جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۳ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 7

تشنج ناشی از تب در کودکان، راهکارهای مواجهه و روش درمان

متخصص اطفال دانشکده علوم پزشکی لارستان با اشاره به اهمیت توجه به بیماری‌های کودکان، گفت: تشنج ناشی از تب یکی از همین موارد بوده که به تشنج‌هایی گفته می‌شود که…

متخصص اطفال دانشکده علوم پزشکی لارستان با اشاره به اهمیت توجه به بیماری‌های کودکان، گفت: تشنج ناشی از تب یکی از همین موارد بوده که به تشنج‌هایی گفته می‌شود که بین سنین ۶ تا ۶۰ ماه (۶ ماه تا ۵ سال) با درجه حرارت ۳۸ درجه یا بالاتر اتفاق می‌افتد.

 

به گزارش میلادلارستان به نقل از  روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لارستان، دکتر الهام نیک‌پندار  اظهار داشت: ۲ تا ۵ درصد شیرخواران و کودکانی که از نظر سیستم مغز و اعصاب سالم هستند، حداقل یک حمله تشنج ناشی از تب را معمولاً تجربه می‌کنند.

این متخصص اطفال با بیان اینکه عوامل ژنتیک در بروز تشنج‌های تب‌دار تاثیرگذار است، عنوان کرد: تشنج ناشی از تب ساده، خطر مرگ و میر را افزایش نمی‌دهد و در مواردی که بیمار یک یا بیشتر حمله تشنج ناشی از تب ساده داشته، عوارض درازمدت مشاهده نشده است.

 تشنج در کودکان

نیک‌پندار ادامه داد: تشنج تب‌دار ساده مکرر، صدمه‌ای به مغز نمی‌زند و بیماران با تشنج‌های ناشی از تب ساده در مقایسه با دیگر افراد، افزایشی در اختلالات رفتاری، اشکال در عملکرد درسی، کارکرد شناختی یا تمرکز نشان نمی‌دهند.

وی افزود: تشنج ممکن است چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد و این لحظات برای شما بسیار ترسناک خواهد بود. خوشبختانه این تشنج‌ها معمولاً بی‌ضرر هستند و مشکل جدی برای سلامتی فرزند شما ایجاد نخواهند کرد.

راهکار مواجهه با کودک دچار تب و تشنج

این متخصص اطفال در ادامه به بیان چندین راهکار در مواجهه با کودک دچار تب و تشنج پرداخت و گفت: در مواجهه با کودک دچار تشنج، در اولین قدم آرام باشید و آرامشتان را حفظ کنید. کودک را در یک بستر و یا بر روی زمین بخوابانید و در حین تشنج از اعمال هر گونه فشار و نیرو بر کودک تشنجی و همچنین فروکردن انگشت در دهان کودک حین تشنج، پرهیز کنید.

نیک‌پندار ادامه داد: کودک را به پهلو قرار داده تا در صورت استفراغ و یا ریزش آب دهان، به گلو برنگردد و موجب خفگی نشود؛ اطراف او را خلوت کنید و اشیائی را که ممکن است کودک به آن برخورد کند از وی دور کنید؛ هر نوع لباسی را از اطراف سر و گردن کودک بردارید.

وی افزود: به رنگ صورت کودک نگاه کنید تا بتوانید تنفس او را کنترل کنید و از صحت تنفس او مطمئن شوید و بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

مرحله درمان

این متخصص اطفال با بیان اینکه در صورت مواجهه با تب، موثرترین راه، کنترل آن می‌باشد، تاکید کرد: همیشه داروی تجویزی توسط پزشک (شیاف دیازپام) به همراه داشته باشید تا در صورت وقوع تشنج و زمان بیش از ۵ دقیقه، بر اساس وزن کودک مقدار دوزی که پزشک تجویز نموده، استفاده نمایید، البته باید به این نکته توجه داشت که این دارو در پیشگیری از وقوع تب، جایگاهی ندارد و مناسب درمان و پایین‌آمدن درجه تب می‌باشد.

نیک‌پندار همچنین اظهار داشت: به کودک، مایعات فراوان بدهید و درمان حمایتی نیز صورت گیرد تا درجه حرارت بدن کودک به حالت طبیعی بازگردد.

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۸:۰۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین