جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۲ب.ظ
::آخرین مطلب 29 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

توصیه های بهداشتی دامپزشکی برای پیشگیری از تب کریمه کنگو

تب کریمه کنگو از بیماری های مشترک بین انسان و دام است، انتقال این بیماری ویروسی به انسان با خونریزی شدید همراه بوده و می تواند برای انسان کشنده باشد.

به گزارش میلادلارستان، سروش اسدی رئیس اداره دامپزشکی لارستان تب کریمه کنگو را از بیماری های مشترک بین انسان و دام دانست و اعلام کرد انتقال این بیماری ویروسی به انسان با خونریزی شدید همراه بوده و می تواند برای انسان کشنده باشد.
اسدی در ادامه گفت: با توجه به شروع فصل گرما و شدت گرفتن فعالیت کنه ها احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو نیز افزایش می یابد.
با توجه به نزدیک شدن عید سعید قربان توصیه اکید می شود:
۱. از خرید دام زنده و یا گوشت­ هایی که خارج از نظارت کارشناسان اداره دامپزشکی ذبح و عرضه می شوند، خودداری شود.
۲. ذبح دام را در کشتارگاه‌ها انجام دهید و به هیچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنید، چرا که خونابه‌های جاری می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌های منتقله از دام به انسان شود.
۳. افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش ، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند، همچنین خونابه ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.
۴. گوشت دام ذبح شده باید قبل از مصرف به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی گراد در یخچال قرار داده شود.

۵. جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی گراد، مصرف شود، در این صورت ویروس در فرایند جمود نعشی به راحتی از بین میرود. وی در ادامه گفت اگر افراد اصرار دارند در خانه کشتار انجام دهند با همکاران دامپزشکی که به صورت اکیپهای ثابت و سیار حضور دارند تماس گرفته تا قبل و بعد از کشتار دام را به لحاظ بیماریهای انگلی و سایر بیماریها بررسی کنند و پس از کشتار اقدام به ضدعفونی محل کشتار نمایند.

۶. به هیچ وجه دامی را که دارای علائم بیماری و ناخوشی است ذبح و مصرف نکنید.
لازم به توضیح است اگر کشتار غیر مجاز دام انجام شود خطر انتقال این بیماری ویروسی از طریق ترشحات دام مبتلا وجود دارد.
از آنجایی که در صورت عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی امکان انتقال ۲ بیماری بالقوه خطرناک کشنده تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و سیاه‌زخم گوارشی از دام‌های آلوده به انسان وجود دارد؛ بنابراین رعایت اصول بهداشتی در هنگام ذبح دام و مصرف گوشت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

ن۲۲۰

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین