جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۰ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

چرا شهر لار برای «پایتخت کتاب» نامزد نمی‌شود؟!

شهر لار به واسطه بهره‌مندی از بسیاری از شاخصه‌ها، می‌بایست برای نامزدی در طرح ملی پایتخت کتاب ایران ورود کند که این مهم نیازمند عزم جدی روسای ادارات فرهنگ‌وارشاد اسلامی،…

شهر لار به واسطه بهره‌مندی از بسیاری از شاخصه‌ها، می‌بایست برای نامزدی در طرح ملی پایتخت کتاب ایران ورود کند که این مهم نیازمند عزم جدی روسای ادارات فرهنگ‌وارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی و همچنین دبیرخانه کانون‌های فرهنگی‌وهنری مساجد جنوب فارس است.

به گزارش میلاد لارستان، پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی در ایران است که بر مبنای آن هر سال شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود. بخش‌هایی از این طرح از پایتخت جهانی کتاب الگوبرداری شده‌است اما از نظر ساختار اجرایی همخوانی‌های زیادی با شرایط فعالیت فرهنگی در ایران پیدا کرده‌است. در اولین سال رقابت میان شهرهای ایران برای کسب عنوان پایتخت کتاب، شهر اهواز موفق به اخذ این عنوان شد.

برنامه های هر شهر در زمینه ترویج کتاب خوانی که با همکاری دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای فرماندار، شهردار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه ارائه می شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد.

ضروری است که راهبردهای جدید و خلاقانه برای ترویج کتابخوانی با استفاده از منابع و سرمایه های فرهنگی و امکانات فضای مجازی در شهرها و برنامه ریزی و اجرا شود. برنامه ها باید به گونه ای باشد که تغییرات و اصلاحات ، بسترهای مطالعه ، افزایش انگیزه با مطالعه را در جامعه نشان بدهد.

شهر انتخاب شده ملزم به ارائه گزارشهای دوره ای منظمی از پیشرفت برنامه های ارائه شده به دبیرخانه طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران است.

 

برنامه ها باید به‌طور اختصاصی برای پایتخت کتاب طراحی شده و شامل مولفه‌های زیر باشد:

– تناسب‌ با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی

– تاثیرات پایدار در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی، اصلاحات بسترهای مطالعه و افزایش انگیزه مطالعه

– مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تامین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری

– قابلیت الگوبرداری

– محتوا و شیوه اجرای نوآورانه، کیفی و در راستای افزایش سواد فرهنگی مردم

– قابلیت و ضمانت اجرایی

– برآورد کلی از هزینه‌ برنامه‌ها و اشاره به نحوه تامین منابع، بهره‌وری و اثرگذاری

– گستره اجرایی در سطح شهر یا ملی و حتی منطقه‌ای و بین‌المللی

– جدول زمانی دقیق و قابل ارزیابی و پیگیر

 

طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتـاب ایـران بـرای نخسـتین‌بـار در ۱۳۹۳ از سـوی معاونـت امـور فرهنگـی وزارت فرهنـگ و ارشـاد اسلامی در سراسـر ایـران بـرای ترویج کتاب‌خوانی برگـزار شـد و در شش دوره برگزاری این برنامه به ترتیب شهرهای اهواز (۱۳۹۴)، نیشابور (۱۳۹۵)، بوشهر (۱۳۹۶)، کاشان (۱۳۹۷)، یزد (۱۳۹۸)، شیراز (۱۳۹۹)، سنندج(۱۴۰۰) و سمنان(۱۴۰۱) توانسته‌اند عنوان “پایتخت کتاب ایران” را کسب کنند.

شهرستان اوز طی سالیان اخیر و با هم‌افزایی مسئولان، خیرین، مردم و دوست‌داران کتاب، توانسته در این رویداد مهم ملی عملکرد درخشانی داشته باشد و بارها اسم خود را در جمع معدود شهرهای راه‌یافته به مرحله نهایی کسب عنوان پایتخت کتاب معرفی کند. اوز تاکنون موفق به کسب عناوین شهر شایسته تقدیر و شهر خلاق کتاب ایران شده است.

همچنین در سال روستاهای فیشور و کریشکی بیرم بعنوان روستای دوستدار کتاب در ایران معرفی شده‌اند.

این سابقه درخشان در عرصه پایتختی کتاب، چراغ سبزی به مسئولان سایر شهرها و روستاهای خطه لارستان است تا بتوانند در این رخداد مهم فرهنگی و در سطح ملی عرض اندام کنند.

شهر لار نیز به واسطه بهره‌مندی از بسیاری از شاخصه‌ها، می‌بایست برای نامزدی در طرح ملی پایتخت کتاب ایران ورود کند که این مهم نیازمند عزم جدی روسای ادارات فرهنگ‌وارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی و همچنین دبیرخانه کانون‌های فرهنگی‌وهنری مساجد جنوب فارس است.

وجود کتابخانه‌های بزرگ و مجهز، برخورداری از کتاب‌های متنوع در کتابخانه‌ها، وجود نسخ خطی قدیمی، افزایش اقبال عمومی به کتابخوانی، فعالیت کتابخانه تخصصی کودک‌ونوجوان، بهره‌مندی از جوانان ایده‌پرداز و نخبه، وجود ۳۰۰ نویسنده بومی، امکان برپایی جلسات نقد و بررسی کُتب، برخورداری از انجمن فعال شاعران، تألیف متعدد کتاب‌ متناسب با فرهنگ بومی و غیره تنها گوشه‌هایی از شاخص‌هایی است که می‌تواند شهر لار را تا دستیابی به عنوان پایتخت کتاب یاری کند.

معرفی شهر پایتخت کتاب به تازگی به اتمام رسیده و از هم‌اکنون و مصادف با هفته کتاب‌خوانی می‌توان کلید نامزدی شهر لار و راه‌اندازی دبیرخانه این رویداد را زد تا بتوان در طول فرصت تقریباً یکساله، در اسرع وقت برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم را انجام داد.

به نظر می‌رسد اداره کتابخانه‌های عمومی لارستان به عنوان متولی اصلی کتابخانه‌ها و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان بعنوان اداره اصلی پیگیری مستقیم درخصوص پایتخت کتاب و همچنین ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد جنوب فارس در کسوت اداره همکار، می‌بایست در راستای پیگیری کاندیدا شدن شهر لار در رویداد ملی پایتخت کتاب ورود کنند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین