یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۱ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

چرایی عدم توسعه گردشگری لارستان

چندیست از هر گوشه و کناری مسؤلی یا کارشناسی که کم و بیش با موضوع گردشگری سر کار دارد صحبت هایی در مورد رونق گردشگری لارستان انجام می دهد و…

چندیست از هر گوشه و کناری مسؤلی یا کارشناسی که کم و بیش با موضوع گردشگری سر کار دارد صحبت هایی در مورد رونق گردشگری لارستان انجام می دهد و یا حتی در همین دوبار در هفته میلاد افرادی دلسوز و کارشناسان مجرب مطالبی بس مفید و ارزشمند درباره ی راهکارهای رونق صنعت گردشگری و درآمد زایی

بالای این صنعت و توسعه آن در لارستان قلم زدند اما واقعاَ چرا تا بحال هیچ اقدام خاصی صورت نپذیرفته است؟

نکته بسیار مهم که به نظر من فراموش شده این است که در مورد گردشگری ، تمام مباحث مربوط به ماهیت و دامنه ی توسعه ی گردشگری باید کاملا توسط جامعه حمایت شود. به این معنا ، که به جز توسعه گردشگری در سطح جامعه و شهرستان ، این صنعت باید از حمایت اغلب شهروندانی برخوردار باشد که از آن تأثیر می پذیرند و نکته دیگر ایجاد کارگروه تخصصی با حضور مسولین مرتبط ، کارشناسان و به خصوص بخش خصوصی است که متأسفانه جای خالی آن به شدت احساس می شود.

 

در گردشگری دو رکن اساسی باید در کنار هم باشند تا گردشگری در منطقه و جامعه هدف پیشرفت کند :

۱_ بررسی آماری و تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف منطقه از نظر جاذبه های تاریخی و طبیعی و .. و همینطور امکان سنجی توسعه طرح های گردشگری توسط گروهی از کارشناسان مجرب که لزوم تشکیل کارگروه تخصصی توسط میراث فرهنگی و نظارت بر آن به شدت احساس می شود.

۲_ فعال کردن بخش خصوصی از طریق فراهم کردن و جذابیت بخشی به مقوله گردشگری شهرستان برای جذب سرمایه بخش خصوصی

حال به توضیح مختصر در مورد هریک می پردازیم :
۱_ هر فعالیت اقتصادی که بخواهد شروع شود اگر امکان سنجی دقیق از سود ده بودن آن و فراهم بودن شرایط برای توسعه آن مقوله صورت نگیرد با شکست مواجه می شود. در طرح امکان سنجی ابتدا ظرفیت های بالقوه شامل وجود انواع جاذبه های گردشگری  و یا محدودیت های سر راه آن منطقه در زمینه گردشگری و نقاط قوت و ضعف بررسی می شود.

 

سپس مواردی که امکان توسعه در آن منطقه با توجه به شرایط آب و هوایی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی و .. را دارد مشخص می شود.پس از آن  طرح های قابل اجرا در مورد هر جاذبه که توان استفاده از آن وجود دارد مشخص و بعد از بررسی سود آور بودن طرح ، به صورت طرحی جامع ارائه می شود. پس اهمیت و لزوم تشکیل همچین کارگروه تخصصی  بر همگان آشکار شد (قابل توجه مسؤلین امر) که البته اگر بخواهیم به طور جدی به این مقوله بپردازیم نقش میراث فرهنگی شهرستان در گردآوری اعضا و تشکیل این کارگروه امری واضح است که باید مسؤل میراث فرهنگی شهرستان به طور جدی به فکر تشکیل چنین گروهی باشد چون راه برون رفت از این وضع توسعه گردشگری در شهرستان ، جز این نیست.

 

البته میراث فرهنگی را نیز نباید زیاد مقصر دانست زیرا اعتبارات کمی به میراث فرهنگی شهرستان ها داده می شود اما باز هم کارهای انجام شده توسط میراث نمود چندانی در ارائه طرح های توسعه گردشگری در شهرستان نداشته شاید صرفاَ برپایی چند نمایشگاه ، برگزاری برنامه موسیقی سنتی در باغ نشاط یا نورپردازی اماکن تاریخی در تعطیلاتی چون عید نوروز و غیره باشد لذا کار علمی – پژوهشی برای ارائه طرح های بزرگ دیده نمی شود.

خاطرم هست در همایش دانشجویان لارستانی مقیم شیراز نیز همین موضوع را در جمع دانشجویان و در حضور اعضای شورای شهر و فرماندار سابق مطرح کردم که آنها نیز با بیان اینکه کارهایی که در بالا ذکر کردم در سطح شهرستان انجام شده از کمبود اعتبار و نیروی انسانی و برخی نکات دیگر یاد کردند که البته حرف صحیحی است لیکن قرار نیست گردشگری ما با اعتبار بخش دولتی رونق گیرد  بلکه حمایت و ارائه طرح های سود ده و عملی به بخش خصوصی از طرف سازمانهای مسؤل به بخش خصوصی باید انجام گیرد پس شاید بتوان با همین اعتبارات کم و جذب نیرو های داوطلب هم، حد اقل یک طرح جامع و کامل گردشگری تهیه و به سرمایه داران لارستانی جهت انجام پروژه ارائه کرد.

 

۲_ بعد از اینکه طرح های سود آور و قابل اجرا مشخص و تدوین شد حال تعامل سازنده بین مسؤلین مربوط و بخش خصوصی را می طلبد.

این نکته کاملا مشخص است که گردشگری از نظر تأمین سرمایه تا حد خیلی زیادی به بخش خصوصی متکی است و بخش دولتی تنها با حمایت قانونی و تسهیل کردن روند قانونی جهت ساخت پروژه ها و در مواردی اعطای وامهایی که توسط بانک ها به بخش خصوصی داده می شود به کمک فعالان و سرمایه گذاران می آید که این خود باز نقش مهم بخش خصوصی در توسعه گردشگری شهرستان را مشخص می کند.

این نکته کاملا بر همگان مشهود است که با اینکه سرمایه داران زیادی در لارستان وجود دارند ،اما شاید بخاطر عدم توان خود در بکارگیری سرمایه و نبود طرحی علمی و سود آور که سرمایه خود را در آن زمینه مصرف کند ، سرمایه های خود را در بانک ها گذاشته اند و ریسک ورود و سرمایه گذاری را به علت عدم اطلاع دقیق و سود ده بودن طرح ها نمی پذیرند و اینگونه می شود که بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری در لارستان قارچ گونه سر بر می آورند.

مشکل اصلی کجاست؟

متأسفانه حلقه ای که بتواند  بخش دولتی و خصوصی را کنار هم قرار دهد در لارستان وجود ندارد.با اینکه هم بخش خصوصی و هم مسؤلین امر می خواهند گردشگری را به عنوان صنعتی درآمد زا و اشتغال زا در شهرستان گسترش دهند اما یا مسیر راه را به درستی نمی شناسند یا عزم جدی در این باره ندارند که البته به اعتقاد بنده مسیر را درست نمی شناسند زیرا که وقتی هر دوطرف این مسأله مایل به انجام پروژه های  گردشگری با کمک همدیگر هستند دلیلی جز عدم شناخت چگونگی ایجاد تعامل با هم و نحوه شناسایی و معرفی پروژه های سود ده به بخش خصوصی و اجرای آن توسط این بخش وجود ندارد و این را می طلبد که با ایجاد کارگروه خاص توسعه گردشگری لارستان توسط  کارشناسان مجرب و نیرو های بومی متخصص با همکاری بخش خصوصی و دولتی این اتصال به وجود آمده و هرچه سریع تر بتوان فعالیت در این بخش را گسترش داد زیرا با توجه به خشکسالی های پی در پی و کمبود آب عملا ایجاد پروژه های عظیم صنعتی در لار وجود ندارد پس بهتر است با استفاده از ظرفیت های فراوانی که لارستان دارد اعم از فرودگاه بین المللی ، نمایندگی دفتر وزارت امور خارجه ، جاذبه های تاریخی وقرار گرفتن در مسیر اصلی افرادی که قصد سفر زمینی به کیش و قشم دارند ، تلاش و عزم جدی مسؤلان را می طلبد تا با این کار علاوه بر شناخته شدن لارستان به عنوان یک قطب گردشگری بشوند ، موجبات رونق اقتصادی شهرستان و اشتغالزایی برای جوانان عزیزمان بشود زیرا که توسعه گردشگری نه تنها موجب رونق شغل های تخصصی مربوط می گردد بلکه شغل هایی مرتبط با غذا ، حمل و نقل ، صنایع دستی ، فروشگاه ها و بسیاری از مشاغل دیگر را در کنار خود فعال می سازد.

امید است با عنایت خداوند متعال و پیگیری مسؤولین لارستان را به آنجا که شایسته است برسانیم.

گردآورنده: رضا پرآور، فارغ التحصیل کارشناسی رشته مدیریت جهانگردی دانشگاه دولتی شیراز و فعال بخش گردشگری سلامت(درمانی)

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱:۰۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین