سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۵ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4
معاون پژوهشی دانشکده هنر شیراز:

اجرای طرح تفصیلی مانع از دخالت سلیقه‌ای درکالبد شهری لار می شود

معاون پژوهشی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز با تشریح فرآیند تدوین طرح تفصیلی بافت تاریخی شهر لار ، گفت: مهمترین هدف و خروجی این طرح جلوگیری از دخالت های…

معاون پژوهشی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز با تشریح فرآیند تدوین طرح تفصیلی بافت تاریخی شهر لار ، گفت: مهمترین هدف و خروجی این طرح جلوگیری از دخالت های سلیقه ای و غیرکارشناسی در کالبد شهری و احیای و حفاظت از میراث فرهنگی این کهن دیار است.

به گزارش میلادلارستان به نقل از  معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز، سهند لطفی تصریح کرد: همچنین اجرای دقیق و اصولی طرح تفصیلی بافت تاریخی شهر لار سبب می شود که هر گونه تحول کالبدی در ساختار و فضاهای شهری با حفظ اصول و مقررات ساختمانی و با نگاه توزیع عادلانه خدمات و تحقق حقوق عمومی و شهروندی پیش رود.

وی یادآور شد: طرح تفصیلی بافت تاریخی شهر لار مرکز لارستان فارس به میزان ۱۳۰ هکتار با همت این معاونت و سه تن از استادان دانشگاه شیراز که به مدت پنج سال به طول انجامید، سرانجام در تاریخ ۳۰ خرداد ماه امسال به طور رسمی در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران به تصویب رسید و در آینده ای نزدیک هم برای اجرا به استان فارس ابلاغ خواهد شد.

وی بیان کرد: شهر لار یکی از ۱۶۸ شهر کشور بوده است که محدوده‌ تاریخی آن پیرو مصوبه‌ ۲۷مهرماه ۱۳۹۴شورای‌ عالی معماری و شهرسازی ابلاغ و مقرر شده تا براساس ویژگی‌های منحصر به‌ فرد بافت و عناصر موجود در شهر قدیم لار، طرح تفصیلی ویژه برای محدوده‌ی تاریخی آن تدوین شود.

به گفته لطفی، از آغاز بهار ۱۳۹۶ و پس از سپری ‌شدن زمان قابل توجهی از آغاز رایزنی‌ها و تشکیل جلسات هماهنگی و تعاملی مداوم در خصوص تهیه‌ شرح‌ خدمات و چارچوب مورد توافق با کارفرمای این طرح، اداره‌کل راه‌ وشهرسازی لارستان، مأموریت تهیه‌ «طرح تفصیلی ویژه‌ی بافت تاریخی شهر لار»، در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶را به معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز ابلاغ کرد و تهیه‌ طرح، از اواسط اردی‌بهشت‌ماه همان سال آغاز شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز افزود: این طرح با همکاری وی و دکتر خلیل حاجی‌پور و دکتر مهسا شعله از دیگر اعضای هیئت علمی بخش شهرسازی دانشگاه شیراز تدوین شده است.

لطفی گفت: باتوجه به اینکه تدوین این طرح، نخستین تجربه‌ تهیه‌ طرح‌های ویژه‌ تفصیلی در محدوده‌ بافت‌های تاریخی شهرهای ایران بوده است، گروه مطالعاتی طرح همزمان در چارچوب دفتر مرکزی (شیراز) و دفتر محلی (شهر قدیم لار) بر مبنای شرح‌ خدمات قرارداد، فعالیت خود را آغاز کرد.

او یادآور شد: از ویژگی‌های این طرح پایه‌ریزی فرایند بازشناسی عمیق بارز‎‎‎ه‌ مندی‌های کالبدی و محتوایی بافت تاریخی و استفاده از طیف دامنه ‌داری از مطالعات میدانی، مصاحبه‌ها، آرشیوپژوهی و بازخوانی اسناد تاریخی، عکس‌برداری هوایی با قدرت تفکیک بالا و تهیه‌ نقشه‌ دقیق بافت تاریخی، مطالعات عبور ومرور براساس استقرار ایستگاه‌های برداشت ترافیکی، گردآوری تصاویر ذهنی ساکنان قدیمی بافت، تأکید بر فرهنگ بومی و شناسایی مؤلفه‌های میراث ناملموس، توجه به نظام پخشایش تاریخی آب و تأکید بر نقش آب انبارهای تاریخی (برکه‌ها) به‌مثابه گره‌های کارکردی و فضاهای قابل احیای شهری، تقویت نقش تاریخی داد و ستد و بازار قیصریه لار و تأکید بر ظرفیت‌های مؤثر در استفاده‌ مجدد از بناهای ارزشمند تاریخی و روزآمدی کارکردی ساختارهای تاریخی برای نقش‌پذیری‌های منطبق با شرایط معاصر بوده است.

لطفی به دیگر ارزش‌های این طرح پرداخت و گفت: همکاری مؤثر دانش‌آموختگان بومی و لاری‌الاصل مقاطع کارشناسی مهندسی شهرسازی، مهندسی معماری و کارشناسی ارشد طراحی و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه شیراز که ضمن بهره‌مندی از تخصص‌های مرتبط، اشراف و آشنایی عمیق و دیرینه با ویژگی‌های فرهنگی-اجتماعی و نیز ارزش‌های نهفته در میراث شهری و کالبدی شهر قدیم لار داشته‌اند، از نقاط قوّت انجام این طرح بوده است. همچنین در مقاطعی از انجام این طرح، حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در روند تحلیل مطالعات بافت تاریخی و ورود به عرصه تجربه ‌اندوزی کاربردی-اجرایی دستاورد آموزشی جالب توجهی در حوزه‌ی میان‌رشته‌ای مرمت شهری بوده است.

به‌ گفته‌ لطفی، در این طرح تفصیلی ویژه، رویکردغالب در فرایند تحلیل و تدوین پیشنهادات و ضوابط شهرسازی، بازآفرینی شهری به‌مثابه‌ راهبردی کارآمد در برقرار توازن میان لزوم به حفاظت و میل به رو به فزونی توسعه و تغییر بوده است. در این میان تأکید بر ابزارهای طراحی، حفاظت و احیای میراث کالبدی و فرهنگی لار قدیم به تدوین مجموعه‌ای منسجم از ضوابط طراحی و توسعه‌ میان ‌افزا در بافت تاریخی با تأکید بر گونه‌شناسی بافت و بناهای ارزشمند این شهر تاریخی انجامیده که در نوع خود بی‌سابقه است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز افزود: مجریان طرح در دانشگاه شیراز، طی مراحل تدوین طرح و برای تسهیل و انتظام روند مدیریت شهری به بیش ‌از ۲۰۰ مورد استعلام واصله از سوی شهرداری لار پاسخ داده و موازین و چارچوب مندرج در سند طرح تفصیلی را ملاک تدقیق پاسخ‌های ارائه شده قرار داده است.

لطفی گفت: از آنجا که دانشکده‌ هنر و معماری دانشگاه شیراز و بخش شهرسازی، گرانیگاهی حوزه‌ مطالعات بافت‌های تاریخی و بازآفرینی شهری در میان دانشگاه‌های کشور به شمار می‌رود و نوگشایی رشته‌ «مرمت و احیاء ابنیه و بافت‌های تاریخی» برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ مصوّب و اجرایی شده است، تجربه‌ تدوین و تصویب این طرح تفصیلی ویژه، فصلی تازه درتداوم روند تمرکز بر بافت‌های ارزشمند تاریخی و فرهنگی و اشاعه و تداوم فرهنگ همزیستی پایدار در محیط‌های انسان‌ساخت تاریخی که پیشینه‌ای دیرپا در میهن اسلامی ایران دارد، خواهد بود.

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۷:۱۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین