یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۲۴ب.ظ
::آخرین مطلب 4 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

آهنعلی نوشاد؛ عکاس خستگی‌ناپذیر

آهنعلی نوشاد از عکاسان کُهنه‌کار لاری است که با حضور در اغلب مراسمات ملی، مذهبی و رسمی به ثبت وقایع می‌پردازد. به گزارش میلاد لارستان، هنر عکاسی به عنوان یکی…

آهنعلی نوشاد از عکاسان کُهنه‌کار لاری است که با حضور در اغلب مراسمات ملی، مذهبی و رسمی به ثبت وقایع می‌پردازد.

به گزارش میلاد لارستان، هنر عکاسی به عنوان یکی از هنرهایی که به ثبت وقایع می پردازد در همه جای جهان کاربرد دارد. این هنر روی موضوعات واقعی تمرکز می‌کند..

هنر عکاسی به هنر ثبت وقایع در طول زمان گفته می شود. هنر عکاسی می تواند در هر موقعیتی شرایط انسانی را ثبت کند و انسان را در موقعیت ثبت شده توسط عکاسی  قرار دهد و با توجه به عواطف و احساساتی که در ما بر می انگیزد درک ما از شرایط پیش آمده در عکس را بالاتر ببرد. در واقع از هنر عکاسی در هر لحظه از زمان می توان استفاده کرد.

 از میان تمامی عکاسان، افرادی که در عرصه تهیه تصاویر خبری فعالیت می‌کنند، متناسب با تلاش‌هایی که دارند، بیش از سایر عکاسان در چشم عموم مردم دیده و شناخته می‌شوند.

در لارستان بدلیل فعالیت گسترده رسانه‌ای، عکاسان زیادی در بخش اخبار فعالیت دارند. آهنعلی نوشاد، باسابقه‌ترین و به نوعی شناخته‌شده‌ترین فعالان عکاسی خبری است و سالیان متمادی در این عرصه کار کرده است.

کمتر مراسم ملی و مذهبی به ویژه برنامه‌های رسمی است که آهنعلی شرکت نداشته باشد و به عبارتی پایه اصلی تهیه تصاویر از برنامه‌ها به شمار می‌رود.

خبرنگار میلاد لارستان به منظور تجلیل کوچکی از خدمات چند دهه اخیر آهنعلی نوشاد به جهت ثبت وقایع متعدد و مختلف و همچنین معرفی هرچه بیشتر این هنرمند بی‌آلایش، گفت‌وگوی کوچکی با وی ترتیب داده است که در ذیل می‌خوانیم:

لطفاَ برای آغاز سخن، خود را معرفی کنید:

آهنعلی نوشاد، متولد لار، دارای مدرک دیپلم قدیم، ۶۲ سال سن دارم.

 

درباره سابقه عکاسی خود برای ما توضیح دهید:

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و از سال ۱۳۶۳ در عرصه فیلم‌برداری و عکاسی ورود پیدا کردم. در ادارات مختلفی نظیر؛ سپاه پاسداران، اداره‌کل راه‌وشهرسازی و فرمانداری در قسمت روابط عمومی فعالیت داشته‌ام. اکنون هم پس از بازنشستگی در فرمانداری ویژه لارستان مشغول به خدمت هستم. قبل از دیجیتالی شدن دوربین‌ها و از زمانی که عکس‌ها به وسیله نگاتیو و در تاریکخانه‌ها ظاهر می‌شد، با دوربین‌های مختلف عکاسی کرده‌ام.

در زمینه فیلمبرداری نیز، به یاد دارم، حاج محمد زارع خبرنگار صدا و سیما در لار بود، به تهیه خبر اقدام می‌کردیم.

 

اولین کار شما در تهیه فیلم یا عکس چه بود؟

تهیه فیلم از سینه‌زنی محلات در ماه محرم نخستین کار من بوده است. اولین دوربین فیلم‌برداری توسط نیک‌اندیش حاج قدرت توکلی با کیفیت بسیار بالا خریداری و در اختیار بنده قرار گرفت. از آنجا بود که با وجود آنکه اصلا هیچ آموزشی در کار با دوربین ندیده بودم، از روی عشق و علاقه کار با دوربین را یاد گرفتم. سعی می‌کردم نکات جدیدی که با تجربه کسب می‌کردم را یادداشت کنم. هیچ کلاس آموزشی عکاسی شرکت نکرده‌ام.

 

در شغل عکاسی(آتلیه‌) هم کار کرده‌اید؟

بله. اولین عکاسی با تهیه و چاپ عکس رنگی در سال ۱۳۶۳ با همکاری سیدجلال یگانه در لار راه‌اندازی کردیم. سیدجلال برای این شغل دوره گذرانده بود و بنده در مغازه ایشان کار می‌کردم.

 

عکاسی، کار سختی است؟

همه شغل‌ها سختی مخصوص به خود را دارد. اگر علاقه به کار وجود داشته باشد، شغل سختی نیست. توصیه من به جوانان این است که اگر به کاری علاقه دارند، ورود کنند در غیر این صورت نه و خرج اضافه روی دست پدر و مادرشان نگذارند.

 

اعضای خانواده شما هم در عرصه عکاسی یا فیلم‌برداری فعالیت دارند؟

بله،  ابتدا خودم و همسرم و سپس دخترانم هم در عرصه عکاسی یا فیلم‌برداری فعالیت می‌کنند.

آیا برای خود آرشیوی هم نگه داشته‌اید؟

متأسفانه هیچ آرشیوی ندارم. علت آن هم این بود که بدلیل مراجعه بسیار زیاد افراد برای گرفتن عکس یا فیلم‌ها، هیچ اثری برای خود نگهداری نکرده‌ام. از سال ۹۵ گلچینی از تصاویر برای خود جمع‌آوری کرده‌ام. تعداد زیادی عکس در اختیار رضا شامحمدی قرار دارد و ایشان بهترین آرشیو را در اختیار دارد.

از تشییع شهدا هم تصاویر تهیه می‌کردید؟

بله. اولین افرادی که در جریان خبر شهادت شهدا قرار می‌گرفتند، من و رضا شامحمدی بودیم. عکس‌ها را تهیه، چاپ و اعلام می‌کردیم و از مراسم تشییع و تدفین فیلم‌برداری می‌کردیم.

چقدر سابقه حضور در جبهه دارید؟

سه ماه در جبهه بوده‌ام و در عملیات‌های خرمشهر و رمضان شرکت داشتم.

بدترین و بهترین خاطره شما از عکاسی از شهدا چیست؟

(همراه با اشک) زمان فیلم‌برداری از اجساد مطهر شهیدان محمدرضا زارع و رضا کاظمی‌لاری از اهالی محله نو که از دوستان نزدیک من بودند، طاقت نیاوردم و بی‌هوش شدم. بهترین خاطرات من هم تهیه تصاویر از مراسم‌های سینه‌زنی محرم بود که با ارسال به صدا و سیما از تلویزیون پخش می‌شد و مردم از این کار لذت می‌بردند. آن زمان کار بسیار سخت‌تر از الان بود. اکنون همه‌چیز دیجیتال شده اما آن زمان با التماس به رانندگان، فیلم‌های تهیه شده با پرداخت هزینه به درب صدا و سیما ارسال می‌شد. لار تنها شهرستانی بود که دوربین فیلم‌برداری داشت.

شما عکاس آقای آیت‌اللهی(ره) هم بوده‌اید؟

بله. هم رابط سپاه و هم عکاس حضرت آقا بوده‌ام. بیشتر تصاویر در اختیار حسین‌آقا آیت‌اللهی است. به لطف خانواده حضرت آقا در اکثر برنامه‌ها از آیت‌الله آیت‌اللهی(ره) عکس گرفته‌ام.

صحبت پایانی:

راه من راه شهیدان است و متأثر از دوستان شهیدم هستم. از اعتماد مردم و مسئولان سپاسگذارم. از پایگاه خبری میلاد لارستان هم بسیار تشکر می‌کنم.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “آهنعلی نوشاد؛ عکاس خستگی‌ناپذیر”

  1. لارستان مهد تمدن ها گفت:

    خدا قوت ان شا الله که همیشه سلامت باشی

  2. فاطمه گفت:

    پدر عزیز و پر تلاشم سالم و تندرست باشی همیشه

  3. مهدی گفت:

    اقای نوشاد به واقع انسانی متواضع،مردمدار، با اخلاق و هنرمند هستند. همواره لبخند بر لب دارند و شاکر خداوند هستند. شاد و تندرست باشی آقا آهنعلی

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین