پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۱ق.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

«الله بده بارون»

محمدحسن باقرپور، یکی از نوجوانان لارستانی با ارسال مقاله ای با موضوع کمبود آب در منطقه لارستان و لزوم استفاده درست از این نعمت حیات بخش الهی، سعی کرده با…

محمدحسن باقرپور، یکی از نوجوانان لارستانی با ارسال مقاله ای با موضوع کمبود آب در منطقه لارستان و لزوم استفاده درست از این نعمت حیات بخش الهی، سعی کرده با استفاده از تصاویر متفاوت، ذکر نام برخی آب انبارهای خالی شده از آب و همچنین آداب و رسوم لارستانی ها در طلب باران از خداوند، اهمیت مسئله فوق را نشان دهد. توجه شما را به این مقاله جلب می کنیم:

فصل تابستان و گرمای آن، از روزهای جداناشدنی مردم منطقه جنوب و لارستان است. فصلی که در آن قرار داریم، یکی از فصولی است که قسمت اعظمی از ایام سال منطقه لارستان را در برمی گیرد. از زمانهای گذشته تاکنون، یکی از تبعات آب و هوای گرم و خشک لارستان، کمبود آب بوده و هست.

متأسفانه طی چند سال اخیر، بدلیل کاهش شدید در میزان نزولات الهی، بخصوص در سالهای ۹۲ و ۹۳، مشکل کمبود آب در لارستان تشدید شده است.

مردم ساکن در لارستان بزرگ، از گذشته تا زمان حال، بیشترین آب شرب خود را از آب انبارها تأمین می کنند و این «برکه ها» از منابع اصلی آب محسوب می شوند. همانگونه که ذکر شد؛ در سال جاری زراعی، بدلیل عدم بارندگی مناسب، زمینه برای آب گیر آب انبارها فراهم نشده است و متأسفانه به علت مصرف بالای آب، آب تعداد زیادی از آب انبارها یا به اتمام رسیده و یا در حال تمام شدن است. بطوریکه در و شیر برکه هایی مانند: چهار برکه (یکی از بزرگترین آب انبارهای لارستان)، چهل گزی، سیدجعفری، آقا، حاجی اکبری و غیره، بخاطر اتمام آب موجود، در حال پلمپ شدن است.

 

در پی بحران کم آبی، موجی از نگرانی در میان مردم ایجاد شده است و باعث گردیده تا مردم با رجوع به رسم قدیم منطقه لارستان، با حضور در مساجد بصورت دسته جمعی با خواندن شعر محلی «الله بده بارون»، از خداوند طلب نزول باران کنند.

 *****

مخاطبان محترم گروه اجتماعی میلاد لارستان می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس: info@miladelarestan.ir   ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه منتشر شود.

در ضمن گروه اجتماعی میلاد لارستان در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مسئولان پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۷:۴۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین