شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۷ب.ظ
::آخرین مطلب 3 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 7

انجام تست تیروئید از ۴۰۰۰ نوزاد در مجموعه تحت‌پوشش علوم پزشکی لارستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لارستان با بیان اینکه از ۴۰۰۰ نوزاد در سال گذشته تست تیروئید گرفته شد، گفت: تمام موارد شناسایی شده به شکل کامل درمان شدند. به…

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لارستان با بیان اینکه از ۴۰۰۰ نوزاد در سال گذشته تست تیروئید گرفته شد، گفت: تمام موارد شناسایی شده به شکل کامل درمان شدند.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از وبدا لارستان دکتر حسن فزونی ضمن گرامیداشت هفته جهانی بیماری تیروئید در ۲۵ لغایت ۳۱ ماه مه هر سال اظهار داشت : بیماری های تیروئید به شکل کلی شامل چندین اختلال از جمله کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، گره های تیروئید، سرطان ها و غیره می شود و یکی از مهمترین آنها، اختلالات تیروئید دوران بارداریست که می‌تواند بر جنین تاثیر منفی گذاشته و عوارضی را ایجاد کند .

وی افزود: با توجه به اینکه علائم این اختلال در دوران بارداری ممکن است از علائم خود بارداری قابل تفکیک نباشد، به پزشکان، ماماها و مراقبین سلامت توصیه می شود که در اوایل بارداری تست تیروئید به همراه برخی آزمایشات دیگر انجام شود.

 

بیش از ۳۰۰۰ تست تیروئید برای خانم های باردار بصورت رایگان انجام شده است

معاون بهداشت دانشگاه عنوان کرد: در همین راستا امکان انجام آزمایشات رایگان برای خانم های باردار در بسیاری از آزمایشگاه های تحت پوشش وزارت بهداشت فراهم شده به طوری که در سال گذشته در مراکز آزمایشگاهی حوزه بهداشت مجموعه علوم پزشکی لارستان، بیش از ۳۰۰۰ تست تیروئید برای خانم های باردار بصورت رایگان انجام و مواردی از کم کاری تیروئید شناسایی شد که با درمان به موقع آن از عوارض احتمالی جلوگیری به عمل آمد.

وی افزود : یکی از اختلالات تیروئیدی که می‌تواند عوارض جدی و مادام العمر ایجاد کند، کم کاری مادرزادی تیروئید است. کم ‌کاری مادرزادی تیروئید، بر اثر کمبود هورمون ‌های تیروئید در بدو تولد ایجاد می‌شود که سطح هورمون تیروئیدی کمتر از میزان طبیعی است.

دکتر فزونی عنوان کرد: هر نوزادی که متولد می ‌شود، ممکن است به این بیماری مبتلا باشد چراکه بیش از ۹۵ درصد مبتلایان بدون علائم هستند.

وی خاطر نشان کرد: سال های اول عمر برای رشد مغز و تکامل آن بسیار حیاتی است و این مساله به هرمون های تیروئید وابسته است، لذا تشخیص به موقع مشکلات تیروئید در نوزادان بسیار اهمیت داشته و می تواند نوزاد را از عوارض جبران ناپذیر کم کاری تیروئید از جمله افت ضریب هوشی، کوتاه قدی و … نجات دهد.

معاون بهداشت دانشگاه با بیان این نکته که کم کاری تیروئید در نوزادان معمولا علائم ندارد، تاکید کرد: راهی جز غربالگری برای تشخیص به موقع وجود ندارد و به همین دلیل است که در نوزادان ۳ تا ۵ روزه آزمایش تیروئید یکی از آزمایشات ملزوم در غربالگری است تا در سریعترین زمان ممکن مشکلات تشخیص داده شده و درمان شوند.

 

انجام تست تیروئید در چندین مرکز شهری و روستایی

دکتر فزونی خاطرنشان کرد: در غالب دانشگاه های علوم پزشکی، معمولا تست تیروئید در مراکز شهرستان ها انجام میشود اما در مجموعه علوم پزشکی لارستان موفق شدیم در چندین منطقه شهری و روستایی انجام تست تیروئید را گسترش دهیم..

وی ضمن تشکر از تلاش همکاران حوزه بهداشت در تشخیص و درمان به موقع این بیماری خصوصا در نوزادان اذعان داشت: در سال گذشته در مناطق تحت‌ پوشش دانشکده علوم پزشکی لارستان بیش از ۴۰۰۰ نوزاد غربالگری و ۱۸۸ نوزاد مشکوک شناسایی شد که با بررسی های تکمیلی نهایتا ۱۸ مبتلا به کم‌کاری تیروئید شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین