سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۷ب.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

نشست بروجردی با گراشی‌ها انجام شد

اولین حضور بروجردی در گراش پاسخی به دیدار و تبریک گروهی از گراش پس از انتخاب او بود. این جلسه بیشتر به تبریک گذشت و بروجردی با تاکید بر پیوندهای…

اولین حضور بروجردی در گراش پاسخی به دیدار و تبریک گروهی از گراش پس از انتخاب او بود. این جلسه بیشتر به تبریک گذشت و بروجردی با تاکید بر پیوندهای گراش و لار، کلیدواژه «الجار ثم الدار» را مطرح و به چند طرح اقتصادی مانند کارخانه روغن، خرید هواپیما و مونتاژ خودرو برقی اشاره کرد.

به گزاش میلاد لارستان به نقل از هفت‌برکه، ۲۵ فرودین‌ماه ساعت ۱۰ صبح مسجد صاحب‌الزمان(عج) میزبان اولین حضور نماینده منتخب مجلس دوازدهم بود. علاالدین بروجردی با جمعی از معتمدین و همراهان خود از لار به گراش آماده بود و در گراش نیز جمعیتی نزدیک به ۱۵۰ نفر پای صحبت‌های کوتاه او نشستند.

قاسم فرسوده، نامزد گراشی انتخابات مجلس، اولین سخنرانی بود که پشت تریبون به بروجردی خوش‌آمد گفت: «خیر مقدم خدمت جناب آقای بروجردی، نماینده محترم مردم لارستان، خنج، اوز، جویم و هیات همراه. بار دیگر تبریک می‌گویم به آقای بروجردی که به عنوان نماینده منتخب مردم توفیق خدمتگزاری به مردم را خواهند داشت و آرزوی سلامتی و توفیق برای ایشان دارم و اعلام آمادگی می‌کنم برای همکاری با نماینده مردم جهت خدمت به مردم در حوزه انتخابیه، ان‌شاالله شاهد خدمات خوبی برای منطقه باشیم.»

بروجردی بعد از فرسوده صحبت‌های خود را این طور آغاز کرد: «با درود به روان پاک بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و شهدای گران‌قدر اسلام به ویژه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی. با عرض احترام به خانواده معزز شهدا و جانبازان، مفقودین و آزادگان و با عرض ادب به محضر گرانقدر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای. خداوند متعال را به خاطر همه‌ی نعمت‌هایش شکرگزاریم. نعمت سلامتی، نعمت امنیت، نعمت ولایت و نعمت بزرگی که ما امروز در یک نظام الهی زندگی می‌کنیم. در قرآن کریم با صراحت تصریح شده است که کسانی که بر اساس آن چه خداوند متعال دستور داده است حکم نمی‌رانند و حکومت نمی‌کند ظالم، فاسق و کافرند. این نعمت بزرگی است که بعد از ۱۴۰۰ سال خداوند متعال با هدایت الهی و با دم مسیحایی حضرت امام(ره) این هدیه بزرگ را و این امانت سنگین را بر دوش ملت ما قرار دادند. انصافا درود بر این ملت که خوب امانتداری کردند.»

او با اشاره به رویدادهای بهار عربی در مصر ادامه داد: «وضعیت مشابه‌ای در مصر اتفاق افتاد آن هم با الگوگیری از ملت ما. آقای مرسی به عنوان چهره‌ی برجسته اخوان المسلمین قدرت را در اختیار گرفت. خیلی چیز عجیبی بود که نتوانستند یک سال هم امانتداری کنند. کاری که ملت ما چهل و چند سال است با تقدیم ده‌ها هزار شهید انجام دادند. آن‌ها فکر می‌کردند اگر یک لبخند به آمریکا بزنند مشکلشان حل می‌شود. همین آقای مرسی که رییس غیر‌متحدها بود باید ریاست را در زمان احمدی‌نژاد به ایران منتقل می‌کرد. اما آمریکایی‌ها به او گفته بودند که ایران نرو. و او در جواب گفته بود که من به لحاظ قانونی باید بروم و ریاست جنبش عدم تعهد را به ایران منتقل کنم. به او گفته بودند آنجا می‌روی با هیچ کسی صحبت نمی‌کنی. ببنید چقدر آدم باید زبون باشد. در سالن اجلاس نشسته بودیم من و آقای دکتر ولایتی، حضرت آقا تشریف آوردند و در محل اجلاس نشستند. ایشان حاضر نشد ملاقاتمان کند. با هیچ کسی ملاقات نکرد و برگشت. فکر می‌کرد حالا یک جایزه طلایی به او می‌دهند. اما سرنگونش کردند. چرا؟ چون مخالف اسلام و حاکمیت اسلام هستند.»

بروجردی در این دیدار خاطره‌ای نیز از ملاقاتش با سید حسن نصرالله تعریف کرد و گفت: «زمانی که زیاد به سوریه می‌رفتیم، در لبنان با ایشان ملاقات داشتیم چون آقای مرسی، یک تعصب بد مذهبی داشتند. ادبیات او در سخنرانی‌ش در سالن اجلاس سران، بسیار بد بود. در محفلی در مصر از او پرسیده بودند در کشوری مثل ایران این چه ادبیاتی است؟ و او جواب داده بود، من وقتی دیدم سران کشورهای اسلامی نشستند، یک روحانی شیعه دارد آن بالا سخنرانی می‌کند، خونم به جوش آمد. ببینید تعصب دوران جاهلیت را. چیزی که الحمدالله در منطقه‌ی ما به هیچ وجه وجود ندارد و ما شاهد نمایش اخوت اسلامی به بهترین شکل آن هستیم. این خیلی نعمت بزرگی است. چون دستور خداوند بزرگوار است. از نعمت‌های خدا سخن بگویید و شکرگزار باشید. این وظیفه ماست. اگر من مزاحم شما می‌شوم به خاطر یادآوری و تذکار قرآنی است.»

او در مورد دلیل برپایی این جلسه گفت: «ایام فرخنده‌ عید سعید فطر را خدمت شما عزیزان و برادر عزیزمان حاج قاسم فرسوده که از چهره‌های شاخص و بزرگوار هستند تبریک می‌گویم. ایشان ما را شرمنده کردند و به اتفاق هیاتی از دوستان گراشی بعد انتخابات تشریف آوردند و آنجا در خدمتشان بودیم. امروز دلیل مزاحمت ما هم این است که به صورت حضوری خدمت دوستان تبریک عرض کنیم و بازدید و دیداری را انجام دهیم.»

بعد از این مقدمه، او با اشاره به روایت «الجار ثم الدار» گفت: «ما پنج شهرستان یعنی لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم همسایه هستیم. ما از این جمله حضرت زهرا(س) که «الجار ثم الدار» (اول همسایه بعد خانه) تاسی می‌کنیم. یکی از دوستان آمده بود که یک کارخانه تصفیه روغن در لار بزند. من به ایشان گفتم که ما یک شهرستان نیستیم. ما ۵ شهرستان هستیم. و اگر در ۵ شهرستان می‌آیید که اهلا و سهلا و اگر نمی‌آیید لطفا نیایید و جواب دادند که می‌آییم. ما از شهرک صنعتی گراش هم بازدید کردیم. قبل از عید برای پیگیری تماس داشتند و من گفتم؛ اول مراسم کلنگ زنی در گراش را برگزار می‌کنیم و بعد بیایید لار. «الجار ثم الدار.» این واقعا احساس قدیمی من است. معتقد هستم ما باید حتما از این مرحله عبور کنیم. یک الزام اسلامی و الهی است.»

او ادامه داد: «تفرقه نکنید. خدا از این صریح‌تر بگوید؟ نزاع نکنید، چون شکست می‌خورید. ما به اندازه کافی عقبیم. به خاطر می‌آورید در لامرد و مهر که دوستان ما در منطقه هستند چه اتفاقی افتاد؟ آنجا سی هزار شغل ایجاد کردند و ما در همه شهرستانمان هم سه هزار شغل ایجاد نکردیم. آیا ما در مقابل جوان‌ها مسئول نیستیم؟ آیندگان در مورد ما قطعا قضاوت خواهند کرد. و دست مریزاد عزیزانی که در لامرد و مهر همت کردند و این فرصت عظیم شغلی را ایجاد کردند. من معتقدم صنایع ما حتما باید صنایع سبز باشد. این هوا یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است. هوا را آلوده نکنیم. حرمت دارد. عبرت بگیریم از اصفهان، عراق، تهران و کلان شهرها و حتی لامرد. مثلا کارخانه آلومینیوم یا پتروشیمی اشتغالزایی بالایی دارد ولی اولویت اول هوا است. مثلا می‌شود به جای کارخانه فولاد، سد بزنیم. سدها بدون آلودگی شغل ایجاد می‌کنند.»

نماینده منتخب مردم با تاکید روی این موضوع که مسائل زیست محیطی بسیار مهم است، گفت: «بیست سال آینده در دنیا در اروپا و آمریکا ماشین بنزینی تولید نمی‌شود. به خاطر هوای پاکیزه. چین در دنیا در تولید ماشین‌های برقی حرف اول را می‌زند. پیشنهاد کردم ماشین برقی را به اینجا منتقل و وارد کنیم. اول هزار دستگاه یا دو هزار دستگاه اجازه دهند واردات داشته باشند و بعد قطعه‌سازی می‌کنند و سرهم می‌کنند و می‌شود ماشین. ما تعصب لاری نداریم. هر شهری همت کند و پا پیش بگذارد اسم شهر را می‌گذاریم روی آن صنعت. مثلا می‌شود گراش خودرو، اوز خودرو، خنج خودرو، پس بیاید جلو. چون مردم ما پول کلانی دارند. کار خیر خوب است. اما شما کار بیزینس و اقتصادی بکنید. از محل سودش کار خیر هم انجام دهید و مسجد و ورشگاه بسازید. این خیلی مهم است.»

بروجردی همچنین به تلاش برای راه‌اندازی شرکت ویژه هوایی اشاره کرد و گفت: «علت پیگیری ما برای راه‌اندازی شرکت ویژه هوایی چیست؟ خدا توفیق دهد امیدواریم تا پایان سال راه‌اندازی شود. علت آن این است که دستمان پیش دیگران دراز نباشد. عزتمان را حفظ کنیم. لارستان بزرگ که زمانی کیش، قشم و همه جا جزو این مجموعه بوده است. لارستان کهن که حضرت آقا در سخنرانی لار فرمودند. شان آن این نیست. سرمان را بالا می‌گیریم و خودمان یک خط هوایی ایجاد می‌کنیم. فروند اول خریداری شد و دوم دارد انجام می‌شود. ان شاالله راه‌اندازی خواهد شد.»

او ادامه داد: «عرض کردم، باز تکرار می‌کنم. هر شهری یک فروند به این ناوگان اضافه کند. با خط نستعلیق روی بدنه آن می‌نویسیم گراش، خنج، اوز، کار خیر هم نیست. سرمایه‌گذار به صورت دوساله می‌خرد و اصل پول و سودش را هم پس می‌گیرد و در این مدت مالکیت با خودشان است و با شرکت نیست. این یک پیشنهاد عملیاتی است. چون ما سال‌ها است خادم آقا امام رضا(ع) هستیم و به پابوس حضرت می‌رویم، آنجا با شرکت تابان صحبت کردیم که انشالله از ماه آینده پرواز مشهد- لار را برقرار کنند. یک صحبتی هم با ایران ایر کردیم. هر چند مشکل است، اما در تلاشیم. اگر موفق شویم حج را با توجه به این که برادران اهل سنت از مبدا مُحرم می‌شوند و برایشان خیلی مشکل است که از شیراز بخواهند عازم شوند، پرواز مستقیمی هم به مکه، مدینه یا جده داشته باشیم و بقیه شهرهای زیارتی از جمله نجف. با همت شما عزیزان.»

او در پایان صحبت‌های خود گفت: «بنده مجددا خرسندی خودم را از این که در شهر پرآوازه گراش حضور پیدا کردیم اعلام می‌کنم. تعدادی از دوستان حاضر در جلسه، ما چهل تا پنجاه سال پیش در دبی خدمتشان بودیم. از جمله آقای شاکری و منفرد و خاطرات زیادی داریم از آنجا. ان شاالله خداوند روز به روز انس و الفت و محبت را بیشتر کند و ما شاهد برداشتن گام‌های بلندی در جهت رفاه مردم و تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران باشیم. به خصوص امسال که حضرت امام آن را سال جهش با مشارکت مردم نامگذاری کردند. خیلی واضح و روشن است تاکید امام به مشارکت مردم، یعنی آقا دست نیاز را به طرف مردم دراز کردند و ما باید به عنوان پیروان ولایت لبیک بگوییم و تلاش کنیم که انشاالله دیدگاه ایشان عملیاتی شود. همچنین تشکر می‌کنم از دکتر حسین‌زاده و برایشان آرزوی موفقیت می‌کنیم.»

حاج محمود غفاری، دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: «بنده از سال ۵۸ و ۶۰ در دبی بودم به اتفاق آقای منفرد و آقای شاکری در خدمت آقای بروجردی بودم و عملکرد ایشان در کارهای مختلف را شاهد بودیم و به ارزش کارهای ایشان واقف هستیم. ما با این چهره‌ی ارزشمندی که توفیق ورود به مجلس شورای اسلامی را پیدا کردند کاملا آشنا هستیم و امیدواریم در این چهار سال که حضور دارند در مجلس اقداماتی شود. مطمئنم با توانایی ویژه که ایشان دارند، قطعا می‌توانند در ارتقا منطقه و سرعت بخشیدن به پیشرفت منطقه شاخص باشند. از دیرباز یک سری مسایل بوده در بین گراش و لار. ما با آن کاری نداریم. ولی این را می‌خواهیم بگویم که هم‌زیستی ما هم‌زیستی مسالمت‌آمیز نیست. هم‌زیستی ما هم‌زیستی برادرانه و صمیمانه است و امیدواریم این همدلی و اخوت و برادری هر روز بهتر شود و همه بتوانند از این برادری و صمیمت در جهت ارتقا منطقه استفاده کنیم.»

قرار بود در این دیدار، مردم نیز از مشکلاتشان بگویند و سوالاتشان را بپرسند اما این دیدار تشریفاتی مجال زیادی برای طرح مشکلات مردم و پاسخگویی به آن نداشت و تنها نعمت ستوده از شهروندان گراش دقایقی رو به بروجردی سخن گفت.

طاهرزاده، فرماندار گراش، نیز گفت: «حضور جناب آقای دکتر بروجردی را در نخستین و آغازین روزهای سال را به فال نیک می‌گیریم و قطعا این حضور و این تشریف‌فرمایی عزیز بزرگوار ما نویدبخش همدلی و پیشرفت همه‌جانبه شهرستان‌های حوزه انتخابیه است. دکتر بروجردی به عنوان چهره‌ی ملی که سال‌ها در مجلس شورای اسلامی تشریف داشتند، به چَم و خَم کار آگاهی کامل دارند. شما به گراش اشراف دارید. مردمی مومن و متدین که سخاوتمندان و خیرین گمنام ولی بلندآوازه پیش خدای خودشان دارد. مردمی نجیب با سابقه فرهنگی و مذهبی، ولایت‌مدار و در عین حال سخی با مناعت طبع که در کنار شهر همجوار لارستان بزرگ با همدلی و همراهی بدون تفرقه و مسایل اختلافی، آینده خوبی را خواهیم داشت. ان‌شاالله با این همدلی همراهی با جنابعالی به برنامه‌ی توسعه و پیشرفت در حوزه انتخابیه که فرمودید جامه عمل بپوشانیم.»

او ادامه داد: «همین جا، جا دارد از دکتر حسین‌زاده که ایشان هم از چهره‌های ملی است و چهار سال زحمت کشیدند برای مناطق پنج‌گانه تقدیر و تشکر کنیم. گراش به عنوان شهرستان نوپا مشکلات عدیده‌ای دارد که اگر بخواهم بخشی را اشاره کنم. بحث کمربندی و تونل بالنگستان، جاده چک‌چک و برخی مشکلات دیگر است که به صورت عامه در افکار عمومی مردم جا باز کرده و خواستار حل و فصل این مشکلات هستند. ما درصدد رفعش هستیم و مراحلی طی شده است. قطعا با نظر، قدم و با نیت خیر شما خواستار رفع و رجوع آن هستیم.»

بروجردی در پایان جلسه دیداری نیز از گلزار شهدای برق‌ روز داشت و با بخشی از مردم حاضر در محله دروازه گفتگو کرد.

چهار سال پیش حسین‌زاده در نخستین دیدار در لار عبارت «پسر همسایه» را به کار برد و تا چهار سال این عنوان را با خود داشت. این بار بروجردی که تاکید زیادی بر توسعه اقتصادی دارد حدیث «الجار ثم الدار» را در گراش به کار برد. باید دید آیا بروجردی می‌تواند رویکرد «الجار ثم اللار» را با همه چالش‌های سیاسی و تاریخی بین دو شهر عملی کند یا نه؟

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین