سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۰ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 15

مجموعه ای ماندگار و نمادی برای لارستان

لارستان از دیر باز مهد خیرین و نیک اندیشان بزرگواری بوده که آثار خیر آنان بعد از گذشت دهها سال همچنان مورد استفاده عموم مردم می باشد احداث بناهایی چون(بیمارستان،مساجد…

لارستان از دیر باز مهد خیرین و نیک اندیشان بزرگواری بوده که آثار خیر آنان بعد از گذشت دهها سال همچنان مورد استفاده عموم مردم می باشد احداث بناهایی چون(بیمارستان،مساجد و حسینیه ها ،مراکز درمانی، آموزشی و فرهنگی ، آب انبار ها ،پل ها و…..)از جمله

آنها می باشد و در سال های اخیر رویکرد عموم خیرین بر احداث بناهای آموزشی ، در مانی و مساجد وحسینیه بوده ومعدود بناهای فرهنگی و ورزشی نیز توسط خیرین ساخته شده است (اما پروژه ای با این سطح از زیر بنا و هزینه در منطقه نداشته ایم ) با عنایت به جامعه جوان ما توجه به نیاز های این گروه بیش از پیش احساس می شود همچنان که یک شهر به مسجد و درمانگاه و مدرسه نیاز دارد به همان اندازه و شاید بیشتر به امکانات  فرهنگی  هنری و ورزشی  احتياج داردو «مجتمع علمی فرهنگی ورزشی  حاج ناصرمنیری» که زیر نظر موسسه خیریه با همین نام اداره می شود از جمله این  آثار ارزشمند می باشد و چون نگینی برای لارستان خواهد ماند.

این  مجموعه هم به نیازهای فرهنگی جامعه توجه نموده و هم به  انتظارات نسل جوان و ورزشکار در بالاترین استانداردها پاسخ داده و هم به امور آموزشی علمی توجه دارد و در واقع مجموعه ای ارزشمند که وقتی به بهره برداری  کامل برسد مردم به ارزش آن پی خواهند برد.

 این پروژه در نوع خود در سطح استان کم نظیر است كه نشان از  دید بلند بانی خیر و مشاوران این طرح می باشد. گاه در گوشه وکنار شنیده می شود برخی بدون اطلاع از عظمت اين پروژه می گویند: می شد  این سرمایه عظیم را در جای دیگری هزینه کرد و در ظاهر بانی خیر می توانست این سرمایه را در یک پروژه بزرگ آموزشی ،درمانی و یا مشابه آن هزینه کند و نام خود رابیشتر بر سر زبان ها می انداخت اما او که در پی نام نبود و با درک درست از موقعیت جامعه در جایی به ایجاد این بنای ماندگار اقدام نمود که هر خیراندیشی به آن وارد نمی شود آنطور که گفته شد این طرح در چند فاز اجرا می شود  داشته های لارستان  در حوزه فرهنگی  آثاری از گذشته های دور (  کاروان سراها ، حمام ،بازار قیصریه و باغ نشاط و قلعه اژدها پیکر و…) است که یادآور بخشی از تاریخ ماست نگاه صرف به گذشته ما را از قطار تحولات دور می کند این مجموعه در آینده می تواند به نمادی ارزشمند برای لارستان تبدیل شود به تناسب پیشرفت در حوزه های مختلف ، حوزه فرهنگ باید بیش از همه حوزه ها مورد توجه باشد امید است خیرین بزرگوار به این حوزه توجه بیشتر داشته باشند و مجتمع علمی فرهنگی ورزشی منیری بسیاری از کاستی های حوزه فرهنگی ورزشی جامعه را پوشش خواهد داد درطراحی سایت، بانی خیر اصرار داشته که این پروژه توسط شرکت های مهندسی بومی طراحی شود.

اما بنا به گفته مسئولین ،علیرغم پیش بینی ها  شر کت های بومی نتوانستند یک طرح جامع را ارائه نمایند و ناگزیر از توان مهندسی شرکت هایی که در تهران مستقر هستند و تجربه طراحی چنین پروژه های بزرگی دارند استفاده شد  که این پروژه در زمینی به وسعت ۵۰ هزار مترمربع توسط مهندسین بومی در حال اجراست.

 اجرای این طرح چه نفعی برای مردم و شهرستان دارد؟

* طرح هایی که در این پروژه عظیم پیش بینی شده وزن لارستان را در حوزه های فرهنگی  و ورزشی تغییر خواهد داد .

* استفاده جوانان مستعد این خطه از بهترین امکانات ورزشی با بالاترین استاندارد ها ،شکوفایی استعدادهای جوانان این منطقه رادر سطح ملی درپی داشته و  نگاه مسئولان ورزش کشور به این منطقه متفاوت از امروز خواهد بود.

*برگزاری مسابقات ورزشی در سطح کشوری و بین المللی بیش از پیش در معرفی لارستان موثر بود ه و فرصت های جدیدی برای منطقه فراهم خواهد کرد.

* با بهره برداری کامل از این مجموعه اشتغال زایی تعداد قابل توجهی از جوانان این منطقه را بدنبال خواهد داشت .

* عموم جامعه از امکانات پیش بینی شده در زمینه های آموزشی ،فرهنگی ، ورزشی متناسب با نیاز های خود استفاده خواهند کرد.

 اولویت اول بانی خیر و دیگر دست اندرکاران ، اتمام پروژه سالن ورزشی می باشد که پیش بینی می شود در ۲سال آینده به بهره برداری برسدو سایر طرح ها متناسب با نیاز سنجی هاو بر اساس اولویت در چند فاز اجرایی خواهد شد.

ویژگی  های  پروژه سالن ورزشی

*سالن ورزشی چند منظوره (والیبال – بسکتبال – فوتسال – کشتی و…) با زیر بنای۱۰هزار مترمربع که با رعایت کلیه استانداردها و  با قابلیت برگزاری مسابقات کشوری و بین المللی در حال احداث می باشد .برای این سالن پیش بینی های لازم در خصوص نیاز های یک مجموعه استاندارد صورت گرفته که ذیلا به آن اشاره خواهد شد

۱- سالن کنفرانس و مصاحبه در مسابقاتی که در سطح بین المللی برگزار می شود مکانی برای مصاحبه مربیان و بازیکنان اختصاص داده شده که در این پروژه به آن توجه شده است

۲- اتاق خبرنگاران یکی دیگر از الزامات برگزاری مسابقات بین المللی می باشد تا با تجهیز امکانات مناسب خبری، پوشش  رویدادها به روز باشد.

۳- جایگاه ویژه معلولان و جانبازان پیش بینی جایگاه مناسب برای استفاده بهینه این یادگاران عرصه دفاع مقدس ارزشمند می باشد.

۴- مجموعه مجهز خوابگاهی برای برگزاری مسابقات ورزشی در سطح کشوری و بین المللی  ایجاد خوابگاه از نیاز های اولیه است که در این مجموعه عظیم پیش بینی شده است. برخورداری از رختکن های مجزا برای تیم ها از دیگر امکانات است .

۵- سالن بدن سازی  با بهترین و مدرن ترین امکانات در کنار این مجموعه پیش بینی شده است.

۶- مجموعه آب درمانی که در کنار این سالن احداث خواهد شد .

طرح هایی که در این مجموعه  پیش بینی شده ودر آینده با توجه به نیاز سنجی ها و اولویت ها  اجرا خواهد شد

*سالن برگزاری مراسم و جشن ها: داشتن یک سالن برای برگزاری مراسم و جشن ها از جمله نیاز های شهرستان بوده که  در آن پیش بینی شده است .

*  زورخانه:  ایجاد زورخانه برای لارستان که از جمله معدود شهرستان های پیشگام در این عرصه بوده حایز اهمیت می باشد توجه به ورزش سنتی زورخانه در  پروژه های بعدی مجموعه قابل تامل می باشد .

*مدرسه غیر انتفاعی دو زبانه: از دیگر پروژه ها یی است که در فازهای بعدی این مجموعه پیش بینی شده و یک نگاه مثبت  و منطقی به حوزه تعلیم و تربیت می باشد.

*سالن تفریحات کودکان: برخورداری آینده سازان این خطه از امکانات تفریحی مناسب بیانگر جامع بودن این پروژه است .

*سالن مطالعه یا قرائت خانه: راه اندازی این سالن برای علاقه مندان بسیار مهم خواهد بود البته بنا به گفته  دست اندر کاران این سالن صرفا برای مطالعه پیش بینی شده و فاقد کتابخانه است.

* *هزینه اجرای پروژه:  تاکنون بیش از ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۸۰ ریال (۸ میلیارد تومان ) در این پروژه هزینه شده و پیش بینی می شود چند برابر این مبلغ برای اتمام آن هزینه شود.

نکته ای که در خلال گفتگو ها به میان آمد ناراحتی از عدم همکاری بعضی دستگاه ها ی مسئول است تا جایی که در مرحله ای باعث دلسردی بانی خیر شده اما با پا در میانی متنفذین  و همراهی ادارات مسئول ، مشکل بر طرف شده است  امید که ادارات ودستگاه های دولتی  در چنین مواردی نه تنها مانع تراشی نکنند بلکه بانیان خیر را برای مشارکت در دیگر طرح های عمرانی تشویق نمایند.

شایان ذکر است که آقای حاج ابراهیم منیری نماینده تام الاختیار بانی خیر هستند  و با همکاری  هیات امنا بر ساماندهی هر چه بهتر پروژه نظارت دارند اطلاعات فوق توسط ایشان و آقایان محسن احمدی (عضو هیئت امنا )و   مهندس خودمهر از مجریان طرح  در اختیار نگارنده قرار گرفت و از همراهی سرکار خانم جهاندیده که به اتفاق از این مجموعه بازدید داشتیم سپاس گزاری می نمایم .

در پایان  با امید به اینکه این نوشته توانسته باشد گوشه ای از اهداف بلند بانی خیررا برای مردم روشن نموده باشد این همت بلند ودید مسئولانه را ارج می نهیم و ازخداوند متعال مسئلت داریم طول عمری به ایشان بدهدتا کل این مجموعه را به بهره برداری برسانند.ان شاا…

غلامرضا حامدپور

عکس: لادستان

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۳:۰۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین