سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۹ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 11

هشدار؛ شناسایی یک مورد ابتلا به “وبا” در منطقه

 معاون بهداشتی دانشکده با اعلام خبر شناسایی یک مورد مبتلا به وبا در منطقه اظهارداشت: بیمار کودکی بود اهل شهر لار که اخیرا از یکی از کشورهای همسایه برگشته بود…

 معاون بهداشتی دانشکده با اعلام خبر شناسایی یک مورد مبتلا به وبا در منطقه اظهارداشت: بیمار کودکی بود اهل شهر لار که اخیرا از یکی از کشورهای همسایه برگشته بود و در حال حاضر علائم خاصی ندارد.

به گزارش میلادلارستان به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لارستان، دکتر حسن فزونی افزود: هرچند شناسایی یک بیماری که سالها در منطقه نداشته ایم نشانه حساسیت و اقدامات مفید همکاران ما در حوزه بهداشت است اما وجود حتی یک‌مورد بیمار در منطقه زنگ خطریست که باید هشیار بود چرا که به راحتی می‌تواند منتشر شده و مشکلات عدیده ای را ایجادکند.

دکتر فزونی در خصوص این بیماری گفت: وبا یک بیماری عفونی مسری با عامل باکتریایی است که معمولا انتقال باکتری در اثر خوردن آب یا مواد غذایی آلوده اتفاق می افتد.

وی تصریح کرد: علائم بیماری معمولا به شکل اسهال آبکی شدید شبیه آب برنج است که می‌تواند به شدت و سریع باعث کم آبی بدن شود و استفراغ و ضعف عمومی هم البته وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشکده با بیان اینکه برای پیشگیری از بیماری باید نکات مهمی را رعایت کرد افزود: از سالم بودن آب آشامیدنی خود اطمینان داشته باشید، در مسافرت ها از یخ های قالبی و آب های اماکن عمومی استفاده نشود و حتما از آب و مواد غذایی بسته بندی و مطمئن استفاده شود، از شنا کردن در رودخانه ها و اماکن ناسالم و مشکوک پرهیز شود، سبزیجات و کلم و کاهو و میوه ها را باید بصورت صحیح شستشو داد و ضد عفونی کرد و قبل از این اقدامات در یخچال قرار داده نشود.

وی خاطرنشان کرد: بهداشت دست ها جدا رعایت شود و بعداز اجابت مزاج و قبل از غذا خوردن حتما دستها با آب و صابون بصورت کامل شسته شود.

دکتر فزونی بیان کرد: در صورتی که علائم اسهال شروع شد حتما باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و بررسی های لازم انجام شود چراکه می‌تواند خیلی سریع حجم زیادی آب از بدن دفع شده و کم آبی شدیدی ایجاد کند که جان بیمار را در خطر بیندازد که این مساله در کودکان و افراد ناتوان و یا با ضعف سیستم ایمنی اهمیت بیشتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: توجه شود که دفع باکتری تا سه هفته از علایم می‌تواند ادامه داشته باشد و بیماری مسری باشد، پس باید رعایت نکات بهداشتی توسط بیمار و اطرافیان او ادامه داشته باشد.

رییس مرکز بهداشت لار تصریح کرد: لازم است بیماران از مصرف داروها بخصوص ضد اسهال ها قبل از تجویز پزشک خودداری کنند زیرا می‌تواند خطرآفرین باشد و بیماری را شدت دهد. البته مصرف مایعات زیاد و پودر ORS کمک کننده است.

وی افزود: همچنین لازم است کادر بهداشت و درمان نسبت به موضوع حساس شوند و موارد مشکوک را حتما بررسی کنند و گزارش دهند که البته همکاری و همراهی مراجعین جهت تشخیص سریع و پیشگیری از انتشار بیماری بسیار حائز اهمیت است.

معاون بهداشتی دانشکده با اشاره به اماکنی که سرویس بهداشتی مشترک دارند گفت: پادگان ها، مدارس، خوابگاه ها، باشگاه ها و همه اماکنی که سرویس بهداشتی مشتترک دارند باید در زمینه نظافت و محل و همچنین رعایت بهداشت فردی و به خصوص شستن صحیح دست ها و تمیزی در طبخ غذا دقت کافی داشته باشند و چنانچه مورد مشکوک یا علامت داری را مشاهده کردند، سریعا نسبت به جداسازی و مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی اقدام کنند.

گفتنی است در راه جلوگیری از گسترش این بیماری همراهی و همکاری سایر ارگانهای مربوطه مورد نیاز است.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۷:۵۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین