یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۰ق.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

خانه تاریخی شهیدان عظیمی در گراش مرمت می‌شود

  سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گراش گفت: مرمت خانه شهیدان عظیمی، نماینده خوب معماری سنتی در گراش همچنان در دست اجراست. سید عفیف زندوی، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری…

 

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گراش گفت: مرمت خانه شهیدان عظیمی، نماینده خوب معماری سنتی در گراش همچنان در دست اجراست.

سید عفیف زندوی، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گراش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،گفت: مرمت خانه شهیدان عظیمی گراش مطابق ضوابط مرمتی توسط مرمتگران از سال ۱۳۹۶ با نظارت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در دست اجرا است.

به گفته زندوی تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیون اعتبار هزینه مرمت این بنا شده که برآورد ما جهت اتمام به ۲ میلیارد اعتبار جهت تأسیسات، کف‌سازی، اجرای چوب جهت جنوبی سقف همکف، اندود بنا و مرمت تزیینات نیاز است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گراش همچنین در خصوص مهم‌ترین ویژگی‌های معماری خانه شهیدان عظیمی نیز افزود: ایوان دو طبقه با طاق‌های کنگره‌دار متنوع در دو سمت شمالی جنوبی، پنجره‌های مشبک گچی و تزیینات دیواری و تخته‌رنگ سقفی با نقاشی‌های گل و مرغ و اسطوره‌های تخت‌جمشید از جمله شاخص‌هایی است که این خانه را به‌عنوان نماینده نسبتاً خوب معماری سنتی گراش معرفی می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: به مستند می‌توان گفت گراش خاستگاه خانه‌های حیاط مرکزی در جنوب فارس و ایران است، خانه‌های همچون سرای سعادت، خانه محسن‌زاده، خانه علیپور، خانه فضل‌الله خان، خانه قهرمان خان، خانه یحیایی، خانه پورکریمی‌ها و بیش از ۵۰ خانه تاریخی در بافت پا قلعه این خانه در سال ۱۹۳۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

زندوی در پایان اظهار کرد: این خانه که مربوط به دوره پهلوی اول است که توسط معمار برجسته گراش استاد علیپور ساخته شده همچنین این اثر دارای معماری به سبک حیاط مرکزی بوده است و بیشترین شاخص‌های معماری گراش را در خود دارد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین