سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۳ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

پاسخ حجره داران کاروانسرای لار؛ نه تعمیر، نه تخلیه!!

 میلاد لارستان: یکی از انتقادهایی که در چند وقت اخیر از اداره میراث فرهنگی لارستان می شود، عدم رسیدگی مناسب به آثار تاریخی و بخصوص کاروانسراها بوده و است. به…

 K (19)میلاد لارستان: یکی از انتقادهایی که در چند وقت اخیر از اداره میراث فرهنگی لارستان می شود، عدم رسیدگی مناسب به آثار تاریخی و بخصوص کاروانسراها بوده و است. به همین دلیل در گفتگوی اختصاصی خبرنگار میلاد لارستان با خانم علویه، ریاست محترم اداره میراث فرهنگی لارستان، این موضوع مطرح و وی بشرح ذیل به سوالات ما پاسخ داد:

رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان در پاسخ به انتقادات مطرح شده در خصوص وضعیت بسیار نامناسب آثار گرانبهای باستانی لارستان، همچون: کاروانسراهای نو و گلشن گفت: براساس قانون، متولی اصلی کاروانسراها و آب انبارها، اداره اوقاف و امور خیریه می باشد و تمام امورات آن به این سازمان برمی گردد.

وی اضافه کرد: جهت تعمیر و مرمت کاروانسراهای شهر لار و تبدیل آن به بازارچه ای زیبا، یک سرمایه گذار خصوصی، حاضر به سرمایه گذاری شد، ولی متأسفانه بدلیل مشکل قانونی، افرادی که سرقفلی حجره های کاروانسراهای لارستان را برعهده دارند، نه حاضر به تعمیر حجره ها هستند و نه حاضر به تخیله می باشند.

این کارشناس میراث فرهنگی با ابراز تأسف از تخریب و نابودی کاروانسراهای شهر لار، گفت: متأسفانه به لحاظ قانونی اهرمی جهت اعمال فشار بر افراد مقابله کننده با اقدامات میراث فرهنگی در این اثر تاریخی وجود ندارد و این مکان ارزشمند در حال حاضر به عنوان انبار مورد استفاده می باشد.

علویه با گلایه از برخی مردم و مسئولین در بی توجهی به حفظ میراث فرهنگی، گفت: سال گذشته، چارچوب درب ورودی کاروانسرا تعویض شد و متأسفانه بدلیل عدم همکاری، ماشینهای بار همراه با بار با عبور از این چارچوب وارد کاروانسرا می شوند و باعث شکستگی و تخریب چارچوب شده است.

وی افزود: اگر مسئولین همکاری کنند و با نصب تابلو ورود ممنوع، مانع ورود این خودروها می شدند و صاحبان بار، با گاریهای دستی بارها را جابجا می کردند، شاهد تخریب بیشتر این اماکن ارزشمند نمی شدیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان خاطر نشان کرد: مجوزهای لازم از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی لارستان جهت نصب تابلو اخذ شده است و ما انتظار داریم تا فرمانداری لارستان، شورای اسلامی و شهرداری لار، این مهم را بصورت مکتوب به ما اعلام دارند تا عملیات نصب تابلوها صورت پذیرد و آسیب بنا جلوگیری کرد.

خبرنگار: حسن فراست

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۹ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین