سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۱ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 6

اندیشکده فناوری نرم‌ومرکز مطالعات مدیریت در دانشگاه پیام‌نور لارستان راه‌اندازی می‌شود

رییس دانشگاه پیام نور لارستان از راه‌اندازی اندیشکده فناوری نرم‌ومرکز مطالعات مدیریت در این دانشگاه پیام‌نور خبر داد و گفت: قصد داریم رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی و مدیریت…

رییس دانشگاه پیام نور لارستان از راه‌اندازی اندیشکده فناوری نرم‌ومرکز مطالعات مدیریت در این دانشگاه پیام‌نور خبر داد و گفت: قصد داریم رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی و مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد را راه اندازی کنیم.

به گزارش میلاد لارستان، در پی انتشار مقاله‌ای در پایگاه خبری، روزنامه و کانال‌های خبری میلاد لارستان با تیتر «رکود نسبی رشد کمی و کیفی دانشگاه‌های لارستان»، طرح این موضوع موجب واکنش برخی از روسای دانشگاه‌های مستقر در لارستان شد که به همین سبب منجر به ترتیب دادن مصاحبه‌ای از سوی خبرنگار میلاد لارستان با این مدیران دانشگاهی شد. در نخستین بخش  مصاحبه با سید روح الله قریشی رییس دانشگاه پیام نور لارستان برای مخاطبان منتشر می‌گردد.

میلاد لارستان این آمادگی را دارد تا در راستای تنویر افکار عمومی متناسب با موضوع ذکر شده، مصاحبه‌ای با همه روسای دانشگاههای مستقر در لارستان تا بدینگونه بتوان گامی در زمینه موانع پیش‌روی این مراکز مهم علمی و نخبه‌پروری در لارستان برداشت.

میلاد لارستان: لطفا یک معرفی اجمالی از دانشگاه پیام نور لارستان ارائه فرمایید: (زمان شروع فعالیت، محل استقرار، تعداد رشته‌های موجود به اضافه مقاطع آن، تعداد اساتید، تعداد اعضای هیات علمی و…)

دانشگاه پیام نور لارستان از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده است. ابتدا این دانشگاه در مدرسه ای واقع در شهر خور شروع به پذیرش دانشجو کرد و از سال ۱۳۹۴ ساختمان جدید دانشگاه واقع در بلوار دکتر دادمان مورد بهره برداری قرار گرفت. رشته های موجود در دانشگاه همگی مربوط به مقطع کارشناسی است که شامل روانشناسی، مشاوره، حقوق، حسابداری، مدیریت، اقتصاد، مترجمی زبان انگلیسی، مهندسی کامپیوتر و مهندسی صنایع است. در حال حاضر دو عضو هیات علمی و حدود ۵۰ استاد مدعو با مجموعه دانشگاه همکاری می کنند.

میلاد لارستان: به لحاظ فضای فیزیکی دانشگاه پیام نور لارستان چه وضعیتی دارد؟(مساحت زمین، مقدار فضای ساختمانی اعم از آموزشی-خوابگاهی و رفاهی، امکانات موجود در دانشگاه، برنامه‌های توسعه فیزیکی در آینده، علت نیمه‌کاره ماندن عملیات ساخت سردر دانشگاه و…)

ساختمان اداری آموزشی دانشگاه با ۲۰۰۰ مترمربع زیربنا و در سه طبقه ساخته شده است. کارگاه کامپیوتر، کتابخانه، نمازخانه، استادسرا، دفاتر بسیج دانشجویی خواهران و برادران در طبقات اول و دوم قرار دارند. عمده کلاسها نیز در طبقات اول و سوم برگزار می شود.

یکی از پروژه های در حال اجرای دانشگاه، یک مجتمع فرهنگی قرآنی با ۴۰۰ مترمربع زیربناست که بدلیل عدم تزریق منابع مالی، فعلا با حدود ۵۰ درصد پیشرفت نیمه کاره مانده است. تکمیل پارکینگ، محوطه سازی و توسعه فضای سبز از برنامه های آتی دانشگاه است.

میلاد لارستان: برنامه‌ها برای افزایش رشته‌ها در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری چیست؟

انشاءالله قصد داریم رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی و مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد را راه اندازی کنیم که درخواست مربوط به مورد دوم یعنی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی هم اکنون در وزارت علوم در حال بررسی است.

علاوه بر بحث توسعه رشته ها راه اندازی اندیشکده فناوری نرم و مرکز مطالعات مدیریت نیز در دست اقدام است.

میلاد لارستان: در زمینه جذب هیات علمی جدید در دانشگاه پیام نور لارستان چگونه می‌توان اقدام کرد؟

باتوجه به روند کاهشی تعداد دانشجویان در همه دانشگاه ها و از جمله دانشگاه پیام نور، جذب کارمند جدید (هیات علمی یا اداری) چند سالی است که در دانشگاه متوقف شده و فعلا برنامه ای در این حوزه وجود ندارد. وزارت علوم نیز سهمیه ای برای دانشگاه پیام نور در سراسر کشور منظور نمی کند.

میلاد لارستان: علت عدم افزایش رشته‌های جدید به ویژه در مقاطع ارشد و دکتری در سالهای اخیر چه بوده است؟

دوسال پیش دو رشته روانشناسی و مشاوره به رشته های مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور لار اضافه شد. در مورد مقاطع ارشد و دکتری در دولت گذشته تمایلی به توسعه دیده نمی شد که این رویکرد در دولت جدید تغییر کرده است. بعلاوه اینکه باید توجه داشت راه اندازی رشته های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیازمند وجود عضو هیات علمی در دانشگاه است.

میلاد لارستان: دانشگاه پیام‌نور لارستان به لحاظ بودجه‌ای طی امسال و سال گذشته چه میزان بودجه را به خود اختصاص داده است؟

در شرایط فعلی اقتصاد کشور، دانشگاه پیام نور نیز مانند بسیاری از سازمان ها و نهادها از لحاظ مالی در مضیقه است. اما موضوعی که در کشور ما کمتر به آن پرداخته شده بحث تامین مالی دانشگاه ها از سایر منابع است.

مطالعاتی که بر روی ۱۵ دانشگاه برتر جهان انجام شده نشان می دهد بطور متوسط ۳۰ درصد هزینه ها توسط بنیادهای خیریه و موقوفات تامین می شود.

شهریه ها، قراردادهای پژوهشی و درآمدهای حاصل از خدمات در رده های بعدی تامین مالی دانشگاه ها قرار دارند. به عنوان مثال دانشگاه هاروارد ۵۶ درصد، دانشگاه برکلی ۵۵ درصد و دانشگاه شیکاگو ۴۵ درصد منابع مالی خود را موقوفات و خیرین دریافت می کنند. اما اگر بخواهیم درباره دانشگاه پیام نور موضوع تامین مالی را مطرح کنیم، ۶۰ درصد منابع از شهریه ها و مابقی توسط دولت تامین می شود که البته پاسخگوی هزینه های جاری دانشگاه نیز نیست. البته در بین مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور موارد استثنا وجود دارد.

میلاد لارستان: از دیدگاه شما دانشگاه چه نقشی در توسعه و پیشرفت لارستان دارد؟

دانشگاه به عنوان نهاد پرورش دهنده افراد متخصص و همچنین تولیدکننده دانش، می تواند نقش بسزایی در رشد و توسعه منطقه داشته باشد. هرچه خروجی های دانشگاه مهارت و توانایی بیشتری داشته باشند بهره وری سایر سازمان ها و نهادها افزایش بیشتری خواهد یافت و کل جامعه از این منظر منتفع می شود.

از طرفی دانشی که بواسطه کتاب ها، مقالات، همایش ها و نشست های علمی در جامعه نشر می یابد می تواند منجر به شکل گیری ایده ها و راه حل های تازه جهت حل مسایل و مشکلات منطقه و کشور شود. بنابراین می بایست تقویت و توسعه دانشگاه ها به عنوان یک ضرورت مدنظر مردم و مسیولین قرار بگیرد.

میلاد لارستان: درخواست شما به نخبگان دانشگاهی که از لارستان مهاجرت داشته‌اند یا مسوولین لارستانی در شهرهای دیگر برای کمک به رشد لارستان به ویژه دانشگاههای این خطه چیست؟

قطعا همه نخبگانی که از منطقه مهاجرت کرده اند علاقه مند به زادگاه خود هستند. تجربه نشان داده که هرگاه از این عزیزان درخواست مشاوره و راهنمایی داشته ایم با کمال میل پذیرفته اند.

همچنین اگر زمینه فعالیت و کار در لارستان فراهم باشد قطعا مهاجرت انتخاب اول افراد نخواهد بود. لذا درخواست اصلی بنده از مسیولین و سرمایه گذاران آن است که زمینه اشتغال نخبگان در منطقه را فراهم آورند. البته خود دانشگاهها نیز با تاسیس رشته‌های جدید و کاربردی و همچنین ایجاد شبکه نخبگان می توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.

میلاد لارستان:  توضیحات تکمیلی:

باتوجه به زیرساختهای مناسبی که در دانشگاه پیام نور جهت برگزاری آزمون های کشوری وجود دارد، تلاش نموده ایم که برخی از این آزمون ها در شهر لار برگزار شود تا متقاضیان مجبور نباشند به مرکز استان یا سایر شهرستان ها مراجعه کنند. جدیدترین آزمون مربوط به پژوهشکده بیمه است که بزودی برگزار خواهد شد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۹:۳۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین