شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۳۵ق.ظ
::آخرین مطلب 10 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

نگاهي به شخصيت در گستره ادبيات و تاريخ

كتاب فوق توسط انتشارات دانشگاه علوم پزشكي شيراز به قلم دکتر سیدمنصور کشفی تالیف شده است.

كتاب فوق توسط انتشارات دانشگاه علوم پزشكي شيراز در ۵۰۰ شمارگان در سال ۱۳۹۳ در ۲۶۹ صفحه با قطع وزيري  و به قلم دکتر سیدمنصور کشفی تدوین، چاپ و توسط دانشگاه علوم پزشكي شيراز تحت اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است. فهرست و محتواي كتاب توسط دكتر در مقدمه به اختصار آمده كه نظر علاقه‌مندان را به مطالعه آن جلب مي‌نماييم:

«در دنياي كنوني تحليل مباني روان شناختي شخصيت انسان‌ها، به نوع و نحوه تعامل در زندگي اجتماعي كمك شاياني مي‌كند. شخصيت آدمي در حيطه مسائل بيولوژيك، ژنتيك، فرهنگ، جامعه شناسي و خانواده، قابل تعريف است.

مطالعه شخصيت صاحبان عرصه قدرت و مكنت، علم و معرفت، فرهنگ و ادب باعث مي‌شود تا آدمي، بتواند فرصت‌ها و چالش‌هاي پيش روي خويش را بهتر ارزيابي نموده از گذرگاههاي مختلف زندگي با مهارت و تجربه بهتري عبور كند.

در اين كتاب يك بررسي تفصيلي پيرامون علل و  عوامل و انگيزه‌هاي رواني شخصيت، مفاهيم و مصاديق آن صورت گرفته است.

در فصل اول كتاب، علل مهم و موثر در بروز حالات مختلف شخصيت، به تفصيل بيان گرديده و در پايان فصل اول، مباني اختلالات شخصيت از ديدگاه آماري (DSM IV) شرح داده است.

درفصل دوم، يك بررسي تقريباً جامع پيرامون مكانيزم‌ها و رفتارهاي دفاعي كه در زمينه ژنتيكي، تربيتي، اجتماعي،‌ فرهنگي و رواني هر فرد انساني رخ مي‌دهد،‌صورت گرفته و براي روشن شدن بيشتر موضوعات فوق از تمثيل‌ها و اشعار ادبي نيز شواهدي آورده شده است.

در فصل سوم به منظور درك بهتر مفاهيم ارائه شده در فصول اول و دوم، مواردي از مصاديق ادبي برگرفته از فرهنگ غني فارسي بيان شده تا خواننده بتواند مفاهيم مربوط به اختلالات گوناگون شخصيتي و سازوكارهاي دفاعي را در درون قصه‌ها، اسطوره‌ها، تمثيل‌ها و نمادهاي توصيف شده در ژرفاي فرهنگ و ادب پارسي، پيدا كند و مصداق‌هاي روشني را براي مفاهيم مختلف شخصيتي بيابد.

در فصل چهارم يك بررسي تطبيقي ميان تعاريف و مفاهيم فصول اول و دوم با برخي از شخصيت‌ها، مشاهير و رهبران جهان، انجام گرفته است يعني خواننده مي‌تواند موضوعات مربوط به حالات مختلف شخصيتي را از دل تاريخ بيرون كشيده و در برخي از رهبران و مشاهير جهان مشاهده نمايد.

اين نوع تحقيق و بررسي از آن جهت حائز اهميت است كه مشكلات مربوط به درك درست اختلالات شخصيتي و مكانيزم‌هاي دفاعي را در قالب  تمثيل‌ها، داستان‌ها و اشعار و وقايع تاريخي،‌ سهل و آسان نموده و از زاويه‌اي ديگر اين مفاهيم  رايج روان‌شناختي را به ارزيابي و تحليل مي‌نشيند.

طراحي و نوشتار اين كتاب به گونه‌اي است كه علاوه بر استفاده دانشجويان رشته‌هاي پزشكي، پيراپزشكي، روان‌شناسي، ادبيات و تاريخ، براي عموم نيز قابل استفاده مي‌باشد.

البته در اين نوع نگاه، كاستي‌ها، نقايص و نارسايي‌هايي نيز وجود دارد كه به طور قطع از ديد تيزبين خوانندگان گرامي دور  نيست. تذكر در اين زمينه، موجب امتنان خواهد بود.»

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین