جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۰ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

لزوم تغییر نگرش مسئولان و سرمایه گذاران منطقه

چند عامل باید مورد توجه قرار گیرد : میزان سرمایه گذاری لازم و نرخ بازگشت سرمایه برای سرمایه گذار….

یکی از ملزومات توسعه لارستان که بارها بر آن تاکید شده لزوم ایجاد نگرش صادرات محور و توسعه محور در نگاه سرمایه گذاران لارستانی است.  بی شک لارستان بزرگ به عنوان یکی از قطب های تجارت در جنوب کشور از سالیان دور محل رفت و آمد کاروان های تجاری مختلف و به عبارت امروزی گذرگاه ترانزیتی منطقه جنوب کشور بوده است. وجود این جایگاه اگرچه در جای خود پراهمیت بوده و اکنون نیز باید بر اهمیت آن (با توجه به وجود اداره گمرک در لارستان، فرودگاه بین المللی لارستان، دفترنمایندگی وزارت خارجه در لارستان و نیز معبرهای مختلف زمینی و هوایی) افزوده شود؛ اما این مهم نباید رویکردی در منطقه ایجاد نماید که از توسعه تولید و صادرات محور دور شود. بی شک ایجاد ساختارهای تولیدی در منطقه می تواند علاوه بر رونق تجارت در لارستان بزرگ موجبات توسعه صادرات و کاهش بیکاری (رشد اشتغال) را نیز در آن فراهم نماید. اما به راستی آیا رویکرد تولید، توسعه و صادرات محور در مسئولین لار و از همه مهم تر سرمایه گذاران لارستانی وجود دارد؟

لارستان یکی از بخش های مهم جنوب کشور می باشد که به دلیل نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج فارس تبادلات مالی فراوانی بین سرمایه گذاران آن در کشورهای عربی و ایران صورت می گیرد. اما نکته مهم این که  تبادلات مالی فوق  بیش از این که مالی صرف باشد باید بتواند در راستای گسترش فضای کسب و کار واقعی (یعنی تولید) در کشور مفید واقع شود. وجود بیشترین حجم سرمایه گذاری بانک های استان فارس در لارستان خود گواهی بر این مدعاست که اگر سرمایه گذاری های فوق بتواند در راستای تولید مصرف شود علاوه بر گسترش فضای کسب و کار می تواند سودهای کلانی (حتی گاهی اوقات گسترده تر از سودهای بانکی) نصیب سرمایه گذاران نماید.  اما در این میان چند عامل باید مورد توجه قرار گیرد : میزان سرمایه گذاری لازم  و نرخ بازگشت سرمایه برای سرمایه گذار؛ حوزه هایی که باید در جهت توسعه لارستان سرمایه گذاری کرد؛ تضمین سرمایه گذاری و در نهایت تا حدی ریسک پذیر بودن سرمایه گذاران .

پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز پس از مذاکرات برجام(پسابرجام) حال باید مسئولین لارستان اعم از نماینده محترم، فرماندار ویژه و نیز مسئولان و روسای بانکها، مسئولین ادارات تولیدی منطقه همه و همه شرایطی فراهم نمایند که سرمایه گذاران منطقه بتوانند به خوبی در زادگاه خود در راستای ایجاد بنگاه های تولیدی با نگرش صادراتی سرمایه گذاری نموده و در کنار آن تیم های اقتصادی آنها نیز باید از شرایط پسا برجام به نحوی در راستای بهبود فضای صادرات محصولات منطقه گام بردارند.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۷:۲۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین