شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۳ق.ظ
::آخرین مطلب 11 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

۵۰ گونه گیاهان دارویی در منطقه لارستان شناسایی شد

میلاد لارستان: رئیس جهاد کشاورزی لارستان با اشاره به اینکه منطقه لارستان از مناطق غنی در بهره مندی از گیاهان دارویی است، گفت: در منطقه لارستان نزدیک به ۵۰ گونه…

گیاهان داروییمیلاد لارستان: رئیس جهاد کشاورزی لارستان با اشاره به اینکه منطقه لارستان از مناطق غنی در بهره مندی از گیاهان دارویی است، گفت: در منطقه لارستان نزدیک به ۵۰ گونه از گیاهان دارویی قابلیت رشد و نمو دارند.

حسن هوشمند در گفتگو با خبرنگار اقتصادی میلاد لارستان؛ با اشاره به اینکه منطقه لارستان از مناطق غنی در بهره مندی از گیاهان دارویی است، اظهار کرد: در منطقه لارستان نزدیک به پنجاه گونه از گیاهان دارویی قابلیت رشد و نمو دارند که از آن جمله می توان به گیاهانی از قبیل: انغوزه، مروتلخ، آویشن، اسپند، بابونه، اشتویا اشنان، برویز، بارهنگ، بنه، پونه و غیره نام برد.

وی افزود: با توجه به اینکه اکثر گیاهان دارویی در مراتع و کوهپایه‌ها به عمل می آیند، بهتر است برای کشت و توسعه آنها در مزارع اقداماتی مانند امکان سنجی گیاهانی که کشت آنها با آب و هوای منطقه سازگاری بیشتری دارند، آموزش مؤثر کارشناسان و کشاورزانی که قرار است در زمینه کاشت، داشت و برداشت محصول گیاهان دارویی فعالیت کنند، ایجاد طرح های پایلوت و نمونه در قالب مزارع با وسعت محدود جهت اطمینان از نتایج آنها، شناسای و تهیه ادوات احتمالی جهت کاشت و برداشت این نوع گیاهان، تقسیم بندی انواع گیاهان مناسب با اقلیم هر منطقه به منظور استفاده حداکثری و علمی از پتانسیل شهرستان،  جستجو برای پیدا کردن بازارهای مناسب جهت فروش در داخل و خارج از شهرستان، حمایت از تشکیل صنایع کوچک بسته بندی و حتی الامکان فراوری گیاهان دارویی و غیره انجام داد.

 معاون جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه بهترین روش توسعه کشت یک محصول اطمینان از شرایط اقلیمی منطقه و مطالعه پیرامون امکان سنجی کشت آن گیاه است، خاطر نشان کرد: از آنجایی که کشت هرگونه گیاهی و از جمله گیاهان دارویی توجیه پذیر بودن از نظر اقتصادی می‌باشد، بهتر است در گام نخست به کشت آنها از طریق مزرعه نمایشی و الگویی اقدام کرد و درصورتی که از نظر اقتصادی توجیه پذیر باشد می‌توان آن را توسعه داد.

 وی درباره نحوه عرضه گیاهان دارویی منطقه لارستان به بازار، عنوان کرد:  تاکنون محصولاتی که از گیاهان دارویی منطقه لارستان تهیه شده است از مراتع و کوهپایه‌ها بوده و توسط روستاییان آن مناطق جمع آوری و به بازار عرضه می شود.

 هوشمند اضافه کرد: چنانچه بخواهیم تهیه و جمع آوری محصولات گیاهی را ساماندهی کنیم، در گام نخست بایستی کشت آنها از مراتع به مزارع انتقال داده شود به طوری که برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه باشد.

 وی با ابراز تأسف از دخل و تصرف افراد متفرقه در جمع آوری گیاهان دارویی لارستان، تصریح کرد: تا زمانی که تهیه اینگونه محصولات توسط اشخاص متفرقه انجام می‌گیرد امکان سوء استفاده و وجود ناخالصی در آنها محتمل است.

 مدیر جهاد کشاورزی لارستان با تأکید بر اینکه اقبال عمومی به سمت استفاده از گیاهان دارویی در جهان روز بروز در حال افزایش است، خاطر نشان کرد: در کشور ایران نیز با آشکار شدن عوارض فراوان داروهای صنعتی و شیمیایی مردم توجه بیشتری به استفاده از گیاهان دارویی نشان می دهند و به همین دلیل، بحث کشت و توسعه اینگونه گیاهان به یکی از بحث های روز تبدیل شده است.

 وی در خصوص صادرات گیاهان دارویی تولید شده در منطقه لارستان، افزود: برخی از محصولات گیاهان دارویی همچون؛ انغوزه کوه های لارستان در صادرات به کشورهایی مثل: هندوستان سابقه ای طولانی دارد و در سال های اخیر نیز، برخی از محصولات البته به مقدار کم به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

 هوشمند درباره اقدامات صورت گرفته جهاد کشاورزی لارستان در ساماندهی و توسعه کشت گیاهان دارویی در این شهرستان، تصریح کرد: تلاش جهاد کشاورزی لارستان طی دو سه سال اخیر پیرامون کشت گیاهان دارویی، گردآوری و طبقه بندی فصول مناسب کشت، جمع آوری اطلاعات مفید و لازم پیرامون شرایط کشت در مزرعه و همچنین کشت سیزده گونه بذر گیاهان دارویی به منظور تعیین میزان محصول و بررسی توجیه پذیر بودن این گیاهان بوده است.

 وی نخستین راهکار برای ترغیب سرمایه گذاران در عرصه تولید گیاهان دارویی را کشت این گیاهان به صورت علمی دانست و گفت: در مراحل بعدی باید بازار خرید را شناسایی و آنگاه موانع صادراتی را برطرف نمود تا سرمایه گذاران بتوانند در این عرصه به فعالیت بپردازند.

 مصاحبه: حسن فراست

 

 اخبار مرتبط:

تمایل دارم منطقه جنوب فارس را به مدیریت جهاد کشاورزی لارستان بدهند

لارستان، قطب مهم کشاورزی فارس

هوشمند:حمایت ویژه از صنایع کشاورزی در لارستان

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین