شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۹ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

جذب مشارکت مردمی برای احیاء و مرمت بناهای تاریخی لار

  مهدی تقوی، فعال فرهنگـی و اجتماعی: ریاست محترم جمهور همواره بر مردمی بودن به عنوان یکی از جهت گیری های دولت سیزدهم تاکید دارند. از مصادیق بارز *مردمی سازی…

 

مهدی تقوی، فعال فرهنگـی و اجتماعی: ریاست محترم جمهور همواره بر مردمی بودن به عنوان یکی از جهت گیری های دولت سیزدهم تاکید دارند. از مصادیق بارز *مردمی سازی دولت* ورود جدی مردم و بخش خصوصی به حوزه میراث فرهنگی و حفظ و احیاء بناهای تاریخی ست.

اگر چه بستر قانونی برای واگذاری ابنیه های تاریخی به مردم و بخش خصوصی تعریف شده و در بسیاری از شهرهای کشور نیز اجرا و پیاده سازی شده است اما از این ظرفیت قانونی تاکنون در *شهر تاریخی لار* و شهرستان لارستان بهره برداری صورت نگرفته است. هدف از واگذاری بناهای تاریخی به مردم، مرمت و نگهداری بهینه از اماکن و جلوگیری از تخریب و فرسایش بنا و نیز توسعه زیرساختهای گردشگری میباشد.

*«صندوق احیاء و بهره‌ برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی»* مؤسسه‌ای وابسته به سازمان میراث فرهنگی است که تلاش میکند با تسهیل ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به حوزه احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور، «بهره‌برداری اقتصادی» از ابنیه‌ های تاریخی را محقق سازد. این صندوق، از طریق گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری در حوزه احیاء و بهره‌برداری از ابنیه تاریخی و ایجاد تصویری مناسب از مشارکت دولت، مردم و سرمایه‌‌گذاران بخش خصوصی، موظف به تعیین کاربری و بهره‌برداری ابنیه ملی و تاریخی است.

ساماندهی حدود ۸۰۰ بنای تاریخی دولتی جهت واگذاری به بخش خصوصی و مردم از طریق مزایده در اختیار این صندوق قرار گرفته است. تاکنون ۱۴۵ بنای تاریخی کشور از طریق مزایده واگذار شده که ۷۵ مورد از آنها به بهره برداری رسیده و ۷۰ مورد نیز در حال مرمت و احیاست. مدت واگذاری بناها از ۳ تا ۵۰ سال بوده و برخورداری از معافیت از عوارض شهرداری و احتساب هزینه های انشعاب این بناها به شکل فرهنگی از مزایای سرمایه گزاران در این حوزه میباشد.

مدیرعامل این صندوق، چند روز قبل در مصاحبه ای گفت: در حال حاضر میزان علاقه مندی سرمایه گذاران برای ورود به این حوزه به گونه ای است که در برخی از استانها مرکزی کشور هر بنایی را که برای مزایده میگذاریم سریعاً انتخاب میشود. تا سقف ۱۰ میلیارد تومان از طریق استان و بالای این رقم از طریق مرکز، به سرمایه گزارانی که به حوزه احیاء، مرمت و بهره برداری از بناهای تاریخی ورود کنند، تسهیلات بانکی پرداخت خواهد شد. به گفته این مقام مسئول، از ابتدای سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به سرمایه گذاران پرداخت شده است.

به منظور استفاده صندوق یادشده در جهت احیاء و بهره برداری از بناهای با ارزش و نفیس شهر تاریخی لار از جمله باغ نشاط، قلعه اژدها پیکر، کارونسراهای نو و گلشن و خانه¬های تاریخی و … پیشنهاد میشود:

۱- فرمانداری ویژه شهرستان لارستان، از دکتر شهاب طلایی مدیرعامل صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی و یا دکتر رمضانی نژاد مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری این صندوق جهت سفر به لار و دیدن بناهای تاریخی لارستان دعوت رسمی نموده و زمینه این سفر را قبل از پایان سال جاری فراهم سازند.

۲- تفاهمنامه همکاری بین شهرداری لار و صندوق احیاء به منظور مرمت و بهره برداری از خانه تاریخـی محمـودی منعقد شود.

۳- اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی لارستان و پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی لار، بسته های سرمایه گذاری پیشنهادی جهت ارائه به صندوق را تهیه و تدارک نمایند.

۴- میراث دوستان و معتمدین شهر، فعالان اقتصادی و سرمایه داران لارستانی را برای ورود به سرمایه گذاری در این حوزه ترغیب کنند.

۵- عکاسان و هنرمندان لاری با ساخت کلیپهای هنری کوتاه از بناهای تاریخی لار در جهت معرفی هر چه بیشتر این سازههای ارزشمند مشارکت داشته باشـند.

همشهریان میراث دوست می‌توانند با مراجعه به سایت chre.ir از اخبار، نحوه واگذاری، کاربری مصوب بناها، مشخصات و اسناد مطالعات فنی بناها مطلع شوند. مزید استحضار، آگهی مزایده جذب سرمایه گذار جهت مرمت و احیای ۲۲ بنای تاریخی کشور در ۱۲ استان، روز سه شنبه مورخ ۲۶ دی ماه در روزنامه سپهر ایرانیان از سوی صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی منتشر شده اســت.

ف ۱۱۰

 

 

 

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین