جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۳ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

چکار کنیم که بتوانیم گناه نکنیم؟

به مقداری که نمازت درست است، رفتارت با زن و بچه‌ات درست است؛ درس و دانشگاهت درست است؛ به مقداری که نمازت درست است؛ کسب و کارت درست است؛ نماز خیلی مهم است.

حجت‌الاسلام محمدعلی جاودان از اساتید برجسته اخلاق هستند که در طی دوران زندگی و تحصیل حوزویشان از محضر اساتید برجسته‌ای از جمله آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، آیت‌الله خوانساری، آیت‌الله حق‌شناس و علامه عسکری بهره‌مند شده اند. ایشان برخی نکات اخلاقی را برشمرده اند که به نقل از “تیتر یک” با هم مر ور می کنیم.

هر کس به اندازه ضرری که کرده است در دنیای دیگر حسرت می‌خورد

در آیه ۳۹ سوره مبارکه مریم می فرماید: «وَأَنذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ وَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ» آنها را انذار کن و از یک روزی بترسان که آن روز، روز حسرت است؛ چرا روز حسرت است؟ «إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ» کار تمام شده؛ من این را نمی فهمم؛ اگر بفهمم آتش می گیرم؛ استاد ما می فرمودند شیعه مانند آدمی است که آتش گرفته؛ طوری می دود که انگار می خواهد آتش را خاموش کند.

روز حسرتی در پیش است؛ آن روز، روزی است که کار تمام شده؛ یعنی دیگر هیچ وقت جبرانی نیست؛ من دیگر نمی توانم کار و خرابی گذشته را اصلاح کنم؛ آن روز هرچه بر سرم بزنم و هرچه گریه کنم، هرچه ناله کنم، به درد نمی خورد؛ آن روز به درد نمی خورد؛ یک صدُم آن ناله اینجا به درد می خورد.

بنابراین آدم آن روز پشیمان می شود؛ حسرت می خورد؛ فقط یک دسته آدم ها هستند که حسرت نمی خورد؛ هر کسی به اندازه ضرری که کرده است؛ بنده همه عمرم را ضرر کردم؛ شما هنوز همه عمرت را ضرر نکرده ای؛ اگر بجنبی، می توانی از آن حسرت نجات پیدا کنی؛ فقط یک دسته آدم ها هستند که حسرت نمی خورند و آن آدمی است که به همه چیز درست عمل کرده است.

عمل خالص به درگاه خدا بفرستید، او برای شما بهترین انتخاب را خواهد کرد

اگر انسان همیشه بهترین انتخاب ها را کرده باشد، دیگر هیچ حسرتی ندارد؛ آن چه کسی است که همیشه در عمرش بهترین انتخاب ها را کرده است؟ یک فرمایشی از حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها نقل است؛ می فرمایند شما عمل خالص به درگاه خدا بفرستید، او برای شما بهترین انتخاب را خواهد کرد.

خودت نمی توانی بهترین انتخاب را انجام دهی؛ انسان در حد اطلاعات و فهم و عقل خودش انتخاب می کند؛ اگر خدای متعال برای انسان انتخاب کند، بهترین را انتخاب خواهد کرد؛ فقط در این فرض است که انسان حسرت نمی خورد؛ بهترین انتخاب را یک کس دیگری کرده باشد که بهترین تشخیص را دارد؛ چکار کنیم که این انتخاب صورت بپذیرد؟ گفتند به درگاه خدا عمل خالص بفرست.

به مقداری که شما به درگاه خدا عمل خالص می فرستید، او برای شما بهترین انتخاب را می کند؛ بهترین انتخاب ها؛ او بهترین انتخاب ممکن را برای انسان می کند؛ او پیش می آورد؛ او برای انسان پیش می آورد؛ بهترین استاد؛ بهترین همسر؛ بهترین کار؛ بهترین شغل؛ بهترین درس؛ همه بهترین ها؛ اگر انسان به اینجا برسد که سرنوشت خودش را خودش انتخاب نکند و یک کسی انتخاب کند که دلسوز اوست، خیلی خوب است.

بندگان خدا همانند مریض هستند و خدای آن ها مانند طبیب

ما  امام و دلسوز داریم؛ اگر آن پدر دلسوز برای انسان انتخاب کند، بهترین انتخاب را خواهد کرد؛ و انسان به سرانجامی می رسد که دیگر غصه و حسرتی نمی خورد؛ یک عبارتی هست که نمی دانم فرمایش حضرت صادق علیه السلام است یا امام دیگری؛ فرمودند:« یا عِبادَ الله أنتُم کَالمَرضي»؛ ای بندگان خدا، همه شما مثل مریض هستید؛ «وَ رَبُّ العالَمین کَالطَبیب» خدای شما مانند طبیب است.

مصلحت مریض آن چیزی است که طبیب می گوید؛ در نسخه می نویسد و تعلیم می دهد و می گوید اینگونه کن؛ می گوید آقا یک دانه گناه هم به مصلحتت نیست؛ ضرر می کنی و بعد خیلی روی دستت می زنی؛ مصلحت مریض در آن چیزی نیست که آن را دوست دارد.

آن چیزی که مریض به آن میل دارد، صلاحش نیست؛ صلاح مریض در آن است که طبیب می گوید؛ دروغ انسان را می کشد؛ غیبت، به نامحرم نگاه کردن و… اینها آدم را می کشد؛ به حضرت زین العابدین (ع) گفتند آقا شما چه دلتان می خواهد؟ فرمودند دلم می خواهد که دلم نخواهد؛ همه چیز را بسپارم دست طبیب.

حسرتی که گناه به بار می آورد خیلی زیاد است

یک نفر نوشته بود که من از نماز لذت نمی برم؛ چکار کنم؟ لذت من لذت ناهار و خواب است؛ لذایذ من در اینها محصور است؛ خب این یک ذره بالاترش را نمی چشد؛ آدم فقط با لذت یک نماز، از همه دنیا و حتی از بهشت می گذرد؛ انقدر است؛ آن وقت جا دارد که من حسرت بخورم یا نه؟ به چه فروختی؟ اینجا اگر من می فهمیدم، همینجا حسرت می خوردم.

اگر انسان گناه کند، دیگر حسرتش ابدی است؛ می رود در جهنم و حسرت می خورد؛ حسرتی که گناه به بار می آورد خیلی زیاد است؛ چکار کنیم که بتوانیم گناه نکنیم؟ اگر مدد خدا نباشد که انسان نمی تواند؛ خدا باید به انسان کمک کند؛ اول این است که نمازمان را درست کنیم؛ اگر کسی نمازش درست باشد، همه چیزش درست است.

برای همه مشکلات دست به دامان امام زمان شوید
به مقداری که نمازت درست است، رفتارت با زن و بچه ات درست است؛ درس و دانشگاهت درست است؛ به مقداری که نمازت درست است؛ کسب و کارت به مقداری که نمازت درست است، درست است؛ نماز خیلی مهم است؛ وقتی ستون محکم باشد، ساختمان برپاست.

دوم چکار کنیم؟ برای اینکه انسان بتواند گناه نکند، باید دست به دامان امام زمان باشد؛ اگر انسان این دست به دامانی را درست انجام دهد، نجات پیدا می کند؛ برای همه مشکلات دست به دامان امام زمان شوید؛ ایشان گردانند عالم است.

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۴:۳۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین