پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۱۶ب.ظ
::آخرین مطلب 51 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

برای خدمت ، برای مردم…

اصولاً هر کاندیدایی با شعاری خاص وارد عرصه کارزار انتخابات می شود و پس از انتخاب نیز آن شعار را سرلوحه برنامه ها و کارهای خود قرار می دهد. دولت سیزدهم نیز از این قائده مستثنی نبوده و همچون سایر دولت ها با شعار دولت قوی ، دولت مردمی و انقلابی که خود را حامی و سید محرومان نیز می داند شروع به کار نمود.

اصولاً هر کاندیدایی با شعاری خاص وارد عرصه کارزار انتخابات می شود و پس از انتخاب نیز آن شعار را سرلوحه برنامه ها و کارهای خود قرار می دهد.

دولت سیزدهم نیز از این قائده مستثنی نبوده و همچون سایر دولت ها با شعار دولت قوی ، دولت مردمی و انقلابی که خود را حامی و سید محرومان نیز می داند شروع به کار نمود.

محرومیت زدایی از چهره کشور و مردم با شعار «ما می توانیم» که از اصول اولیه شعار دولت انقلابی و مردمی آقای رئیسی بوده و هم اکنون نیز خود را مقید و پایبند به آن می داند ، در عمل و در اجراء با آن فاصله بسیار زیادی دارد، چرا که بر اساس نیاز های واقعی و اولویت های ضروری مناطق و به صورت متوازن و عدالت محور نیاز سنجی و برنامه ریزی انجام نشده است…!!!

لذا شایسته است دولت با توجه به شعار خود، در توزیع عادلانه بودجه و امکانات رفاهی برای مردم به صورت متوازن و بر اساس آمایش سرزمینی منطبق با واقعیت ها و تشخیص اولویت های ضروری هر منطقه برنامه ریزی و اقدام نماید.

همچنین یکی از رسومات غلط و غیر کارشناسی به جا مانده از دولت های گذشته که سال هاست در کشور ما و در بین دولت های مختلف دست به دست گشته و به صورت عادی انجام می پذیرد، تمرکز دولت ها بر انجام خدمات رسانی و ایجاد امکانات رفاهی « با نگاه به خواست نفوذی ها در دولت و مجلس» در بعضی از شهرها و کلان شهرهاست ، که به جرات می توان گفت به جز بلعیدن بودجه کلانی از کشور که می توان آن را صرف توسعه مناطق کم برخوردار با سود آوری و بازدهی به مراتب بیشتری از آنها کرد ، چیز دیگری عاید کشور و مردم نشده و نخواهد شد.( به عنوان نمونه در جاهایی که از نظر آب بیش از لارستان در مضیقه هستند،  تاسیسات پتروشیمی و پالایشگاه بنزین راه اندازی می شود، اما نوبت به لارستان که می رسد مساله کمبود آب را مطرح می کنند! و حال آنکه نزدیک ترین و کم هزینه ترین منطقه به دریا جهت بهره گیری از آب آن از طریق بستک، متعلق به لارستان می باشد چرا که زیرساخت های انتقال آب دریا تا بستک فراهم گردیده است. )

بنابراین دولت ها و دولتمردان بایستی در تدوین برنامه صحیح جهت چگونگی استفاده بهینه از آمایش سرزمینی منطبق با واقعیت های هر منطقه بدون دخل و تصرف ذی نفعان نفوذی و سود جو اقدام نمایند و (در هر شهر و روستا با استفاده از ظرفیت های نخبگان و آحاد مختلف مردم )  ، با توجه به ظرفیت های موجود و متنوع آنها به این موضوع پرداخته و با برنامه ریزی صحیح و دقیق به سرمایه گذاری مطمئن در تمام حوزه ها جهت بهبود وضع موجود بپردازند ، نه اینکه بدون برنامه ریزی کارشناسی شده و مدون و تنها با برنامه ای از قبل تعیین شده بودجه عمومی کل کشور را که حق همه مردم ایران نیز است سرازیر یک یا چند نقطه نمایند و نقاط کم برخوردار از امکانات اولیه مورد لزوم زندگی و توسعه و پیشرفت متوازن که از حقوق شهروندی آنهاست محروم بمانند.

سیاست زدگی و عدم توازن قدرت در جذب بودجه و امکانات، یکی از مهمترین عوامل عدم توسعه و محرومیت بعضی از مناطق کمتر توسعه یافته کشور است که تا دست نفوذ قدرت های سیاسی در سایه، بر سر این مملکت سایه افکنده گریز از آن را غیر ممکن و دست نیافتنی ساخته است.

البته باید توجه داشت همه این معضلات و مشکلات اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی که در جوامع بشری وجود دارد ناشی از دولت ها و دولتمردان انحصاری و انحصار در دولتهاست که متاسفانه در کشور ما نیز نه تنها این مسئله به عنوان یک معضل سیاسی در بین دولت ها و دولتمردان حل و فصل نشده بلکه تمایلی نیز به حل آنها وجود ندارد و روز به روز بر اهمیت و شدت آن در بین دولت ها افزوده می شود.

شاهکار جاده های شمال ایران …

 

به نقل از مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز و معاون توسعه وزارت راه و شهرسازی آزاد راه تهران – شمال که از نظر مهندسی در نوع خود بی نظیر و از شاهکارهای مهندسی ایران به شمار می رود در چهار قطعه تعریف شده که (تنها موجب تسریع در وقت و تردد ایمن مسافران خواهد شد …!!!)

با افتتاح این آزاد راه مسیر رفت و آمد تهران  – شمال حدود دو ساعت کوتاه تر خواهد شد و صرفه‌ جویی در وقت و البته مصرف بنزین را نیز به دنبال خواهد داشت.

 جزئیات پروژه آزاد راه تهران شمال

 

شایان ذکر است که ‌قطعه یک این آزاد‌ راه حد فاصل تهران – دوآب شهرستانک به طول تقریبی ۳۲ کیلومتر است.

این منطقه از آزاد راه موجب می‌شود مسیر حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه تر شود.

در رابطه با قطعه دوم این آزاد راه باید گفت که این منطقه حد فاصل دوآب شهرستانک – پل زنگوله به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر است. تونل‌های بلند البرز هر یک به طول ۶ هزار و ۳۵۰ متر در این منطقه قرار می‌گیرد، با اجرای این قسمت‌، طول مسیر جاده فعلی کرج – چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه تر می ‌شود.

این پروژه شامل ۱۷ رشته تونل و ۹ دستگاه پل به طول ۱۹.۷ کیلومتر است و ۸۶ درصد آن از تونل ها و گالری ها عبور می کند. برای احداث مسیر رفت قطعه ۲ آزاد راه تهران-شمال ، ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه شده و به نسبت جاده چالوس ، ۵ کیلومتر از مسیر را کوتاه تر می کند.

برای ساخت این مسیر از قطعه ۲ آزاد راه تهران – شمال، روزانه بالغ بر ۳۰۰۰ نفر فعالیت داشتند و ۱.۱ میلیون متر مکعب علمیات کوه بری، ترانشه ، سنگ برداری و خاکریزی در آن انجام شده است.

قطعات سوم و چهارم آزاد راه تهران – شمال نیز به ترتیب حد‌ فاصل پل زنگوله – سه راهى دشت نظیر و مرزن‌آباد به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر است که دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود.

قطعه چهار آزاد‌ راه تهران – شمال حدفاصل سه راهى دشت نظیر مرزن‌آباد – چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است.

این مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کُندرو به مسیر اضافه می‌شود.

همچنین مدیرکل راهداری و  حمل و نقل جاده‌ای استان البرز، افزود با محاسبه هزینه ‌ها به نرخ روز، تاکنون بیش از ۱۰ هزار میلیارد برای این پروژه  (قطعه چهار)  اعتبار صرف شده است.

سپس اضافه کرد: یک شرکت تأسیس شده است که در کنار آن مدیران ادارات کل نیز نظارت دقیق بر بهره‌برداری و نگهداری از این پروژه را به عهده خواهند داشت.

حال با همه این تفاسیر، آیا این طرح هزینه بر به جز کوتاه کردن مسیر و صرفه جویی در وقت و بنزین مزایای عام المنفعه دیگری هم برای کشور و مردم در پی خواهد داشت؟ شایسته است اگر مزایای دیگری داشته باشد، مسئولین گزارش دهند.

آیا این طرح باعث تسریع در امر صادرات و واردات و افزایش رونق اقتصادی برای کشور و مردم می شود؟

و آیا تاثیری در بهبود وضعیت معیشتی و اقتصاد خانواده ها دارد؟

آیا برآورد اینکه چگونه و طی چند سال می تواند مخارج و  هزینه ها را جبران نماید ، صورت گرفته است؟

شاهکار جاده های جنوب …

از جمله جاده های پر تردد و مهم ترانزیتی و استراتژیکی کشور که تاثیر زیادی بر تحول نظام اقتصادی و سیاسی کشور دارد و زمانی نیز جزء جاده ابریشم و محل عبور و مرور کاروان های بزرگ تجاری بازرگانان ایرانی و خارجی بوده است، «جاده بندرعباس – لارستان – جویم و جهرم» که به «جاده مرگ» نیز معروف شده است و هم اکنون در وضعیتی اسف بار بسر می برد و متاسفانه هر ساله خانواده های زیادی از مردم این خطه از کشور «لارستان بزرگ» و مسافرانی که در ایام تعطیلات رسمی کشور خصوصاً ایام عید نوروز و دیگر اعیاد ملی و مذهبی برای تفرج و سرگرمی و بعضاً برای تجارت قصد عزیمت به سواحل زیبای خلیج همیشه فارس و دریای عمان را دارند به کام مرگ می کشد و خانواده ها و افراد زیادی را بی سرپرست می کند.

همچنین این راه مهم مواصلاتی و ترانزیتی که جزء ده جاده پر خطر کشور نیز محسوب می شود به دلیل اتصال به دریای عمان و خلیج فارس محل عبور و مرور وسائط نقلیه سبک و به ویژه سنگین که حامل کالاهای وارداتی و صادراتی از اسکله بزرگ شهید رجایی و همچنین پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج فارس می باشد که به خاطر کوتاهی مسیر و صرفه جویی در وقت و مصرف سوخت هر روزه صدها تریلر حامل کالاها و مایحتاج ضروری مردم و مواد اولیه کارخانجات و شرکت های تولیدی و بیش از صدها تانکر سوخت رسان و بونکرهای گاز در این مسیر در حال رفت آمد و خدمات رسانی هستند که ضمن ایجاد ترافیک ، خطرات عبور و مرور در آن را چند برابر افزایش داده است.

حال این سوال و سوالات دیگری که ذهن ما را به خود مشغول کرده این است که چرا دولت برای «جاده بندرعباس -لارستان – جویم و جهرم» که از راه های اقتصادی و دریا محور کشور نیز محسوب و هر ساله خانواده های زیادی از مردم این خطه و مسافران عبوری آن را به کام مرگ می کشد ، برای خدمت به این مردم  چاره سازی سریع نمیکند؟ و در جهت رفع مشکلات عدیده آن اقدامات بایسته انجام نمی دهد؟ و با هزینه قطره چکانی، کار شایسته انجام نمی شود!

همچنین باید توجه داشت که به دلیل ترانزیتی بودن این جاده و اتصال آن به اسکله شهید رجایی ، پایگاه بزرگ و مهم یکم دریایی کشور ، اتصال به تنگه حیاتی و استراتژیکی هرمز ، اتصال به جزایر مکران که رونق آن مورد تاکید رهبری نیز می باشد و پالایشگاه بزرگ و مطرح ستاره خلیج فارس که به عنوان قطب اقتصادی و نظامی کشور مطرح هستند ، اهمیت این جاده را از منظر نظامی، اقتصادی و سیاسی چند برابر جاده های دیگر کشور کرده است که ارزش تجاری و اقتصادی این چنینی برای کشور و دولت ندارد.

متاسفانه این مهم هنوز پس از سال ها تلاش، پیگیری و مطالبه گری و درخواست اعم از حضوری ، نامه و طومار به دستگاه ها و مدیران مختلف مرتبط با وزارت راه و شهرسازی که توسط مردم و مطالبه گران انجام شده است، هنوز پس از هزاران وعده و وعید در مرحله اجرایی و عملیاتی کار بر زمین مانده و کشور و مردم را قربانی قصور و کوتاهی های مسئولین می کنند… !!!

حبیب سمیعی

 

ن۲۲۰

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۲:۰۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین