شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۵ق.ظ
::آخرین مطلب 9 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

ساخت فیلم مستند چراغی در ساباط روایتی هنرمندانه از لارستان+تیزر

  مستند «چراغی در ساباط» به همت هنرمندان لارستانی ساخته شد. یه گزارش میلاد لارستان، «چراغی در ساباط» نام مستندی تماشایی است که تلاش دارد با نگاهی نو و عبور…

 

مستند «چراغی در ساباط» به همت هنرمندان لارستانی ساخته شد.

یه گزارش میلاد لارستان، «چراغی در ساباط» نام مستندی تماشایی است که تلاش دارد با نگاهی نو و عبور از کلیشه‌های روزمره روایتی معتبر از تاریخ گذشته و حال شهر «لار» ارائه دهد.

این اثر به همت جمعی از هنرمندان و فعالان فرهنگی لارستان تهیه شده است.

کارگردان و تهیه‌کننده این اثر ماندگار «حجت‌الله صفری» و نویسندگان آن «سپیده سعیدی»، «محبوبه وحیدیان» و «منصور پدرام»‌اند و در روند محتواسازی از همکاری اساتید برجسته تاریخ و ادبیاتِ دانشگاه تهران و شیراز استفاده شده است.

این مستند با پژوهش درآثار برجسته تاریخی و روایت اساتید دانشگاه در حوزه تاریخ و ادبیات به شیوه توضیحی به واکاوی پیدایش شهر لار از ابتدا و نحوه شکل‌گیری آن تاکنون می‌پردازد.

مخاطب با صدای دلنشین راوی، پستوهای تاریک تاریخ پیدایش شهر لار را قدم می‌زند و مسیری از ابتدا تاکنون را از سر می‌گذراند.

در ادامه روایتی از دلاوری‌ها و مردانگی‌های لاری‌ها در نبرد با متجاوزین در دوران صفوی بخشی از سیری است که بیننده با آن روبرو خواهد شد.

این مستند در دو قسمت تولید شده که در «قسمت اول» به آثار باستانی به‌ جا مانده از ادوار تاریخی در شهر لار پرداخته و در «قسمت دوم» از حضور افرادی بهره جسته که در جریان زلزله سال ۱۳۳۹ حضور داشته و در آن از ناب‌ترین و مغفول مانده‌ترین آرشیوها استفاده شده است.

در نهایت چگونگی ساخت شهر جدید و وقایع پیرامون آن از نکات جالب توجه‌ای‌ است که مستند «چراغی در ساباط» را برجسته‌تر می‌سازد.

شایان ذکر است تصویربرداری این اثر ماندگار از سال ۱۳۹۸ آغاز شد و اینک در آستانه روزِ لارستان آماده انتشار است، تدوین گری این اثر علیرضا غفوری زاده ، ضبط صدا هادی ماندگاریان و موسیقی حمیدرضا باقری بر عهده داشته اند.

قابل ذکر است این مستند با همکاری کارشناسان آقایان کاوه فتاحی، مجتبی آراسته، خشایار شیبانی، صمد کامجو، عبدالرضا میرزانیا و خانم بدر السادات تبیان تدوین گردیده است.

همچنین در این اثر تاریخی و ادبی حاج یوسف هدایتی، محمود آقا بنی زمانی، مهدی آزاد، سیدعلی یگانه، ابراهیم ایزدی و محمدصادق شرف زاده به روایت گری پرداخته اند.

 

 

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین