سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۳ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 22

لزوم ایجاد صنف آژانس های هواپیمایی در منطقه لارستان به شدت احساس می شود

با توجه به تعدد آژانس های هواپیمایی و سابقه بالای این دفاتر و از طرفی گسترش روزافزون پروازها و فعالیت های هوانوردی در منطقه لارستان بزرگ، تشکیل یک صنف یا…

با توجه به تعدد آژانس های هواپیمایی و سابقه بالای این دفاتر و از طرفی گسترش روزافزون پروازها و فعالیت های هوانوردی در منطقه لارستان بزرگ، تشکیل یک صنف یا انجمن منسجم و مستقل بسیار احساس می شود.

به گزارش میلاد لارستان مرداد ماه ۹۳ و طی نشستی خبری،‌  مسئول وقت نمایندگی وزارت امور خارجه در لارستان با انتقاد از عدم همکاری مناسب آژانس های مسافرتی فعال در لارستان با این دفتر گفت: در نشستی که با مسئولین این آژانسها داشتیم، با دادن فرمهایی به این عزیزان، درخواست شد تا با ارائه آن به دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در لارستان، آژانس خود را در سیستم وزارت امور خارجه ثبت کنند تا مسافران خارجی در هنگام تهیه بلیط، با هماهنگی دفاتر مسافرتی لارستان، یک کد نیز به مسافر داده می شود تا مسافر در هنگام ورود به ایران به لحاظ صدور روادید در زمان ورود به ایران دچار دلهره و استرس نباشد و ویزا بلافاصله صادر می گردد.

عباس علی سلیقه دار در آن زمان اظهار داشت: هرچند بدون داشتن این کد، برای مسافر ویزا صادر می شود. اما برای صدور روادیدی که از قبل هماهنگ نشده است، پس از ورود مسافر به ایران، نیاز به یک سری تشریفات دارد ولی اگر آن کد قبل از حرکت در اختیار مسافر قرار گیرد با خیالی آسوده به ایران و لارستان سفر می کند. وی بیان داشته بود:  ثبت دفاتر مسافرتی، باعث بدست آوردن امتیازات زیادی از قبیل: ثبت رسمی در وزارت امور خارجه کشور، شناسنامه شرکتهای مسافرتی اعتبار می یابد، میزان آمار مسافران خارجی و صدور ویزای آن بالا می رود، در بهره مندی از تسهیلات در اولویت خواهند بود.

سلیقه دار با ابراز ناراحتی خود در آن زمان گفته بود: متأسفانه با وجود تأیید این اقدام در نشست با آژانس ها، متأسفانه  با وجود پیگیری های زیاد، هنوز آژانس های مسافرتی فرم های مربوطه را به دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه عودت نداده اند.

مدتی بعد و در اسفند ۹۴  انصاري فرد مدیرکل وقت فرودگاه بین المللی لارستان  نيز در نشستی با آژانس های مسافرتی و هواپیمایی ضمن تشريح امكانات فرودگاه لارستان ، دفاتر را به اتحاد و وحدت دعوت نمود تا بتوانند از پتانسيل موجود فرودگاه بهره برداري بيشتري نمايند.

در آذر۹۹ یعنی حدود دو سال قبل نیز صولتی مدیر کل فرودگاه بین المللی لارستان در مصاحبه با خبرنگار میلاد لارستان با بیان اینکه اداره کل فرودگاه بین المللی لارستان اعلام آماگی می کند اگر شرکتی قصد چارتر پرواز به مقصد خاصی را داشته باشد هماهنگی و حمایت های خود را از آنها به انجام رسانیم اظهار داشت:  بارها با آژانس‌های مختلف خدمات هوائی شهرستان جلسه برگزار و درخواست شده که هر شرکت تعداد محدودی مثلا دو صندلی هواپیما را بصورت چارتر رزرو و تضمین نمایند تا بتوان پرواز مسیر مشهد را برقرار نمود اما متاسفانه این همکاری ها صورت نگرفت.

شاید آخرین پیگیری ها در خصوص همکاری مشترک آژانس های هواپیمایی منطقه را حدود ۲۵ روز پیش و در ابتدای آذر ۱۴۰۱ و در جلسه دهقان فرماندار ویژه لارستان و صولتی مدیرکل فرودگاه با مسئولین آژانس های هواپیمایی منطقه می توان عنوان نمود.

فرماندار ویژه لارستان در این نشست از تمامی مسئولین آژانس های هواپیمایی خواست که دست به دست هم دهند تا هیچ پروازی در شهرستان لغو نشود و در این خصوص بی تفاوت نباشند تا پروازهای داخلی و خارجی افزایش یابد و با راهبری و بهره‌گیری از ظرفیت تعاملی با فرودگاه در این موضوع سرعت عمل بخرج دهند.

 صولتی مدیر کل فرودگاه بین المللی آیت ا… آیت اللهی لارستان هم اظهار کرد: آژانس‌ها با برگزاری تعامل با ایرلاین‌ها می‌توانند زمینه چارتر کردن پروازها را فراهم نمایند. وی همچنین با بیان اینکه فلسفه شکل‌گیری آژانس‌های مسافرتی فراهم آوردن امکانات و تسهیل سفر برای مسافران است، اظهار کرد: با این رویکرد آژانس‌های مسافرتی هم در حوزه زیارت  نقش و سهم خود را به زائرین و علاقه مندان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام ادا کنند.

با ذکر مقدمه طولانی فوق شاید بتوان گفت: با توجه به تعدد آژانس های هواپیمایی و سابقه بالای این دفاتر و از طرفی گسترش روزافزون پروازها و فعالیت های هوانوردی در منطقه لارستان بزرگ، تشکیل یک صنف یا انجمن منسجم و مستقل بسیار احساس می شود .  شاید بسیاری از درخواست های قبلی ذکر شده از سوی مسئولان وقت و فعلی لارستان ناظر به لزوم ایجاد یک نهاد پیگیری کننده موضوع داشته باشد که صنف آژانس های هواپیمایی منطقه می تواند در این خصوص تاثیر گذار باشد.

در توضیح موضوعت اصناف در کشور هم باید گفت: انجمن هاي صنفي براساس ماده ۱۳۱ قانون كار جمهوري اسلامي ايران و براساس ضرورت و نياز اعضاء هر صنف تشكيل ميگردد و در اين راستا قانون گذار در صورت درخواست تعدادي از افراد هم صنف و عدم وجود انجمن صنفي مشابه، با تشكيل آن طبق قانون موافقت مي نمايد.

منطقه لارستان بزرگ بدلیل وجود فرودگاه بین المللی و تردد بالای مسافر از آن، دارای دفاتر هواپیمایی زیادی است بطوریکه بنا بر اعلام منابع موثق بیش از ۳۰ آژانس هواپیمایی در شهرستانهای منطقه فعالیت دارند.

تشکیل صنف آژانس های هواپیمایی دارای مزایای زیادی هم برای این دفاتر، هم برای مردم و هم برای منطقه است که از جمله آن می توان؛ راه اندازی تورهای سیاحتی، زیارتی و گردشگری برای مسافران داخلی و خارجی، چارتر کردن پرواز برای مسیرهای زیارتی پرتقاضا مثل کربلا و مشهد با همراهی و همگامی این آژانس ها و غیره اشاره کرد.

یکی دیگر از مزیتهای تشکیل صنف هواپیمایی را می توان انسجام آنها در تبلیغات جذب مسافر از شهرها و استانهای همجوار برای مسیرهای مختلف پروازی از فرودگاه لارستان نام برد که علاوه بر افزایش درآمد دفاتر باعث رونق بیشتر فرودگاه خواهد شد.

شاید یکی از اهداف کلانی که بتوان برای صنف آژانس های هواپیمایی در لارستان پیش بینی کرد، خریداری هواپیما و استقرار و راه اندازی یک شرکت خصوصی هواپیمایی مسافربری با مرکزیت فرودگاه لارستان پیش بینی کرد که با توجه به وجود سرمایه های مادی و وجود افرادی با سابقه بومی در صنعت هوانوردی کاری دور از دسترس نیست.

امید می رود با تلاش های فرماندار ویژه لارستان،‌ مدیرکل فرودگاه بین المللی لارستان و همراهی و همکاری دفاتر هواپیمایی در منطقه لارستان بزرگ، در آینده ای نزدیک شاهد ایجاد صنف آژانس های هواپیمایی باشیم.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۲۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین