جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۰ق.ظ
::آخرین مطلب 14 ساعت پیش | افراد آنلاین: 6

داستان پُلی که دیگر نیست!!

در محله گاله شهر لار آثار تاریخی متعددی نظیر کاروانسرا، سابات، دهها آب‌انبار، پُل‌، خانه تاریخی، بادگیر و غیره وجود داشته و دارد که کمترین توجه به آنها شده و…

در محله گاله شهر لار آثار تاریخی متعددی نظیر کاروانسرا، سابات، دهها آب‌انبار، پُل‌، خانه تاریخی، بادگیر و غیره وجود داشته و دارد که کمترین توجه به آنها شده و اغلب رسیدگی‌ها توسط خودیاری مردمی بوده و نهادهای مرتبط مشارکت ناچیزی داشته اند.

به گزارش گروه شهروند خبرنگار میلاد لارستان، چند روزی است که خبر تلخ تخریب یکی دیگر از ابنیه‌های تاریخی شهر لار در کوی‌گاله یکی از محلات قدیمی و با سابقه به گوش می‌رسد که این موضوع واکنش‌های‌ مختلفی به ویژه از سوی دوستداران میراث فرهنگی و برخی مدیران در پی داشته است.

داستان غم‌انگیز فراموشی و نابودی بناهای تاریخی لارستان، مربوط به امروز و دیروز نیست و قطعاَ این موضوع اخیر، آخرین آن نخواهد بود چراکه شوربختانه اراده‌ای برای حفظ و بازسازی آثار در لارستان نیست بگونه‌ای که براساس آمار و اخبار شهرستان لارستان دارای بیش از یک هزار و ۴۰۰ یادمان تاریخی است و تاکنون حدود ۲۰۰ مورد از این یادمان‌ها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند و از این تعداد کم، حتی به آثار ثبت شده هم توجهی نمی‌شود و همیشه از گلایه‌های مردمی بوده است.

برای بررسی موضوع تخریب پُل قدیمی واقع در کوی گاله باید از چند زاویه موضوع را مورد کنکاش قرار داد. هر چند تخریب بناهای تاریخی حتی اگر به ثبت نیز نرسیده باشند به هیچ عنوان مورد تأیید نیست اما نباید کار به جایی برسد که عدم توجه مسئولان به مطالبات مردم منجر به چنین ناهنجاری شود.

در گفت‌وگویی کوتاه با اهالی محله گاله لار متوجه می‌شویم که طی چند سال اخیر بارها در حضور مسئولان کشوری، استانی و مدیران ارشد و جزء لارستان مطالبات و دغدغه‌های مردم محله گاله شهر لار به شکل بازدیدهای میدانی و جلسات رسمی مطرح شده اما شاهد کمترین تحرک و توجه درخصوص مشکلات این محله بوده‌ایم.

بنا به گفته اهالی، تعریض ورودی محله از سمت خیابان اصلی از درخواست‌های اولویت‌دار مردم است که متأسفانه مدت‌هاست درگیر آن هستند. هر چند از مدت‌ها پیش با تخریب یک پل توسط شهرداری، اقدام به ساخت پُل جدید شده است اما سرعت اجرای طرح بسیار کُند و مشکلات را رفع نکرده است.

ورودی کم عرض محله گاله منجر به شکل گیری ترافیک در خیابان اصلی، بروز تصادفات خسارت‌زا، مشکل‌آفرینی برای امدادرسانی سریع خودروهای اورژانس و آتش‌نشانی، مشکل عبور و مرور عابرین پیاده و غیره شده است.

هر چند شهردار و رئیس شورای شهر لار تخریب پُل را غیرقانونی و بدون مجوز دانسته‌اند، اما ای کاش با اجرای سریعتر طرح‌های زیربنایی کوی گاله، زیرساخت‌ها را در این محله محروم فراهم می‌کردند.

در محله گاله آثار تاریخی متعددی نظیر کاروانسرا، سابات، دهها آب‌انبار، پُل‌، خانه تاریخی، بادگیر و غیره وجود داشته و دارد که کمترین توجه به آنها شده و اغلب رسیدگی‌ها توسط خودیاری مردمی بوده و نهادهای مرتبط مشارکت ناچیزی داشته اند.

متأسفانه طی سالیان اخیر شاهد نابودی خانه ارزشمند و تاریخی نجیب‌زاده و همچنین بادگیر قدیمی در محله گاله بوده‌ایم که بر اثر عدم رسیدگی رخ داده است.

کوی گاله به لحاظ برخوردای از فضای سبز، پارک‌های محله‌ای، زمین یا سالن‌های ورزشی، مراکز فرهنگی و آموزشی و اجتماعی و غیره از محلات رده پایین شهر لار محسوب می‌شود و این در حالی است که در راستای حفظ سکونت در بافت‌های تاریخی رسیدگی مناسب از سوی نهادهای شهری، فرهنگی و اجتماعی ضروری به نظر می‌رسد.

هر چند که پُل تخریب شده دیگر زنده نمی‌شود اما می‌توان آثار موجود را احیاء و با ایجاد زیرساخت‌های کارشناسی شده از تکرار موارد مشابه خودداری کرد.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۵:۲۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “داستان پُلی که دیگر نیست!!”

  1. ناشناس گفت:

    فکر کنم کار خود اهالی ئم گاله است. چون فکر می کنند این پل مانع اونها است اما به نظرم باید مغازه کنار ورودی و دو خانه مخروبه دو مسیر با کمک اهالی خریداری و نبدیل به خیابان می شد و
    کمک اهالی منظور پادرمیانی برای رضایت فروش یا جایگزین توسط شهرداری و شورا

  2. ناشناس گفت:

    چرا مسببین واوامرین وخایینین به مردم معرفی نمی شوند و به قانون سپرده نمی شوند تا تاوان کار خود پس دهند

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین