پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۸ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 20

معنای مُوتُوا قَبلَ اَن تمُوتُوا در بیان مرحوم دولابی

مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: موت و حیات دست خداست، ولی شما هم باید یک خرده تن بدهید. خدا مهربان است. یک مقدار مطابق میل بندگانش رفتار می کند….

مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: موت و حیات دست خداست، ولی شما هم باید یک خرده تن بدهید. خدا مهربان است. یک مقدار مطابق میل بندگانش رفتار می کند. معنای اختیار این است.

 مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود:  این جا آخرت است. با نیت و قصد آمده‌ای. این همان چیزی است که پیغمبرمان فرمود: «مُوتُوا قَبلَ اَن تمُوتُوا»(۱) یعنی قبل از این که مرگ شما فرا برسد و شما را به قبر ببرند بمیرید. بیاید زنده شوید و با فهم و اراده باشید.

موت و حیات دست خداست، ولی شما هم باید یک خرده تن بدهید. خدا مهربان است. یک مقدار مطابق میل بندگانش رفتار می کند. معنای اختیار این است. نشنیده‌اید که خدا فرموده است: من در هیچ امری تردید نکردم «الا ترددی فی قبض روح المومن» جز در قبض روح مومن.

شما موت را اختیار کردید و این جا آمدید. نه غصّه داری و نه می‌توانی غصه بخوری. الان در این جا که هستی اگر چند روز غصه نخوری دلت برای غصه تنگ می‌شود. این عیب ندارد. یک مقدار برای امام حسین(ع) گریه می‌کنی. او را می‌شناسی و گریه می‌کنی. دیگر امام حسین(ع) با شما همه جا هست.

بعد از عاشورا حضرت دلش نمی‌گیرد. پیش از عاشورا است که مال می‌دهد، اولاد می‌دهد، اسیر می‌دهد، برادر می‌دهد، اصحاب را می‌دهد. همه تا ظهر عاشورا شهید می‌شوند. بعد از ظهر عاشورا روز جزاست. بعد از موت، یوم الجزاست. یعنی خداوند به خلقش مفت و مجانی غذا می‌دهد؛ «یرزقه بغیر حساب» چون به اختیار خودت مردی. از خدا خواستی، خدا تو را میراند. خودت میل پیدا کردی.

پس این جا جای خوبی است. اگر به میل خودت جان دادی خدا چشمانت را باز می‌کند. زندگی قشنگ می‌شود. هوشیار هستی و کیف می‌کنی و گرنه خدا به زور جان دوستان اهل بیت(ع) را نمی‌گیرد.

۱- بحارالانوار ج ۷۲، ص ۵۹٫
کتاب طوبی محبت – ص ۱۵۳
مجالس حاج محمد اسماعیل دولابی

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین