چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۴ق.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

لار شهری که می توان زیبا و شاداب و دیدنی نمود (2)+تصاویر

در بخش اول اين مقاله كه در شماره ۸۱۴  چاپ گرديد، به ضرورت زیبا سازی و شاداب سازی شهرپرداخته و لزوم احداث یک پارک در شهر قدیم  پیشنهادشده بود همچنین…

در بخش اول اين مقاله كه در شماره ۸۱۴  چاپ گرديد، به ضرورت زیبا سازی و شاداب سازی شهرپرداخته و لزوم احداث یک پارک در شهر قدیم  پیشنهادشده بود همچنین ازشورا ها و شهرداری های لار و حومه و نیز شورای شهرستان درخواست شده بود كه کمربند سبز را دراطراف لارمورد توجه قرار دهند.

در گزارش مشترکی که از سوی شورای شهر و شهرداری لار منتشر و در اختیار مردم قرار گرفته به اقدامات ارزشمندی اشاره شده که وظیفه شهروندی ایجاب می کند از مجموعه اقدامات تشکر و قدردانی نماییم در این رابطه نکاتی را در خصوص زیبا سازی مرکز شهریاد آوری می نمایم این درست است که شهرقدیم بافتی متفاوت از شهر جدید دارد و انجام هر کار عمرانی هزینه های بیشتری را تحمیل می کند اما می توان با اولویت بندی چهره شهرقدیم را متحول نمود از شهرداری انتظار می رودبعضی از نقاط شهر بیش از پیش مورد توجه قرار دهد .

باسیاست تشویق و ترغیب و دعوت از کسبه محترم اهمیت موضوع را به آنان یادآور تا در زیبا سازی و شاداب سازی شهر با شهرداری همکاری نمایند.

 

با توجه به هزینه بر بودن هر یک از این پیشنهادها، شهرداری می تواند ( همانند تصمیم شهرداری شیراز مبنی بر معافیت چند ساله کسبه از هر گونه عوارض و یا هزینه ساخت و ساز) یک دوره زمانی  برای اجرای طرح های زیبا سازی با کسبه  توافق نماید. موارد زیر پیشنهاد می شود:

مستحضر هستید  که شهرقدیم و خیابان های آیت ا.. خامنه ای و آیت ا.. طالقانی تا میدان شهید مدرس مرکز تجاری و حتی فرهنگی لار می باشد زیبا سازی و فراهم کردن حداقل امکانات برای این مسیر ها ضروری است تقریبا تمام لارستانی ها یی که از شهرها و روستاهای اطراف و شهرستان های همجوار و حتی اهالی بستک و بندر لنگه از استان هرمزگان  که به لار می آیند  وهمچنین مهمانانی که از دیگر نقاط کشور  برای تهیه سوغات لار (حلوا مسقطی )و بازدید از بازار قیصریه ساعاتی و یا یکی دو روز در لار توقف دارند عمده معاملات و خرید های خود را با کسبه وتجار شاغل در این محدوده انجام می دهند با عنایت به وجود آثار و ابنیه های تاریخی در این محدوده شاداب سازی و توجه به زیبا سازی این مسیر ها اهمیت مضاعفی پیدا می کند.

 

* توجه به نمای ظاهری مغازه ها با معرفی یک الگوی مناسب فرهنگی به کسبه محترم می توان گام های عملی در این زمینه برداشت  در حال حاضر نمای مغازه ها از الگوی مناسبی پیروی نمی کند و هر کس به سلیقه خود نمایی برای مغازه خود انتخاب کرده است اما در صورتی که اراده ای برای زیبا سازی این خیابان ها وجود داشته باشد می توان ازهزینه های اضافی کاست و به زیبا سازی شهر نیز کمک نمود. از طرفی توصیه به کسبه برای رفع سد معبر وانتقال اقلام فروشی به داخل مغازه ضروری ست .

 

*سنگ فرش نمودن مسیر عابر پیاده نیز اهمیت مضاعف دارد «همچنانکه مسیر ورودی پارک شهر و خیابان هتل کوثر به شکل قابل قبولی سنگفرش شده » حد فاصل چهار راه پیروزی تا میدان شهید نصیری و حتی میدان شهید مدرس نیزبه صورت یکنواخت سنگ فرش شود.

*توجه به فضای سبز و غرس درخت در این خیابان ها کم هزینه ترین اقدام می باشد چرا که جلو اکثر مغازه ها فاقد درخت بوده و از شادابی لازم برخوردارنیست.

 

* یکسان سازی سایه بان مغازه هابا یک نگاه به سایه بان ها متوجه این نقص کلی می شوید که ناهماهنگ و نامتوازن هستند به گفته بعضی از کسبه محترم برخی از این سایه بان ها قدمتی ۵۰ ساله داشته و حتی خطر ساز هستند.

در این مورد نیز ارائه یک الگوی مناسب برای یکسان سازی سایه بان ها قدمی در جهت زیبا سازی این محدوده است.

 

*پاکیزه کردن دیوارهاازاطلاعیه ها و تراکت های تبلیغی و ترحیم و… که  صحنه های نا خوشایندی را بوجود آورده است.

*ساماندهی میدان شهید نصیری، آثار به جا مانده در محدوده این میدان از ادوار گذشته بیانگر اهمیت این میدان تاریخی می باشد حال که شورا در رویکرد خود احیا و بازسازی اماکن تاریخی را در دستور کار قرار داده انتظار می رود دستگاه های مسئول را متوجه این مهم نماید و خود نیز به عنوان منتخبین مردم این خواسته را به جِدّْ پیگیری  تا بیش از این شاهد بی مهری به این میدان نباشیم .

۲-  خروجی فرودگاه به سمت شهرقدیم و جدید: مهمانان (مهمانان داخلی و خارجی) در بدو ورود به لار به سمت شهرقدیم یا شهرجدید می روند شاداب سازی و زیبا سازی آن اهمیتی دو چندان دارد وضعیت فعلی رضایت بخش نیست که امید است با بهره گیری ازتوان هنرمندان و کارشناسان وضعیت مطلوب تری پیدا کند .

 

سال گذشته که با جناب انصاری فرد مدیر کل محترم فرودگاه دیداری داشتیم به این موضوع اشاره ویژه داشت و از آمادگی فرودگاه برای همکاری با شهرداری و میراث فرهنگی لار برای معرفی هرچه بهتر داشته های فرهنگی منطقه گفت که می توان به بهترین وجه از این فرصت استفاده  نمود.

همانند بسیاری از شهرها می توان این مسیرها را با نمادهای فرهنگی و بومی و با تصاویر و تندیس های حماسه سازان ۸ سال دفاع مقدس و خیرین و بزرگان و ادبای منطقه تزیین و با درختکاری دو طرف بلوار و ایجاد یکی دو پارک (قبلا گفته شده بود پارک نخل در این مسیر ایجاد  خواهد شد ) شرایط بهتری برای مهمانانی که وارد لار می شوند فراهم نمود.

 

خیابان  کارگر در محله کهویه محل عبور و مرور خودروهای شخصی و باربری است که به لار وارد می شوند توجه به فضای سبزو زیباسازی این خیابان و نظارت بر امور بهداشتی اغذیه فروشی ها با کمک دستگاه های مسئول و نظارتی اولویت دارد .

ایجاد سفره خانه های سنتی با همکاری کسبه محترمی که در این خیابان کباب کنجه لاری را به مهمانان عرضه می کنند از اهمیت ویژه برخوردار است .

۳٫    استفاده بهینه از آب انبارها در گوشه و کنار شهر قدیم که اتفاقا مسیر مسافرین و مهمانان ورودی به لار است آب انبارهایی وجودارد که می توان به اشکال مختلف از آن استفاده نمود  مثلا  در شهر یزد یکی از آب انبارها ی معروف و قدیمی در مرکز شهر به زورخانه و چایخانه تبدیل شده و مورد استقبال مسافرین قرار گرفته .

 

در لار نیز چنین امکانی وجود داردو در صورت همکاری میراث فرهنگی و شهرداری می توان از این مکان هاو دیگر اماکن تاریخی به صورت موزه و سفره خانه و… استفاده نمود.

در پایان ضمن تشکر مجدد از همه دست اندرکارانی که در جهت زیبا سازی این شهر قدیمی و باستانی گام بر می دارند و آرزوی توفیق برای این عزیزان انتظار می رود « اولویت بندی برنامه هاواستفاده از نظرات مردم » را مهم تلقی نموده و در آباداني  هرچه بيشتر شهر همت نمايند.

نگارنده: غلامرضا حامدپور

 

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین