شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۷ق.ظ
::آخرین مطلب 8 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

هفته چهارم فروردين ماه 1380 – شماره 180 (تحقق سيره عملى امام على (ع) )

در پيام نوروزى مقام معظم رهبرى مردم و مسئولين را به تحقق سيره عملى امام على )ع( در زندگى سفارش فرمودند، پرسشى كه انديشه‏ها را به كنكاش واميدارد اين است…

در پيام نوروزى مقام معظم رهبرى مردم و مسئولين را به تحقق سيره عملى امام على )ع( در زندگى سفارش فرمودند، پرسشى كه انديشه‏ها را به كنكاش واميدارد اين است كه مردم و مسئولين جامعه‏ها چه اندازه در عملى كردن اين مهم موفق خواهند بود. بد نيست دانستن اين نكته كه سيره عملى امام على برگشتن بزمان آنحضرت و خوردن نان جو و پوشيدن لباسى خشن نيست.
 آنچه مقام معظم رهبرى خواسته‏اند مسأله‏اى است كه حقيقتاً تحقق آن در جامعه ما اگر نگوييم مشكل است ساده نيست زيرا يكى از مسائلى كه امام )ع( در زمان حاكميت خويش در جامعه آنروز اسلام بدان مبتلا بود اكنون جامعه ما به آن دچار شده است. جمعى متمول و بهمه چيز رسيده و برخى نيازمند و به نان خورش محتاج. بعضى با يك تلفن، معامله چند صد ميليونى يا چند صد هزار تومانى رابه نتيجه مى‏رسانند و بعضى شبانه روز با فعاليت مداوم براى تأمين نيازهاى اوليه خويش در عذابند اين اقتصاد بيمار پزشكى حاذق و جراحى كاردان مى‏طلبد كه مقام معظم رهبرى رجوع به سيره علوى راه علاج آن مى‏دانند. حال براى فهميدن بهتر مطلب بزمان امام على )ع( نظرى مى‏افكنيم.
 امام على )ع( پس از قتل عثمان بوسيله گروه انقلابى بنابه تقاضاى مكرر انقلابيون و مردم با اكراه حكومت را عهده دار شد و برخى همچون طلحه و زبير بخاطر اينكه نمى‏خواستند خود را از قافله پيشرو نيروهاى انقلابى عقب بمانند با امام بيعت كردند و چند صباحى كه سپرى شد دانستند كه على )ع( آن نيست كه بتوان براحتى از او بهره برد يا بهره‏هاى گذشته را نگهداشت لذا از در كينه بيعت را شكستند با او وارد جنگى شدند كه هر چند به پيروزى لشكريان امام انجاميد اما براى جامعه اسلامى نگران كننده و تأسف بار بود. بفاصله كمتر از پنج سال، سه جنگ متوالى، توان از نيروهاى امام زدوده بود و مغزهاى متفكر جامعه انقلابى را بكام جنگ كشيده بود. و اغلب نيروهاى باقى مانده كسانى بودند كه در رفاه زمان خليفه سوم رشد كرده  بودند تحمل سختى زمان امام على)ع( را براى خود رنج آور و طاقت فرسا مى‏دانستند و قلباً از تغيير عدالت علوى به فسق و فجور اموى ناراضى نبودند. تصور نكنيم اينگونه افراد بيرون از تشكيلات نظام حاكم بودند بلكه اشعت بن قيس‏ها در درون لشكر على )ع( براى معاويه و عمر بن عاص جاسوسى مى‏كردند. بيهوده نيست امام )ع( او رامنافق بن كافر مى‏خواند. در زمان خليفه سوم قوم و خويش بازيها، رسيدگى به باند حاكم، بذل و بخشش‏ى‏ها ناروا و… توسعه يافته بود و جامعه رابه نارضايتى عمومى سوق مى‏داد و على )ع( پس از بدست گرفتن قدرت با همه اينها درگيرشد.
 حال به جامعه خودمان بر گرديم. عظمت و شكوه آغاز انقلاب و صميميت و صفاى دوران جنگ تحميلى و ايثار و از خودگذشتگى جامعه عظيم ايران اسلامى در آن دوران نقش زرين تاريخ پر عظمت مملكت ما بود كه اين نقش نا ابد بياد ماندنى خواهد بود.
 با سپرى شدن جنگ تحميلى جامعه اسلامى ايران براى بازسازى آماده شد اين بازسازى اقتصادى و اجتماعى توأم با يك دگرگونى فكرى بوده كه ايثار زمان جنگ را بخاطره‏ها سپرد و نيروهاى ادارى بجاى رسيدگى كامل بجامعه مقدار زيادى به رسيدگى ابزارى ادارات پرداختند و بجاى مجهز نمودن خود براى خدمتگزارى عظيم، به مجهز كردن و لوكس نمودن ادارات و وزارتخانه‏ها مبادرت ورزيدند و جامعه نيز مقدارى به تحميلات گرايش نمود و اينك بدين غايت رسيده است. حال براى رفع اين مشكل و تحقق ايده، مقام معظم رهبرى چه بايد كرد انشاء الله در شماره‏هاى آينده توضيحاتى خواهيم آورد. 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱:۲۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین