۳ کیلومتر از این مسیر دو بانده شده و این تنها و آسانترین مسیری است که  مستقیم به بندر لنگه و کیش متصل می‌شود و نقش مهمی در تجارت این مسیر ایفا می‌کند.

مسیر ترانزیتی لار ـ بندرعباس از جاده‌های اصلی منطقه است که حدود سی درصد تردد خودروهای سنگین استان را دارا است و ۸۵ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی لارستان قرار دارد.

پس از سفر وزیر راه وشهرسازی به منطقه دوبانده شدن این محور در دستور کار قرار گرفت و برای اجرای فاز اول از باند دوم این پروژه به طول ۲۰ کیلومتر، اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد که از نیمه دوم امسال عملیات ساخت آن آغاز شده است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی لارستان علاوه بر ۲۰ کیلومتری که در این جاده در حال انجام است ۱۰ کیلومتر دیگر آن نیز به مناقصه گذاشته شده و امید است که دو بانده شدن این مسیر هر چه زودتر به اتمام برسد.

مسیر جهرم – لار این پروژه تکمیل‌کننده بزرگراه شیراز تا بندرعباس و کوتاهترین مسیر برای رسیدن به بنادر جنوبی کشور است که به گفته باقری‌فرد ۳۰ کیلومتر از ۱۰۰ کیلومتری که در حوزه استحفاظی لارستان وجود دارد دو بانده شده و ۲ پروژه ۱۰ کیلومتری از آن برای دو بانده شدن به مناقصه گذاشته شده است.

یکی دیگر از مسائلی که توسعه اقتصادی لارستان را سرعت می‌بخشد، اجرا شدن عملیات راه آهن شیراز – جهرم – لار – بندرعباس است که با اجرای این پروژه منطقه شمال و مرکز کشور به جنوب متصل می‌شود.

این پروژه در سال ۸۹ مصوب و قراردادهای آن منعقد و عملیات اجرایی آن آغاز شد و بنا بود ظرف مدت ۲۷ ماه توسط شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن با مشارکت بانک ملی و در قالب قرارداد فاینانس احداث شود؛ اما به سرانجام مطلوب نرسید.

در دولت دهم این پروژه با هزینه کرد ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی احیا شد اما به سرانجام لازم نرسید تا اینکه در دولت یازدهم تلاش شد با استفاده از اموال بلوکه شده کشور تأمین اعتبار بشود اما باز هم به دلیل پاره‌ای مسائل قانونی این پروژه اجرایی نشد.

این پروژه  در حال حاضر در قالب بسته ریلی در برنامه ششم و بودجه ۹۵ قرار گرفته است. جعفرپور در این باره گفته است پس از اینکه مشکلات قانونی و از جمله قید مشارکت در قرارداد سبب شد که اختصاص اعتبارات دولتی به این پروژه با مشکل روبه‌رو شود با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه قرار شد که این پروژه به صورت آنتنی یعنی جهرم به شیراز و لار به زاهد محمود به راه آهن سراسری متصل شود تا بتوانیم بعدها بین این دو مسیر را به هم متصل کنیم.

به گفته جعفرپور مردادماه ۹۴ در جلسه‌ای با معاون نظارت راهبردی معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری، مسئله بررسی و اخذ مجوز شورای اقتصاد برای راه آهن منطقه مطرح و دستور پیگیری و طرح موضوع پروژه راه آهن لار در کمیسیون ماده ۲۱۵ به منظور اخذ مجوزهای لازم جهت درج در ردیف بودجه سنواتی صادر شد.

وی گفت: همین امر سبب شد که این پروژه در بسته ریلی برنامه ششم و در بودجه سال ۹۵ قرار بگیرد تا دولت خودش امور را انجام داده و عملاً کلمه مشارکت حذف شود و امید است که این این پروژه هر چه سریعتر انجام شود.

فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله آیت‌اللهی لارستان یکی دیگر از ظرفیت‌های این شهرستان برای تبدیل شدن به قطب اقتصادی جنوب است تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی برای تکمیل ساخت ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه، دریافت مبلغ ۱۸ میلیارد ریال برای بهسازی فرودگاه، ۲۰ میلیارد ریال برای خرید سیستم‌های ناوبری و کمک ناوبری، ۹۰ میلیارد ریال برای توسعه اپرون(پارکینگ فرودگاه) از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌های کشور از جمله اقداماتی است که توسط مدیرکل فرودگاه لارستان انجام شده است.

افتتاح پروازهای شرکت العربیه در سال ۹۳، شرکت فلای دبی در سال ۹۴ و ایجاد شعبه ارزی بانک ملت سبب شده که این فرودگاه مرجع برای مسافران داخلی و خارجی به مقصد بیش از ۹۰ کشور دنیا شناخته شود و جایگاه پنجم در میان فرودگاه‌های کشور را کسب کند.

منطقه ویژه اقتصادی لارستان یکی از مطالبات مردم لارستان است که نقش مهمی در توسعه اقتصادی این شهرستان دارد و از آنجا که با راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی تخفیف‌هایی هم به سرمایه‌گذاران در این مناطق اختصاص یافته در نتیجه علاقه برای کار و فعالیت در آن برای متقاضیان افزایش می‌یابد.

جعفرپور از پیگیری و تصویب راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی در لارستان خبر می‌دهد و می‌گوید: برای تأمین زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی ۱۰۰ هکتار زمین در نظر گرفته شده و این امیدواری هست که در سال ۹۵ امور مقدماتی نظیر آب و برق و گاز و جاده دسترسی برای منطقه ویژه اقتصادی لارستان انجام شود.

راه‌اندازی صنایع گوناگون و منطقه ویژه اقتصادی در لارستان که از شهرستان‌های خشک و کم آب استان فارس است، نیاز به تامین آب دارد به همین دلیل پیگیری برای انتقال آب از خلیج فارس مدتی است که در راس برنامه‌های مسئولان این شهرستان قرار گرفته است.

به گفته نماینده مردم لارستان در مجلس لزوم انتقال آب از خلیج فارس به لارستان در دولت‌های دهم و یازدهم مورد تائید قرار گرفت و کارهای کارشناسی و طرح مطالعاتی اولیه در سطح اداره کل آب و فاضلاب فارس انجام گرفته است.

جعفرپور خاطرنشان می‌کند که در شرایط فعلی اجرای این طرح با استفاده از منابع دولتی میسر نیست و به همین دلیل با همکاری یکی از شرکت‌های بخش خصوصی طرحی برای مکان‌یابی و مسیریابی تهیه شده و با انجام این طرح که مسیر آن از کناره دریا تا ورودی لارستان است به طور طبیعی شهرستان‌های گراش و خنج و شاید داراب و زرین دشت از این طرح بهره‌مند می‌شوند.

آب‌هایی که از دریا استخراج و تصفیه می‌شود برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعتی کاربرد دارد و تأمین آب شُرب و آب کشاورزی و استقرار واحدهای صنعتی آب بر لزوم اجرای این طرح را چندین برابر می‌کند. ورود صنایع گوناگون به لارستان مساوی با اشتغال و رونق اقتصادی این شهرستان است.

محمدرضا پیمانفر، مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی لارستان با اشاره به اینکه ۷ شهرک صنعتی در منطقه لارستان وجود دارد، اظهار داشت: شهرک‌ها و نواحی حسن لری، پشته سنگر، اوز، بیرم، خنج، گراش و مرکزی لار از مناطقی هستند که صنایع کوچک و بزرگ در آن مستقر شده است.

به گفته وی دو ناحیه صنعتی “حسن لری و پشته سنگر” در ۳ کیلومتری شهر لار واقع است و ناحیه “حسن لری” با ۱۳ هکتار مساحت، دارای کاربری قطعات بتنی یا همان کانی‌های غیرفلزی هستند که تمام زمین‌های آن واگذار شده است.

مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی لارستان با اشاره به اینکه تمامی زمین‌های ناحیه صنعتی “پشته سنگر” واگذار شده است، افزود: و تمامی امکانات در دو ناحیه صنعتی “حسن لری و پشته سنگر” لار با اعتبار ۲۹ میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال تامین شده است.

وی با اشاره به آماده‌بودن زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی ۷۳ هکتاری بخش اوز لارستان، عنوان کرد: تاکنون تعداد ۱۵ واحد از زمین‌های این شهرک واگذار شده و زیرساخت‌های لازم با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال فراهم شده است.

مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی لارستان به شهرک‌های تازه تاسیس بیرم و خنج نیز اشاره کرد و افزود: احداث شهرک صنعتی بیرم در زمینی به مساحت  ۴۲ هکتار از دو سال پیش  آغاز شده و خدماتی مثل آبرسانی از مرکز شهر به سمت شهرک صنعتی با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال، زیرسازی و تک لبه‌گذاری با قرارداد ۳ میلیارد ریال، ‌اجرای شبکه داخلی آبرسانی با هزینه ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در حال اجراست.

پیمانفر درباره شهرک صنعتی خنج گفت: این شهرک در زمینی به مساحت ۹۴ هکتار احداث شده که تاکنون با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال کار آب‌رسانی، زیرسازی، تک لبه گذاری، شبکه برق داخلی و غیره آن شهرک در حال اجرا است.

به گفته وی با بیان اینکه  شهرک صنعتی گراش در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار احداث شده است و در حال حاضر ۷ واحد صنعتی فعال در این شهرک وجود دارد که این شهرک نیز همانند شهرک صنعتی مرکزی لار به لحاظ برخورداری از زیرساخت‌ها کامل است.

پیمانفر شهرک صنعتی لار را از حیث قدمت و وسعت دومین شهرک صنعتی استان دانست که در مجموع ۷۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار  برای تامین زیرساخت‌های آن جذب و هزینه شده است.

جمشید جعفرپور نیز از پیگیری برای تأسیس شعبه بانک صنعت و معدن در لارستان خبر داد و افزود: این بانک تمرکزش را بر ارائه وام‌های صنعتی گذاشته و راه‌اندازی شعبه‌ای از این بانک سبب سهولت در راه‌اندازی واحدهای صنعتی و در  نتیجه رونق این پتانسیل بومی می‌شود.

با توجه به رونق شهرک صنعتی منطقه، گمرک، فرودگاه بین‌المللی، راه‌های مواصلاتی و نرازیتی لارستان می‌تواند دروازه‌های رونق اقتصادی در استان فارس و بستر مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های لارستانی‌های مقیم خلیج فارس باشد.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۳:۱۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “از قلب تپنده تجارت جنوب فارس تا تشکیل منطقه ویژه اقتصادی در لارستان”

  1. لامرد گفت:

    اداره کل گمرک برای لامرده دست نزنین بهش

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین