شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۴ب.ظ
::آخرین مطلب 6 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 9

هزینه تأمین آب شرب لارستان، گرانتر از شهرهای دیگر فارس

رئیس اداره امور آب لارستان با بیان اینکه هزینه تأمین آب شرب شهرهای لارستان، گرانتر از شهرهای دیگر فارس است، گفت: آب پس از تصفیه در محل تصفیه خانه سد…

رئیس اداره امور آب لارستان با بیان اینکه هزینه تأمین آب شرب شهرهای لارستان، گرانتر از شهرهای دیگر فارس است، گفت: آب پس از تصفیه در محل تصفیه خانه سد سلمان فارسی و پس از طی مسافت  ۱۸۵ کیلومتری و سه مرحله پمپاژ بین راهی به این شهر میرسد.

حسین مختاری در گفتگو با خبرنگار میلاد لارستان؛ با تأکید بر ترمیم لوله کشی سیستم های انتقال آب، اظهار کرد: میانگین هدر رفت آب شبکه های توزیع شهری کشور درسال ۱۳۹۲ حدود ۲۶ درصد برآورد گردیده است که این عدد برای شهر لار حدود ۲۷ در صد میباشد.

وی با ابراز تاسف از کاهش میزان اعتبارات طرح های عمرانی در یکسال گذشته، افزود: به تبع بروز این مشکل، عملیات اصلاح و بازسازی شبکه توزیع آب نیز، بسیار کاهش داشته که امید است با همت دولت خدمتگذار و مسئولین محترم در سطح استان و شهرستان سال مالی آینده شاهد تامین اعتبار مورد نیاز جهت انجام این مهم و کاهش بیش از پیش هدر رفت آب در منطقه لارستان بزرگ باشیم.

رئیس اداره آبفا لارستان با اعلام این خبر که، عملیات بهره برداری از مخزن ۵ هزار متر مکعبی شهر لار در مراحل پایانی خود قرار دارد، تصریح کرد: این مخزن عظیم، محل اعتبارات سفر پربرکت مقام معظم رهبری به خطه لارستان با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد ریال جنب پارک ملت شهر لار ساخته شده و در حال حاضر کار آبگیری مخزن صورت پذیرفته است و امیدواریم تا در آینده نزدیک نیز به شبکه توزیع متصل شود.

وی با تأکید بر بالا بودن هزینه تمام شده یک متر مکعب آب شرب، خاطر نشان کرد: شکاف قابل توجه بین قیمت تمام شده و قیمت فروش آب منجر به کاهش خدمات و از طرفی باعث مصرف بی رویه آب شده، بطوریکه قیمت آب در سبد هزینه خانوار جایگاهی ندارد یا ناچیز است.

مختاری، مهم ترین راه برون رفت از مشکلات ناشی از کمبود آب را مدیریت مصرف ، اصلاح الگوی مصرف و مصرف بهینه در تمامی کاربران از جمله کشاورزی و شرب دانست و یادآور شد: از اصول مدیریت مصرف، فرهنگسازی می باشد که در شرایط حاضر کار رسانه ها کمتر از کار فنی مهندسی نیست.

وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری رسانه ها گام های بزرگی در راستای فرهنگ سازی و ترویج روش های اصلاح الگوی مصرف برداشته شود.

این مقام مسئول با بیان راهکارهایی درخصوص صرفه جویی عمومی در مصرف بهینه آب، گفت: با عدم استفاده از آب آشامیدتی با کیفیت بالا در ساخت و سازها و فضای سبز، با استاندارد سازی آب در وسائلی همچون: کولر، لباسشویی و سیفون دستشویی می توان حدود ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد.

رئیس اداره امور آب لارستان با با بیان اینکه، با انجام پنج راهکار ساده و بدون صرف هیچ گونه هزینه ای و تنها با اصلاح رفتار می توان ۲۳درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد، افزود: اگر هر فرد تلاش کند در زمان شست و شوی دست و صورت در شبانه روز تنها یک دقیقه از زمان باز نمودن شیر آب بکاهد می توان ۳۶ لیتر از مصرف خانواده کاست که این رقم معادل ۴ درصد کل خانواده است .

وی یادآور شد: اگر هنگام شستن ظروف و پیش از آبکشی آن ها تنها ۲ دقیقه شیر آب را ببندیم هر بار شست و شو حدود ۱۸ لیتر آب صرفه جویی می شود و با فرض دو بار شست و شو ی ظروف در روز می توانیم ۴ درصد از آب مصرفی یک خانوار را کاهش دهیم .

مختاری عنوان کرد: قراردادن یک بطری پر از آب در فلاش تانک دستشویی مصرف هر خانوار را ۲۴ لیتر در شبانه روز کاهش می دهد ، این رقم معادل ۳درصد مصرف کل خانواده است .

وی توصیه کرد: کاهش زمان استحمام تنها به میزان یک دقیقه حجمی معادل ۵۲ لیتر از مصرف خانوار را کم می کند که این رقم معادل ۷ درصد مصرف خانوار است .

رئیس اداره امور آب لارستان تآکید کرد: جلوگیری از نشت شیرآلات از به هدر رفتن ده لیتر آب در شبانه روز جلوگیری می کند، و این رقم در صورت نشت در فلاش تانک به هدر روی ۳۰ لیتر آب منجر میشود رفع نشتی شیرآلات میتواند پنج درصد مصارف آب خانواده را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه، پرسنل این اداره در سالهای گذشته کلاس های آموزشی در مدارس ، توزیع بروشور و نصب شیرهای پدالی کاهنده مصرف سعی در آگاه سازی عمومی و آموزش روشهای جلوگیری از مصرف بی رویه آب شرب در سطح جامعه برگزار نموده اند، خاطر نشان کرد:  باید برای تصمیم گیران و تصمیم سازان مشخص شود که صنعت آب تنها یک بحث مهندسی نیست بلکه به اقتصاد ، مسائل اجتماعی ، امنیتی و محیط زیست نیز مربوط می شود.

مختاری در پایان به مردم لارستان توصیه کرد: همه می دانند، از سال ۱۳۸۸  شهر لار از طریق خط آبرسانی سد سلمان فارسی تغذیه میگردد و با توجه به اینکه این آب پس از تصفیه در محل تصفیه خانه سد سلمان فارسی و پس از طی مسافت  ۱۸۵ کیلومتری و سه مرحله پمپاژ بین راهی به این شهر میرسد، لذا میتوان گفت هزینه تمام شده یک متر مکعب آب شرب لارستان بسیار گرانتر از اکثر شهر های دیگر استان میباشد.

خبرنگار: حسن فراست

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین