سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۹ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 32

مصاحبه با یکی دیگر از نخبگان لارستانی

در ادامه سلسله مصاحبه میلادلارستان با نخبگان لارستانی این بار به سراغ یکی از اساتید و هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور دزفول رفته ایم که اهل خور بوده و در…

در ادامه سلسله مصاحبه میلادلارستان با نخبگان لارستانی این بار به سراغ یکی از اساتید و هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور دزفول رفته ایم که اهل خور بوده و در دبیرستان شهید فراست لار به تحصیل پرداخته است. بیش از ۱۵ مقاله ISI در مجلات بین المللی به چاپ

رسانده و معتقد است دانش آموختگان منطقه تمایل دارند در شهر و دیار خود فعالیت کنند و باعث ارتقای علمی و پژوهشی منطقه شوند. اما این به شرطی است که امکان فعالیت و پیشرفت در منطقه میسر باشد

 

۱) به عنوان سوال اول یک بیوگرافی کلی از خود را برای ما بیا ن نمایید.(محل تولد- محل تحصیل و مقطع و رشته تحصیلی از ابتدا تا کنون و محل سکونت و تحصیل فعلی)

اینجانب حبیب اله عباسی متولد خور در ۴/۹/۱۳۵۹ هستم. دوره ابتدایی را در دبستان حاج عبداله حسین خور، راهنمایی را در مدرسه نمونه دولتی شهید فراست و دبیرستان را در رشته علوم تجربی و در نمونه دولتی شهید نصیری به پایان بردم. در سال ۱۳۷۸ وارد مقطع کارشناسی در رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی در دانشگاه ارومیه شدم و در سال ۱۳۸۳ با کسب رتبه سوم آزمون کارشناسی ارشد در همان رشته در دانشگاه تهران پذیرفته شدم و در سال ۱۳۸۵ در مقطع دکتری رشته بیوتکنولوژی مواد غذایی دانشگاه تهران قبول شدم. در حال حاضر عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول هستم.

۲) آیا در حال حاضر در جایی مشغول به کار نیز می باشید ؟ارتباط شما با صنعت چگونه است؟

همچنان که اشاره کردم در حال حاضر عضو هیات علمی و مدیر گروه مهندسی شیمی و نیز رییس مرکز پژوهشی نانوزیست فناوری غذا در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول هستم. علاوه بر آن عضو شورای مرکزی مرکز رشد واحد های فناور خوزستان شعبه دزفول و نیز عضو کمیته صدور پروانه های مسوولین فنی سازمان غذا-دارو در دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز هستم.
با توجه به رشته تخصصی اینجانب یعنی صنایع غذایی، ارتباطات بسیار تنگاتنگی با این صنایع دارم که از جمله می توان به صنایع شیر ایران (پگاه)، تولید نوشیدنی ها و اسانس ها، روغن نباتی و خمیر مایه اشاره کرد که در حال حاضر در زمینه کارهای تحقیقاتی با آنها همکاری دارم.

۳)     در شرایط فعلی در حوزه تخصصی شما چه میزان کشور ما نیازمند است؟

صنعت غذا یکی از استراتژیک ترین صنایع برای تمامی کشورها در جهان هست و کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست و به همین دلیل مسوولین رده بالای کشوری  و در راس آنها مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به این صنعت و بحث “امنیت غذایی” دارند و به دلیل اهمیت این موضوع، در سالهای اخیر “شورای عالی سلامت و امنیت غذایی” در کشور تشکیل شده است که وظیفه سیاست گذاری کلان در بخش سلامت، کشاورزی و غذا را به عهده دارد. هدف اصلی صنعت غذا تامین غذای سالم و ایمن برای افراد جامعه به منظور ارتقای سلامتی و کاهش بیماری ها و هزینه های درمانی و بالابردن بازدهی افراد جامعه است.

ضرب المثل معروف “عقل سالم در بدن سالم است” بیانگر این دیدگاه پذیرفته شده است که سلامت فکری و روحی جامعه  جز با سلامت جسم و طبیعتا با تغذیه صحیح محقق نخواهد شد و مهمترین نقش برای رسیدن به این هدف را صنعت غذا و کشاورزی به عهده دارد.

۴)    کمی ا ز افتخارات خود بگویید. آیا تاکنون مقاله, تالیف, اختراع و عنوان پژوهشی در زمینه های مختلف علمی- فرهنگی – هنری داشته اید؟

برخی از فعالیت های علمی فرهنگی اینجانب به همراه سوابق اجرایی در زیر به صورت تیتر وار آمده است:
•    چاپ بیش از ۱۵ مقاله ISI در معتبرترین ژورنال های صنایع غذایی و بیوتکنولوژی دنیا
•    ارائه بیش از ۱۸ مقاله و سخنرانی در معتبرترین کنفرانس های ملی و بین المللی مرتبط با صنایع غذایی
•    کسب رتبه سوم آزمون سراسری کارشناسی ارشد در سال ۱۳۸۳
•    کاندید شدن به عنوان “بیوتکنولوژیست برتر جوان آسیا” در سال ۲۰۱۴ که سالانه از طرف انجمن بیوتکنولوژی ژاپن برگزار می گردد؛ به دلیل چاپ مقاله ای در ژورنال Journal of Bioscience and BioEngineering با بیش از ۲۲ بار ارجاع توسط سایر پژوهشگران در سراسر دنیا
•    در دست ترجمه بودن چند عنوان کتاب در زمینه صنایع غذایی که انشااله به زودی منتشر خواهد شد
•    عضو انجمن متخصصین صنایع غذایی ایران و انجمن شیمی دانان روغن آمریکا (AOCS)
•    داور مقالات ژورنال های بین المللی
•    دریافت بورس تحصیلی کوتاه مدت از دانشگاه مورسیا اسپانیا برای انجام کارهای پژوهشی
•    ثبت ۶ ژن در بانک جهانی ژن (NCBI)
•    مدیر گروه مهندسی شیمی در دانشگاه صنعتی جندی شاپور
•    رییس مرکز پژوهشی نانوزیست فناوری غذا در دانشگاه صنعتی جندی شاپور
•    عضو شورای مرکزی مرکز رشد واحدهای فناور خوزستان واحد دزفول
•    عضو کمیته صدور پروانه های مسوولین فنی سازمان غذا-دارو در دانشگاه علوم پزشکی دزفول
•    عضو شورای راهبردی استادان وابسته به دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در دانشگاه صنعتی جندی شاپور
•    انتخاب به عنوان پژوهشگر برتر طی دو سال متوالی (۱۳۹۱ و ۱۳۹۲) دانشگاه صمعتی جندی شاپور

۵)   با توجه به این که خوشبختانه در منطقه لارستان بزرگ دانشگاه های مختلف دولتی- آزاد- پیام نور – علمی کاربردی  در حال فعالیت می باشند؛ شما به عنوان یکی از نخبگان این منطقه چه پیشنهاداتی جهت ارتقای علمی این دانشکده ها و تلاش آنها جهت نیل به اهداف کلان دارید ؟

شاید مهمترین هدف در راستای ارتقای علمی و پژوهشی منطقه ایجاد یک دانشگاه قوی و بزرگ دولتی در لارستان باشد که خوشبختانه با شروع به کار “مرکز آموزش عالی  لارستان” و پذیرش دانشجو در سه رشته مقدمات آن آغاز شده است. بدون شک برای دستیابی به هدف نهایی، توسعه رشته ها و دانشکده ها باید با سرعت زیادی صورت گرفته و پیگیری های لازم انجام شود. یکی از ملزومات اصلی این توسعه، جذب هیات علمی در رشته های مختلف می باشد و با توجه به شناختی که دارم لارستانی های زیادی در رشته های مختلفی در مقطع دکتری در حال تحصیل یا دانش آموختگی هستند که می توان بخش زیادی از اعضای هیات علمی مورد نیاز را به با استفاده از توان متخصصین بومی تامین کرد. در مورد رشته صنایع غذایی نیز لازم است عرض کنم که این رشته یکی از پرطرفدارترین رشته های علوم تجربی می باشد و با توجه به پتانسیل نسبتا خوب منطقه از لحاظ کشاورزی به ویژه صنعت خرما و فرآورده های وابسته می توان نسبت به تاسیس این رشته اقدامات لازم را بعمل آورد.

بد نیست در اینجا اشاره ای داشته باشم به انتقاداتی که در افکار عمومی منطقه وجود دارد مبنی بر این که متخصصین و تحصیلکردگان لارستانی هیچ گونه تعهدی نسبت به منطقه ندارند و نگاهشان به شهرهای بزرگ است. اما واقعیت امر این گونه نیست. به نظر من دانش آموختگان منطقه تمایل دارند در شهر و دیار خود فعالیت کنند و باعث ارتقای علمی و پژوهشی منطقه شوند. اما این به شرطی است که امکان فعالیت و پیشرفت در منطقه میسر باشد، که احداث مراکز دانشگاهی و افزایش رشته های تخصصی و همچنین فراهم آوردن مقاطع تحصیلات تکمیلی در ایجاد این بستر عامل مهمی است.

۶) به عنوان یک لارستانی و با توجه به حوزه تخصصی خود جهت پیشرفت لارستان چه پیشنهادهایی خواهید داشت؟

با توجه به استعداد منطقه لارستان در زمینه کشاورزی به ویژه محصولاتی همچون خرما، گندم و صیفی جات، لزوم توسعه صنایع تبدیلی این محصولات بسیار احساس می شود به طوری که می توان با سرمایه گذاری لازم ارزش افزوده محصولات خام کشاورزی را به ده ها برابر رساند. پیشنهاد بنده سرمایه گذاری بر روی خرما و صنایع تبدیلی آن است به طوری که می توان با تولید فرآورده ای متنوع از خرما، باعث رونق صنعت و ایجاد اشتغال در منطقه شده و حتی بر ای منطقه ارزآوری نیز خواهد داشت. با توجه به نخصصی که بنده در این رشته دارم آمادگی خود را برای کمک علمی و فنی به سرمایه گذاران اعلام می کنم. 

۷) به نظر شما با وجود پتانسیل های مختلف لارستان توانمندی توسعه در چه بخش هایی را بیشتر خواهد داشت؟

برای اینکه بتوانم به صورت تخصصی نظر خود را بیان کنم از ورود به پتانسیل های لارستان در سایر زمینه ها خودداری می کنم و آن را به متخصصین مربوطه می سپارم ولی در زمینه صنایع غذایی همانطور که در سوال قبلی به آن اشاره کردم توسعه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی می تواند زمینه اشتغال و رونق اقتصادی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای لارستان به همراه داشته باشد.

۸) به عنوان سوال آخر میلادلارستان (وبسایت و نشریه) را چگونه می بینید؟ با توجه به روند جدید چاپ نشریه به ۲ شماره در هفته این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟

از رویکرد جدید نشریه وزین میلاد لارستان به شدت استقبال می کنم و حرکت دلسوزانه این رسانه را در راستای توسعه همه جانبه منطقه لارستان می ستایم و برای دست اندکاران این رسانه توفیق روزافزون را آرزومندم. این اطمینان خاطر را به همه همکارانتان و مسوولین محترم  شهرستان می دهم که با اعتماد به متخصصین بومی شهرستان و منطقه، توسعه روزافزون منطقه با سرعت بسیار بیشتری ادامه خواهد یافت. به قول ضرب المثل معروف “کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من”، مطمئین ترین و سریعترین راه برای پیشرفت لارستان اعتماد و استفاده از نیروهای متخصص بومی است.

در پایان از فرصتی که در اختیار بنده حقیر قرار دادید سپاسگزاری می کنم.
با تشکر از این که وقت خود را به ما دادید.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین