سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۳ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

ذخیره حدود ۱۰۰ بندناف خون در بانک خون لارستان

مدیر مسئول دفتر نمایندگی بانک خون بندناف لارستان گفت: حدود ۱۰۰ نمونه از در سال ۱۴۰۲ در لارستان ذخیره شده است. به گزارش میلاد لارستان، خون بندناف خونی است که…

مدیر مسئول دفتر نمایندگی بانک خون بندناف لارستان گفت: حدود ۱۰۰ نمونه از در سال ۱۴۰۲ در لارستان ذخیره شده است.

به گزارش میلاد لارستان، خون بندناف خونی است که پس از تولد در بندناف و جفت باقیمانده و دور ریخته می‌شود. این خون غنی از سلول‌های بنیادی است.

امروزه تحقیقات گسترده‌ای به منظور درمان بیماری‌ها و ضایعات عصبی، ترمیم بافت‌های آسیب دیده قلبی و استخوانی، ترمیم سوختگی‌ها و ضایعات پوستی، ترمیم لوزالمعده و ترشح انسولین و ترمیم سایر بافت‌های آسیب دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان، خون بندناف و سایر سلول‌های بنیادی یک فرد بالغ درحال انجام است. ترمیم لوزالمعده وترشح انسولین و ترمیم سایر بافت های آسیب دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان، خون بندناف و سایر سلول‌های بنیادی یک فرد بالغ درحال انجام است.

دفتر نمایندگی ذخیره خون بندناف، در جهاد دانشگاهی لارستان مستقر شده و به طور مرتب به متقاضیان خدمات ارائه می‌کند. به منظور آگاهی از این علم پیشرفته خبرنگار میلاد لارستان گفت‌وگویی با فاطمه زادلانه مدیر مسئول دفتر نمایندگی بانک خون بندناف لارستان انجام داده است که در زیر می‌خوانیم:

 

۱. خون بندناف چیست و چه ارزشی دارد؟

خون بندناف خونی است که پس از تولد در بندناف و جفت باقیمانده و دور ریخته می‌شود. این خون غنی از سلول‌های بنیادی است. سلول‌های بنیادی خون بندناف همانند سلول‌های بنیادی خون ساز مغز استخوان به سلول‌های زیر تقسیم می‌شوند:

سلول‌های قرمز، که اکسیژن را به تمام بدن حمل می‌کنند، سلول‌های سفید، که در سیستم ایمنی فعالانه شرکت دارند، پلاکت‌ها که به انعقاد خون کمک می کنندو همچنین قادر به ساخت انواع سلول‌های دیگر و ترمیم و نگهداری سلول‌ها در هنگام جراحت هستند.

 

۲٫ مراحل عضویت در بانک خون بند ناف رویان چگونه است؟ 

انعقاد قرارداد، پرداخت هزینه های مربوط به ذخیره سازی خون بند ناف، دریافت کیت خونگیری از بند ناف، خونگیری از مادر برای انجام آزمایشات سرولوژی (در زمان زایمان)، خونگیری از بندناف در روز زایمان، پردازش خون بند ناف، ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف، صدور گواهی فریز و پرداخت شارژ سالیانه است که جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر می‌توان با شماره ۰۹۱۷۸۸۳۴۱۰۷ تماس گرفت.

 

۳٫ آیا در حین بارداری و قبل از عقد قرارداد نیاز به رعایت موارد خاصی از سوی مادر می باشد؟

استفاده از برخی داروها و یا ابتلا به پارهای از بیماریها در دوران مختلف زندگی مادر باعث منع قرارداد میشود.

 

۴٫ آیا قبل از عقد قرارداد نیاز به انجام آزمایشات خاصی می باشد؟

آزمایشات مادر برروی نمونه خون گرفته شده از مادر و همزمان با پردازش سلولی نمونه خون بندناف، انجام می‌شود. در صورت لزوم ممکن است آزمایشات تکمیلی نیز مورد نیاز باشد که متعاقبا اعلام می‌شود.

 

۵٫ فرایند جمع آوری و فریز سلول های بنیادی خون بند ناف چگونه است؟

کارشناسان خونگیر آموزش دیده در زمان زایمان در اتاق عمل حضوریافته و پس از تولد نوزاد کار خونگیری از بندناف را انجام می‌دهند.

خون جمع‌آوری شده در کیت مخصوص به پدر یا همراه مادر تحویل داده می‌شود.

بعد از دریافت کیت، نمونه خون را با حفظ شرایط به دفتر نمایندگی تحویل دهید.

نمونه خون پس از انجام کنترل کیفی اولیه وارد آزمایشگاه پردازش می‌شود. سلولهای بنیادی خون بندناف در صورت داشتن استاندارد لازم از نظر تعداد سلول، آزمایشات سرولوژی و آزمایشات میکروبی که روی خون بندناف انجام می‌پذیرد؛ ذخیره می‌شود.

سلولهای بنیادی در درون  تانکهای مخصوص در دمای ۱۹۶- نگهداری می‌شوند.

 

۶٫ در صورت ذخیره نمونه خون بند ناف فرزند اول، آیا نیازی به ذخیره نمونه خون فرزندان بعدی می باشد؟

هرچند احتمال تطابق ژنتیکی بین فرزندان و همچنین والدین با فرزندان وجود دارد؛ ولیکن توصیه میشود ذخیره سازی خون بند ناف برای هر فرزند مورد توجه قرار گیرد.

 

۷٫ نمونه های فریز شده تا چه مدت قابل نگهداری می باشند؟

براساس یافته‌های علمی و با توجه به نمونه‌های ذخیره‌شده در بانکهای خون بند ناف از بدو تاسیس تا کنون مشخص گردیده که امکان استفاده از نمونه‌ها تا ۲۸ سال هم بر اساس استانداردهای فعلی وجود دارد.

 

۸٫ چه کسانی از نمونه سلول های بنیادی خون بند ناف فریز شده می توانند استفاده نمایند؟

سلول‌های بنیادی خون بند ناف فقط در برخی بیماری‌ها که سلول‌های خونی دچار آسیب نشده باشند برای کودکی که نمونه وی ذخیره شده است؛ قابل استفاده خواهد بود. همچنین هر شخص دیگری که از لحاظ ژنتیکی (HLA) تطابق لازم را با نمونه خون ذخیره شده، داشته باشد و تعداد سلول متناسب با وزن بیمار باشد؛ می‌تواند از این نمونه خون استفاده نماید.

خواهر و برادر صاحب نمونه بیشترین شانس تطابق ژنتیکی (HLA) با صاحب نمونه را دارند.

 

۹٫ در حال حاضر چه نوع بیماری هایی با کمک سلول های بنیادی خون بند ناف قابل درمان است؟

با توجه به اینکه سلول غالب در خون بند ناف، سلول بنیادی خون‌ساز است؛ در حال حاضر بیماری‌هایی که منشاء خونی دارند نظیر انواع سرطان‌های خون، لوسمی، تالاسمی، کم خونیهای مادرزادی و برخی بیماری‌های نقص سیستم ایمنی با این سلول‌ها قابل درمان هستند. با توجه به اینکه هم اکنون کارآزمایی بالینی در بیمارهای عصبی همانند فلج مغزی یا CP و اتیسم در حال انجام می‌باشد، امیدواری به استفاده از این سلول‌ها در سایر بیماری‌ها نیز افزایش یافته است.

 

۱۰٫ لطفاً درباره تاریخچه بانک خون بندناف رویان در لارستان توضیح دهید:(زمان شکل گیری، مکان استقرار، مجموع تعداد کل بندناف ذخیره شده از ابتدا تاکنون، تعداد بندناف ذخیره شده و غیره)

دفتر نمایندگی بانک خون بندناف رویان لارستان فعالیت خود را از اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ شروع کرده است .

مکان دفتر نمایندگی خون بندناف در جهاددانشگاهی لارستان به آدرس لار، شهرجدید، میدان علم و فناوری (فلکه طاووس)، جهاددانشگاهی لارستان است.

تاکنون بیش از ۶۰۰ نمونه خون بند ناف در منطقه لارستان ذخیره شده است. (محل ذخیره سلول های بنیادی خون بندناف کل ایران در تهران، دفتر مرکزی است.)

در کل ایران بیش از ۱۷۰ هزار نمونه خون بندناف ذخیره شده است.

 

۱۱٫ در سال ۱۴۰۲ چند بندناف ذخیره شده است؟

حدود ۱۰۰ نمونه از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون در لارستان ذخیره شده است .

 

۱۲٫ برای ذخیره بندناف خون چه میزان باید هزینه کرد؟

حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بدون آزمایش ژنتیک (HLA) است.

 

۱۳٫ در استان فارس چند شهر از این مزیت برخوردار هستند؟

۷ دفتر نمایندگی

 

۱۴٫ آیا در زمان عقد قرارداد حضور همزمان پدر و مادر نوزاد الزامی است؟

خیر. حضور پدر یا مادر (یکی از والدین) جهت عقد قرارداد الزامی است. در صورتی که امکان حضور یکی از والدین وجود نداشته باشد، حضور شخص ثالث با داشتن وکالتنامه محضری جهت عقد قرارداد ضروری است.

 

۱۵٫ در صورت نیاز چه کسی حق درخواست نمونه فریز شده را دارد؟

طرف قرارداد شرکت پدر کودک می باشد. در صورتی که پدر در قید حیات نباشد قیم کودک به عنوان طرف قرارداد شرکت محسوب خواهد شد.

در صورتیکه پدر و مادر از هم جدا شده باشند و مادر حضانت کودک را به عهده داشته باشد و یا در مواردی که مادر کودک وکالتنامه محضری در خصوص تصمیم گیری داشته باشد به عنوان طرف قرارداد شناخته می شود.

پس از رسیدن کودک به سن قانونی (۱۸ سالگی)، وی تصمیم گیرنده نهایی خواهد بود.

 

۱۶. نمونه های ذخیره شده قابلیت ارسال به کشورهای خارجی را دارند؟

ارسال نمونه تابع مقررات کشور مقصد است. در صورتی که بانک خون بند ناف کشور مقصد جهت دریافت و نگهداری این نمونه خون ممانعتی نداشته باشد؛ نمونه خون قابل انتقال است. لیکن کلیه امور مربوط به انتقال توسط طرف قرارداد صورت خواهد گرفت.

 

۱۷٫ آیا امکان فروش نمونه خون بند ناف ذخیره شده وجود دارد؟

در حال حاضر امکان فروش نمونه وجود ندارد. ولیکن در صورتی که نمونه با رضایت طرف قرارداد برای پیوند اهداء شود کلیه هزینه های پرداختی به طرف قرارداد عودت خواهد شد.

 

۱۸. عدم پرداخت مستمر شارژ سالیانه جهت نگهداری نمونه، چه عواقبی را در پی خواهد داشت؟

پیامک یادآوری شارژ سالیانه برای طرف قرارداد ارسال می‌شود و در صورت عدم پاسخ خانواده بعد از چند نوبت یادآوری و عدم پرداخت شارژ سالیانه، قرارداد فسخ می‌شود.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین