یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۲ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

در حوزه انرژی‌های پاک و تحول دیجیتال در لارستان سرمایه‌گذاری شود

مدیر توسعه، فناوری و نوآوری شرکت پتروشیمی نوری و رئیس توسعه و فناوری کمیته شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و لجستیکی…

مدیر توسعه، فناوری و نوآوری شرکت پتروشیمی نوری و رئیس توسعه و فناوری کمیته شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و لجستیکی لارستان و قرارگیری آن در میان شهر شیراز و منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی ابراز امیدواری کردند که این دانشگاه می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری‌های مختلف را در حوزه انرژی‌های پاک و همچنین حوزه تحول دیجیتال و هوشمندسازی ایفا نماید و انشاالله در آینده‌ای نه چندان دور شاهد این مهم که منشأ تحول منطقه و شهرستان است، باشیم.

دکتر حمید رجایی مدیر توسعه، فناوری و نوآوری شرکت پتروشیمی نوری و رئیس توسعه و فناوری کمیته شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی که مشتمل بر ۴۱ شرکت پتروشیمی است، با حضور در دومین کنفرانس ملی تحول دیجیتال و سیستم‌های هوشمند که در تاریخ ۵ و ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در برج علم و فناوری لارستان برگزار شد به مهمترین دستاوردهای شرکت پتروشیمی نوری پس از گام نهادن در مسیر دیجیتالی شدن پرداخت.

دکتر رجایی با بیان اینکه بیش از ۶ سال از شروع تحول دیجیتال در شرکت پتروشیمی نوری میگذرد اظهار داشت که این شرکت پیشرو در حوزه های فناوری و نوآوری بوده و در حال حاضر بیش از ۵۰ سامانه فعال در حوزه‌های مختلفی همچون مدیریت تکنولوژی، مدیریت دانش، سیستم جامع نگهداری و تعمیرات، بهینه‌سازی تولید محصولات، مدیریت انرژی و کنترل تولید، در این شرکت به مرحله اجرا رسیده است و از این حیث شرکت پتروشیمی نوری نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز سرآمد است. گواه این موضوع نیز دریافت تندیس و عناوینی است که این شرکت طی سالیان گذشته از نهادهای ذیربط دریافت کرده است که از جمله مهمترین آنها عبارتند از:

کسب بالاترین نشان تحقیق و توسعه کشوری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت؛

کسب رتبه دوم جایزه بین‌المللی نوآوری در فرآیند ICIS برای اولین بار در صنعت نفت ایران و قرارگیری شرکت‌های معتبر آمریکایی، اروپایی و چینی پس از شرکت پتروشیمی نوری

دریافت تندیس بلورین جایزه ملی تعالی سازمانی صنعت پتروشیمی؛

دریافت جایزه برترین شرکت پتروشیمی از دیدگاه بهره‌وری،

کسب عنوان برترین شرکت شیمیایی از میان ۱۰۰ شرکت بزرگ و برتر ایران از سوی وزارت صمت؛

حضور در جمع سه فینالیست برتر جایزه تعالی کنگره جهانی نفت در بین ۴۰۰ فرایند فنی راه یافته به مسابقه؛

در ادامه دکتر رجایی به این موضوع اشاره نمودند که شرکت پتروشیمی نوری از بزرگترین شرکت‌ها در سطح جهان است لذا باید بنچمارکش نیز جهانی باشد، بنابراین بیش از ۴۱ پروژه در حوزه تحول دیجیتال در این شرکت تعریف شده است و رسالت ما این است که شرکت پتروشیمی نوری را به معنای واقعی کلمه دیجیتالی نماییم. ایشان تاکید کردند که دیجیتالی شدن سه مرحله دارد که به ترتیب عبارتند از digitization، digitalization  و Digital transfer. گزینه سوم که به تحول بنیادین دیجیتال برمی‌گردد کاملترین مرحله دیجیتالی شدن است و همه پروژه‌های این شرکت نیز در همین راستا تعریف شده‌اند. وی افزود: پتروشیمی نوری با نقشه راه تحول دیجیتال شاهد کاهش تأثیرات نامطلوب زیست محیطی، ارتقای بهره‌وری، کاهش هزینه‌های عملیاتی، افزایش سودآوری شرکت و همچنین ارتقای راندمان تولید، کاهش هدررفت خوراک و انرژی و ارتقای قابلیت اطمینان تجهیزات خواهد بود.

دکتر رجایی در ادامه به سیر تکامل مفهوم نوآوری در پتروشیمی نوری اشاره نمودند که به ترتیب از مراحل زیر تشکیل شده‌اند: ۱- پژوهش و فناوری، ۲- مدیریت تکنولوژی، ۳- مدیریت دانش، ۴- ساخت داخل و فناوری‌های نوین و ۵- مدیریت نوآوری. ایشان با تاکید بر اینکه پتروشیمی نوری از مرحله پژوهش و فناوری عبور نموده است به مدیریت تکنولوژی در این شرکت اشاره نمودند که طی آن تکنولوژی‌های کلیدی و شکاف‌های تکنولوژیک شناسایی شده و پس از ارزیابی جذابیت و توانمندی‌ها، اقدام به تعریف پروژه‌های توسعه‌ای شده است. ایشان خاطرنشان کردند حاشیه سودآوری این شرکت با اتمام این پروژه‌ها دستخوش تغییراتی شگرف خواهد شد. دکتر رجایی همچنین از اقدامات نوآورانه در حوزه مدیریت دانش پتروشیمی نوری سخن گفتند که ماحصل اقدامات صورت گرفته بیش از ۱۱ میلیون دلار صرفه جویی هزینه و تاثیرگذاری بالا در ارزیابی‌های متعدد مدیریتی و سیستمی داخلی و بین المللی همچون PSM، EFQM و IMS بوده است. وی با بیان اینکه بیش از ۱۲۰ نیاز دانشی واحدها شناسایی و اولویت بندی شده است و راهکارهای مدیریت دانشی در راستای رفع آنها اجرایی شده است، از مستندسازی بیش از ۱۰۰ فرایند اورهالی برای اولین بار در کشور سخن گفتند و خاطرنشان کردند که بسته‌های دانشی برای هر فرایند و تجهیز نیز آماده شده است که اقدامی بی سابقه و کم نظیر در سطح ملی و بین المللی به حساب می‌آید و همه این موارد سرآغازی است جهت دریافت ISO30401. در ادامه سیر تکامل نوآوری پتروشیمی نوری، دکتر رجایی از ساخت داخل و فناوری‌های نوین گفتند که طی آن نقشه راه تحول دیجیتال این شرکت نیز نهایی شده است. از جمله مهمترین اقدامات این شرکت در این بخش بومی سازی بیش از ۹۰ درصد کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی بوده است که از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در صنعت پتروشیمی به حساب می‌آید.

وی همچنین با اشاره به پیشگام شدن دانشگاه لارستان در حوزه تحول دیجیتال و برگزاری کنفرانس ملی در این حوزه، خاطر نشان کردند که پتروشیمی نوری نیز به عنوان پیشروترین شرکت پتروشیمی در حوزه تکنولوژی، نوآوری و تحول دیجیتال، از این کنفرانس حمایت نمود تا رسالت خود را بیش از پیش به عرصه ظهور رساند.

ایشان با اشاره به موقعیت جغرافیایی و لجستیکی لارستان و قرارگیری آن در میان شهر شیراز و منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی ابراز امیدواری کردند که این دانشگاه می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری‌های مختلف را در حوزه انرژی‌های پاک و همچنین حوزه تحول دیجیتال و هوشمندسازی ایفا نماید و انشاالله در آینده‌ای نه چندان دور شاهد این مهم که منشأ تحول منطقه و شهرستان است، باشیم.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین