سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۰ق.ظ
::آخرین مطلب 11 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

امكان تبديل لارستان به قطب تولیدو تجارت گياهان دارويي

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان فارس گفت: با توجه به ظرفيت‌هاي بالقوه و بالفعل موجود، امكان تبديل فارس به قطب توليد و تجارت گياهان دارويي در كشور وجود دارد. محمدمهدي…

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان فارس گفت: با توجه به ظرفيت‌هاي بالقوه و بالفعل موجود، امكان تبديل فارس به قطب توليد و تجارت گياهان دارويي در كشور وجود دارد. محمدمهدي قاسمي افزود: توسعه كشت و تجارت گياهان دارويي علاوه بر كسب درآمد مطلوب براي كشاورزان ، ارزآوري براي كشور و احراز جايگاه شايسته در بازار جهاني، باعث شكوفايي و توسعه پايدار كشور مي‌شود. وي گفت: كشور ما به لحاظ اقليمي كشوري ممتاز با رتبه بالا از نظر غناي گياهي و تنوع زيستي است كه حدود هشت هزار گونه گياهي در ايران رويش دارند كه از

نظر تنوع گونه‌اي، دو تا سه برابر قاره اروپا است و از اين گونه بيش از دو هزار و ۱۰۰ گونه داراي خواص دارويي، عطري، ادويه‌يي، آرايشي و بهداشتي و ساير مواد هستند كه نزديك به هزار و ۷۳۰ گونه آن به عنوان گياهان بومي ايران ( اندميك) شناخته شده‌اند.

به گزارش میلادلارستان و به نقل از جنوب پرس اين مقام مسئول به نگرش جهاني در مصرف داروهاي با منشاء گياهي و فراورده‌هاي طبيعي اشاره و اضافه كرد: به لحاظ اين رويكرد جهاني، حجم تجارت جهاني گياهان دارويي در سال‌هاي اخير به بيش از ۲۵ درصد افزايش يافته است. رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان فارس افزود: براساس پيش بيني بانك جهاني در سال ۲۰۵۰ گردش مالي و تجارت جهاني متمركز و مبتني بر گياهان دارويي و داروهاي گياهي به پنج هزار ميليارد دلار خواهد رسيد.

قاسمي خاطرنشان كرد: طي چند سال گذشته، مسير صادرات كشور از خام فروشي به تدريج تغيير كرده و هم اكنون صادرات از مواد خام به توليد مواد فرآوري شده با ارزش افزوده بالا رسيده است. به طوري‌ كه شاهد حضور محصولات متعدد گياهي ايران در بازار هاي جديد اربيل، سلمانيه، تاجيكستان، تركمنستان و همچنين دم نوش‌هاي ايراني در بازارهاي اروپايي هستيم.

وي با اشاره به يكي از برنامه هاي محوري تجارت گياهان داروئي در بحث بازاريابي گياهان دارويي خاطرنشان كرد: بهره‌برداري و استخراج مواد موثره گياهان دارويي و معطر به عنوان يك تجارت مي‌تواند علاوه بر معرفي قابليت‌هاي طبيعي در فارس، جذب گردشگر نيز سودآوري مناسبي داشته باشد.

وي خاطرنشان كرد: براي ورود به بازارهاي جديد دنيا بايد برنامه‌ريزي با ديد توسعه‌اي داشته باشيم و يكي از بخش‌هايي كه با كمك بخش خصوصي و جهاد كشاورزي فارس مي تواند مورد توجه قرار گيرد، مبحث گياهان دارويي است.

میلادلارستان:

طی مطالب مختلفی که در وبسایت میلادلارستان و نیز نشریه بیان شده اهمیت گیاهان دارویی ذکر شده  نیز اهمیت  لارستان به عنوان یکی از مناطق برتر دارنده حدود ۵۰ نوع گیاه نادر دارویی بارها مورد تاکید قرار گرفته که لینکهای آن به قرار زیر است:

شهرک های کشاورزی وسیله ای برای ترویج بهتر محصولات کشاورزی در منطقه

آشنایی با گیاهی که ۳۵۰ سال پیش برای نخستین بار در لار کشف شد.

برداشت حنای خوش رنگ لار برای جلوگیری از انقراض ممنوع شد

۵۰ گونه گیاهی نادر در لارستان

برداشت گیاه آلوئه ورا در لارستان

خواص گیاه ماری تیغال(گل گوهرو)

جای دارد مسئولین مربوطه اعم از مدیریت ها و اداراتی از قبیل جهاد کشاورزی- صنعت معدن تجارت- بازرگانی- فرمانداری ویژه مسیر را در جهت توسعه تولید گیاهان دارویی در لارستان تسهیل کرده و با فراهم کردن شرایط برای بخش خصوصی همگام با نظرات مقامات ارشد استانی در این زمینه گام بردارند. وجود اداره کل فرودگاه بین المللی لارستان ونیز دفتر نمایندگی وزارت خارجه در منطقه خود نوید دیگری جهت توسعه صادرات این محصولات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز ۳۰۰ پایتخت دنیا و رسیدن لارستان به جایگاه حقیقی خویش در این زمینه خواهد بود. خواهشمند است در این زمینه تدابیر لازم اتخاذ گردد. برگزاری همایش هایی کوچک با هدف جذب سرمایه گذار بخش خصوصی می تواند در این زمینه مفید باشد. بی شک سرمایه گذاری در این صنعت به مراتب ریسک کمتر و سرمایه کمتری را نسبت به سرمایه گذاری های کلانی همچون پتروشیمی و… نیاز خواهد داشت. میلادلارستان مصرانه در این زمینه آماده همکاری و انعکاس فعالیت ها در این زمینه خواهد بود.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین