سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۹ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 22

هفته چهارم فروردين ماه 1379 – شماره 139 (سال على(ع) و مسؤوليت ما)

 سال جديد را در حالى آغاز كرديم كه با عيد سعيد غدير مقارن بود و در حالتى سپرى خواهيم كرد كه با عيد ولايت توأم و همزمان است. به همين…

 سال جديد را در حالى آغاز كرديم كه با عيد سعيد غدير مقارن بود و در حالتى سپرى خواهيم كرد كه با عيد ولايت توأم و همزمان است. به همين خاطر مقام معظم رهبرى سال جديد را سال اميرالمؤمنين على)ع( نامگذارى فرموده و بر دو محور وحدت و امنيت تأكيد نمودند. نامگذارى ايام و ماهها و سالها به بعضى مسائل و اشخاص و ايام و غيره خود بهانه‏اى است كه اساتيد، متفكران، دانشمندان و علماى اسلامى ايرانى قلم برگيرند و نكات تاريك تاريخ را روشن نموده و ابهام را محو نمايند. در مورد على)ع( مسائل زياد است كه بررسى و تتبع و تفحص و تحقيق و تدقيق لازم دارد زيرا اگر تاريخ ثابت نمايد كه فاطمه زهرا)س( اولين مظلومه عالم است بطور قطع على)ع( اولين مظلوم عالم خواهد بود. زيرا آن حضرت در تمام حيات پربركت خويش خود جز در راه اعتلاى حق و تثبيت آن و امحاى باطل و تخصيص آن گامى نزد. از دوران كودكى كه پيامبر او را رشد داد تا عهد جوانى و كوران ناملايمات اجتماعى و سكوت بيست و پنج ساله و خلافت كمتر از پنج سال و بالاخره شهادت او در سپيده دم نماز همه الگوى حقگويى و حق‏جويى بود كه شناخت دقيق‏تر و حساب‏شده‏ترى مى‏طلبد. بعضى دانشمندان مغرب‏زمين على)ع( را با فعاليتهاى فرهنگى، اجتماعى، اقتصادى او به محك زده‏اند. بعنوان نمونه ردولف ژايگر مى‏نگارد:
  اولين مدرسه اسلامى را در )صفّه( ساخت و خود تدريس كرد.
  معالجات پزشكى )جذام – ضدعفونى – امراض داخلى(
  بنيان‏گذارى علم نحو
  ستاره‏شناسى و جهت‏يابى در شب )اولين بار در راه جلولا و نهاوند. براى شكر، مورد بهره‏بردارى قرار گرفت(
  تدريس زبان خارجى )پارسى ساسانى – سريانى – خط پهلوى(
  تعليم مديريت
  آزاد نمودن علم براى عموم
  ترجمه كتب علمى )قرابادين اثر دانشمندان دانشگاه جندى شاپور را امام )ع( از زبان پارسى به عربى برگرداند و راه را براى ديگران گشود(
  تشكيل بانك اسلامى بدون ربح
  حسابدارى دقيق مالى
  شهرسازى
  تأسيس آسياب آبى
  جاده شوسه
  تأسيس چاپارخانه )پست(
  ساخت بندر )براى عربستان بندر جده و اسكله آن را بنياد كرد(
  تغيير بذر )بذر گندم را از ايران آورد و در مدينه و طايف كاشت و توسعه داد(
  حفر قنات – تهيه نخلستان بيشمار – تأسيس بانك كشاورزى و تعاونى…
    )منظر انديشه‏ها، على از نظر ديگران، دكتر رجبعلى مظلومى ص ۳۰ – ۳۱
 برخى از مستشرقين از طريق نهج‏البلاغه به تفكر و انديشه آن حضرت واقف گرديده‏اند زيرا كلام مرحله نازله تفكر متكلم است و از كلام مى‏توان به انديشه متكلم پى برد اما در اين مرحله آيا مى‏توان به نحو كامل به انديشه گوينده رسيد. مسلماً پاسخ منفى است زيرا اشراف بر تمام انديشه يك گوينده كارى است كه از همه شنوندگان برنمى‏آيد. از سوى ديگر مى‏دانيم اطلاع و شناخت و فهم و آگاهى از تمام نهج‏البلاغه كارى است كه اساطين علم و فلسفه در آن مانده‏اند به سخن عبدصالح خدا گوش فرا داريم كه فرمود:
 »و اما كتاب نهج‏البلاغه كه نازله روح اوست براى تعليم و تربيت ما خفتگان در بستر منيت و در حجاب خود و خودخواهى خود معجونى است براى شفا و مرهمى است براى دردهاى فردى و اجتماعى و مجموعه‏اى داراى ابعادى به اندازه ابعاد يك انسان و يك جامعه بزرگ انسانى از زمان صدور آن تا هرچه تاريخ به پيش رود و هرچه جامعه‏ها بوجود آيد و دولتها و ملتها متحقق شوند و هر قدر متفكران و فيلسوفان و محققان بيايند و در آن غور كنند و غرق شوند. هان فيلسوفان و حكمت اندوزان بيايند و در جملات خطبه اول اين كتاب الهى به تحقيق بنشينند و افكار بلندپايه خود را به كار گيرند و با كمك اصحاب معرفت و ارباب عرفان اين يك جمله كوتاه را به تفسير بپردازند و بخواهند به حق وجدان خود براى درك واقعى آن ارضا كنند به شرط آنكه بياناتى كه در اين ميدان تاخت و تاز شده است آنان را فريب ندهد و وجدان خود را براى فهم درست بازى ندهند و بگذرند تا ميدان ديد فرزند وحى را دريافته و به قصور خود و ديگران اعتراف كنند و اين است آن جمله: مع كل شيى لا بمقارنه: و غير كل شيى لا بمزايلة و اين جمله و نظير آن كه در كلمات اهل بيت وحى آمده است بيان و تفسير كلام‏الله است كه در سوره حديد است و براى متفكران آخرالزمان آمده است )و هو معكم اين ماكنتم( اميد كه بتوانيم از اين سرچشمه هستى اسلامى سيراب شويم و انسانيت را سيراب نماييم.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱:۰۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین