شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۵ب.ظ
::آخرین مطلب 46 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

استانداری حق فراموش شده لارستان… اماباکدام استراتژی!(2)

ميلاد لارستان: قسمت اول مقاله كرامت‌ا… بلوچي جهت اطلاع خوانندگان و انديشيدن پيرامون آن نگارش يافته و منتشر شد. بخش دوم را در ادامه می خوانیم

ميلاد لارستان: قسمت اول مقاله كرامت‌ا… بلوچي جهت اطلاع خوانندگان و انديشيدن پيرامون آن نگارش يافته و منتشر شد.(اینجا) محتواي مقاله نظر ايشان است و ميلادلارستان فقط جهت تبادل افكار  و به اصطلاح چكش‌كاري موضوع و پخته نمودن بحث توسعه به نگارش آن مبادرت ورزيده است. بخش دوم را در ادامه می خوانیم

اینک راهکارها و مواردی که در صورت لحاظ نمودن و مبتنی بر یک برنامه مدون ۵ ساله میتواند چشم اندازی روشن جهت حصول این مطالبه عمومی ایجاد نماید، به عرض میرسانم هر چند ارتقاي شهرستان به استان آنهم در شرایط فعلی دور از انتظار و شاید غیر قابل دسترس باشد! و به قول یکی از دوستان در فضای مجازی این مطلب در جلسه ی چند روز گذشته در فرمانداری لارستان نیز اعلام گردیده (که لارستان فعلی شرایط استان شدن ندارد! ) لیکن با توجه به قول نگارنده مبنی بر ارایه ی راهکارهای مناسب برآن شدم تا مطالب زیر را جهت تکمیل تقدیم مخاطبین عزیز نمایم.

برای حصول نتیجه و  موفقیت ضرورت دارد از مسیر منطقی، بخردانه و با تدبیر! پیش رفت، چراکه بعضا پیش آمده که تنها یک صفر! بله یک صفر ناقابل…. میتواند بجای بسیاری از شرایط لازم ایفا نقش نموده و یکشبه. مارا به مقصد رسانده و ارتقا را تحقق بخشد و یا اینکه مسئولی از این شهرستان در سمت های مهم کشور(ترجیحاً بدنه اجرایی دولت)حضور داشته باشد.

بهرحال و قبل از ارائه راهکارهای لازم همچنان براین عقیده ام که ضرورت دارد پیش از انجام هر کاری دراین مسیر سخت ابتدا نگاه تمامی لارستانی های عزیز را با هر تفکر و گرایشی به مقوله ی استان شدن تغییر داد و دیدگاههای محدود حزبی(در قالب مسائل سیاسی، اجتماعی شهرستان)به نگاهی کلان، فراجناحی، کاملا استراتژیک و هماهنگ تبدیل نمود، و تک تک مردم و مسئولین شهرستان نیز در این زمینه همت عالی به خرج دهند. که در راس آنان هماهنگی، اتفاق نظر و وحدت رویه ی مسئولین شهرستان (علی الخصوص نماینده محترم مجلس، فرماندار، و امام جمعه از اهمیت خاصی برخوردار میباشد، اگر چه هر کدام از طیف و جناح متفاوت و دارای افکار متضاد یکدیگر باشند)زیرا در برخی مواقع حتی ناهماهنگی در آمار ها نیز باعث برداشت متفاوت مسئولین مربوطه شده و بعضاً روند اجرایی ماهها معطل یا متوقف خواهد نمود.

(تا چه رسد به ناهماهنگی و اختلاف نظر در عملکردها)

به هر حال هرچند بحث ارتقا در موارد مختلف در ظاهر مشابهتی با یکدیگر دارند اما ارتقا به استان با ارتقا به یک شهرستان تفاوت اساسی داشته و به زیر ساخت ها، امکانات،تشکیلات و در نهایت شرایطی پیچیده تر احتیاج داشته و تحقق آن به مراتب سخت تر از تشکیل یک شهرستان است بدین خاطر و بطور طبیعی ایجاب می نماید ما نیز اقداماتمان را جدی تر (با ملاحظات!)و با تدوین برنامه ای کاملا استراتژیک ودر بستری غیر احساسی و عقلانی مبتنی بر زمان بندی قرار داده تا بتوان به هدف مورد نظر نائل گشت.

*)مختصری از راهکارها:

۱- توسعه،تجهیز و استاندارد سازی راههای شهرستان (ترجیحاً راههای ترانزیت لار- شیراز و لار- بندر عباس) که برای تبیین روشن تر مطلب و جایگاه راه سازی در توسعه پایدار و همه جانبه و نقشی که در پیشرفت سایر بخش ها ایفاء می نماید به عنوان مثال:کشور پیشرفته آلمان را میتوان بهترین مصداق معرفی نمود که پس از جنگ جهانی دوم و تخریب ونابودی کلیه زیر ساخت ها و امکانات موجود در آن، عموم کارشناسان و برنامه ریزان اقتصادی بهترین معیار و راه حل نجات آن کشور راساخت، توسعه و استاندارد سازی راههای کشور دانسته و آن را در اولویت اول قرار دادند،که در مدتی کوتاه تاثیر خود را بر تمامی بخش ها و زیر ساخت های آن کشور نمایان و امروزه آلمان به عنوان قطب اقتصادی در دنیا مطرح میباشد!

۲- توسعه، تجهیز و به روز رسانی فرودگاه بین المللی: دوستی خارج نشین در توصیف فرودگاه آنرا“دروازه تمدن و پیشرفت هر کشور معرفی نمود ”که این کلامی اغراق آمیز نمی‌باشد. و برای پیش گیری از اطاله کلام و صحت مدعا کافیست تنها نگاهی به شهرهای استانبول و دبی در همسایگی خود داشته باشیم،با توجه به اینکه در تمامی کشور بیش از انگشتان دست فرودگاه بین المللی وجود ندارد، و با توجه به جمیع جهات در ابعاد مختلف، فرودگاه لارستان میتواند در چند سال آینده نقش بسیار مهمی را در خصوص پیشرفت و توسعه و ارتقا شهرستان ایفا نماید، که کوتاهی مسافت لار با کشور
های حوزه خلیج فارس و تاثیر در بخش گردشگری و توریسم درمانی و سایر سفرها از مهمترین آثار آن محسوب میشود و سایر موارد که بلحاظ اختصار خودداری مینمایم.

forodgah
۳-توسعه و  تجهیز بیمارستان ها و مراکز تخصصی و فوق تخصصی (و همزمان ایجاد و راه اندازی رشته های مرتبط و تدریس آنها در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی متعدد که در منطقه وجود دارد ) مستحضرید امروزه یکی از عوامل اصلی پیشرفت در هر منطقه کثرت جمعیت میباشد که به طور طبیعی زمینه های پیشرفت در تمامی بخش ها را باعث خواهد شد،،ودر صورتی که راههای شهرستان به طور اصولی احداث و استاندارد سازی شود،فرودگاه بین المللی نیز در حد استاندارد جهانی بهینه سازی شود و به دنبال آن توسعه بیمارستان ها نیز در دستور کار قرار گیرد، شاهد حضور بسیاری از بیماران خارجی و داخلی از بسیاری از نقاط کشور خواهیم بود.

۴-احداث صنایع مورد نیاز شهرستان:که بخش خصوصی قادر به اجرای آن باشد! و نیاز چندانی به اعتبارات دولتی نداشته باشد(برای فرار از بوروکراسی موجود)تا بتوان تولیدات آنها را پس از اجرایی شدن راهکارهای اول و دوم! به اقصی نقاط کشور و حتی کشور های خارجی  صادر نمود، از جمله صنایع تبدیلی که مهمترین آنها میباشد، زیرا سالیانه بالغ بر ۱۰۰ هزار تن انواع میوه و مرکبات متنوع و با کیفیت در این منطقه تولید و متاسفانه یا نام سایر شهرستان ها روانه بازار مصرف میگردد ،در حالیکه میتوان لارستان را به قطب صنایع تبدیلی جنوب کشور تبديل نمود که با توجه به بنیه مالی مناسب شهروندان عزیز این شهرستان، دور از انتظار نمیباشد.


البته مازاد بر راهکارهای فوق و احداث زیر ساخت های مذکور دهها مورد موثر دیگر وجود دارد که بخاطر پیشگیری از طولانی شدن بحث از ذکر آنها صرف نظر و تنها به ۲ مقوله پایانی اشاره میگردد….
یکی دیگر از شروط استان شدن،داشتن چندین شهرستان مستقل به عنوان زیر مجموعه مرکز استان میباشد که ضرورت دارد همزمان و یا قبل از اقدامات بالا، مسئولین امر در این شهرستان بارضایت و پیشنهاد خود بخش های ذی حق جویم با (۸۰ سال) اوز با (۶۰ سال)و بیرم…… را ترجیحاً به شهرستان تبدیل و آمار شهرستان های منفک شده از شهرستان مادر (لارستان)  را به عدد ۷ برسانند تا ضمن نشان دادن حسن نیت خود به مردم بخش های مذکور، راه استان شدن لارستان را نیزهموار سازند!!

ضمنا در کنار موارد مذکور پیشنهاد ادغام (لار-گراش-خور و لطیفی) نیز در جای خود قابل بررسی اجرایی شدن است که البته بخاطر پیشگیری از مشکلات بعدی ضرورت دارد ابتدا، موضوع فوق در کارگروهی کارشناسی و با حضور متخصصین عمران شهری، جامعه شناسی شهری و مبتنی بر مطالعات شهرسازی و معماری انجام گیرد.
در نهایت ذکر این نکته الزامی ایست چنانچه مسئولین و شهروندان زمینه تحقق راهکارهای فوق و رعایت سایر جوانب را نمایند، به طور یقین در چند سال آینده دولت معتقد به ارتقاي این شهرستان خواهد شد در غیر اینصورت در سنوات بعد نیز کمافی السابق فقط باید تکرار مکررات نمود و تنها به نوشتن درخواست اکتفا نمائیم.

کرامت اله بلوچی

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۸:۰۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

4 Responses to “استانداری حق فراموش شده لارستان… اماباکدام استراتژی!(2)”

  1. موسوی گفت:

    تنام مواردی را که نویسنده. برای. ارتقا ذکر نموده اند. در صورتیکه. در خود شهر لار. اجرا نمایند. متعصبین. لاری. قبول. دارند انها. تحولات وزیر ساختها را فقط برای. لار می خواهند واز ابادانی. بخشها. وشهرهای مجاور. هراس. دارند. تا چه. رسد به. ارتقای. بخشهایی مثل. اوز و….که سالهاست. شهرستان شدنشان. دیر. شده است وتا این. تفکر در لار تغییر نکند. هم. خود. لار وهم بخشها متضرر میشوند واز لامرد وسایر. شهرستانهای اطراف که با. شرایط. روز. هما هنگ. شده اند. عقب. خواهند افتاد

  2. مهران گفت:

    لارستان همزمان با اردبیل / گرگان بیرجند دارای اداره کل راه و شهرسازی شدند وهمه بجز لار تبدیل به استان گردیدند.
    برنامه ریزی غلط مسئولین و تفرقه افکنی بین شهرهای لارستان با لار مانع استان شدن است .
    ************************************************************************************

  3. مهران گفت:

    مرحوم نخبه در زمان نمایندگی که ۸ سال بود عضو کمسیون آموزش عالی بود . ایشان اگر سالی یک رشته علوم پزشکی وارد لار می کرد دانشگاه علوم پزشکی و در نتیجه بیمارستان تامین اجتماعی توسط خیر اهل کوره که در جهرم ساخته شد در لار به نتجه می رسید.

  4. مهران گفت:

    به هوش باشید که:
    در سفر اخیر هیات محترم فارس به لار / اعلام شد که شهر جدیدی بین لار و لامرد ساخته می شود انگار لار و لامرد فاصله شهر قدیم و شهر جدید است !
    در حال حاضر این شهر با نام لارستان در حوالی لامرد ساحته می شود و این ترفند جدید لامردیها برای انتقال اداره کل راه و شهر سازی و در نتجه مرکز جنوب فارس به لامرد است .
    چند سال پیش تلاش کردند که نام اداره کل راه و شهر سازی لارستان را به اداره کل راه و شهر سازی جنوب فارس تغییر دهند تا با انتقال مرکز جنوب فارس به لامرد این اداره کل را منتقل کنند .
    حالا ترفند جدید ساخت شهر جدید لار در اطراف لامرد است

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین