جمعه ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۷ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

پیری چیست؟/راه‌های پیشگیری از پیر شدن

پیرى عبارت است از جمع شدن کلسترول در جدار عروق که اعتدال در صرف غذا و خوددارى از پُرخورى، پیشگیری از یبوست، سحرخیزی و تقویت سیستم گوارش از راه‌های پیشگیری…

غذاپیرى عبارت است از جمع شدن کلسترول در جدار عروق که اعتدال در صرف غذا و خوددارى از پُرخورى، پیشگیری از یبوست، سحرخیزی و تقویت سیستم گوارش از راه‌های پیشگیری از پیری است.

پیرى در تعقیب جوانى به وجود مى‏‌آید، درحقیقت تغییرات و پیدایش کلسترول در جدار عروق است که به تصّلب یا سفت شدن شرایین موسوم است، این یکى از تعریف‏‌هاى‏ پیرى است، پس مى‏‌توان گفت که
پیرى عبارت است از جمع شدن کلسترول در جدار عروق.

حال اگر شرایطى به وجود آید این چربى‏‌ها در جدار عروق جمع نشوند، پیرى و فرسودگى به تأخیر خواهد افتاد که می‌توان به برخی از  آنها اشاره کرد:

۱- اعتدال در صرف غذا و خوددارى از پرخورى، چنان‏چه امیر مؤمنان على علیه السّلام مى‏‌فرماید : هرکه کم‏تر خورد رنج و آلامش‏  کم‏تر است.

۲- رعایت آداب تغذیه به منظور جلوگیرى از سوء هضم و نفخ و غیره.

۳- خوددارى از هرگونه اعتیاد.

۴- مصرف ماست بیشتر از سایر غذاها براى مبارزه با میکروب‏‌هاى سم‏‌ساز روده‏‌ها (در افراد سالم و جوان) البته همراه با برخی مصلحات مانند نعناع، پونه، کاکوتی و … برای دفع ضررهای ماست.

۵- مبارزه با یبوست و تنبلى روده‌‏ها.

۶- جلوگیرى از چربى خون در اثر مصرف نکردن روغن‏‌هاى حیوانى و غذاهاى خیلى چرب.

۷- سحرخیزى و زندگى در هواى آزاد به‏‌خصوص صبح زود (طلوع فجر).

۸- رعایت نوع غذاى روزانه، چه اگر زیادتر از حد معمولى چرب باشد سازنده کلسترول، اگر خیلى ترش باشد موجب ضعف و پیرى و سستى اعصاب، اگر خیلى شور باشد باعث لاغرى و کم‏‌سویى چشم و اگر خیلى شیرین باشد عامل چاقى خواهد بود.

صرف غذاهاى مختلف و رنگارنگ در یک وعده غذا، اختلال هضم را در پى خواهد داشت، زیرا هریک از آنها زمانى جداگانه براى هضم و جذب لازم دارد.

رعایت نکات فوق در سال‏خوردگان بیشتر و در زمان پیرى لازم است، زیرا دوران پیرى زمان ضعف و ظهور بیمارى‏‌ها است. افراد مسّن غالباً دچار بیمارى‏‌هایى از قبیل فشارخون، نقرس، دردهاى مفصلى، نارسایى شریان‏‌هاى قلب (کرونرها) و مشکل شدن هضم به علت کم شدن شیره‏‌هاى هاضمه‏‌اى خواهند شد.

قرآن کریم چنین مى‏‌فرماید: هر که را عمر طولانى دادیم از خلقتش مى‏‌کاهیم (هر چه پیرى فراتر رسد، ضعف و سستى بیشتر خواهد شد).

در دوران پیرى دفع کلسیم از خون زیاد مى‏‌شود و خوردگى استخوان‏‌ها شروع مى‏‌شود. به خصوص در افرادى که تحرّک کم‏ترى دارند. در این دوران عمر بایستى به اندازه نیاز مواد غذایى را مصرف کنند، زیرا اضافه آن به صورت چربى ذخیره شده مخاطرات زیادى به وجود مى‏‌آید.

رسول گرامى محمد مصطفى (ص) مى‏‌فرمایند: معده خانه بیمارى‏‌هاست، پرهیز و بهداشت سرآمد درمان و به بدن‏‌ها آنچه را که احتیاج دارند بدهید ( یعنى به اندازه احتیاج مصرف کنید).

در کتاب همیشه سالم و لاغر باشید آمده است: مقدار کالرى لازم در دوران پیرى در حدود ۲۲۰۰ تا ۳۰۰۰ کالرى است که باید به وسیله غذاهاى روزانه تأمین شود. براى تأمین این مقدار انرژى استفاده از چربى‏‌هاى نباتى، لبنیات و پروتئین توصیه مى‏‌شود. این مقدار کالرى از خوردن غذاهاى ساده نیز به دست مى‏‌آید که روش پسندیده آن، این است که در ۲۴ ساعت مثلاً یک وعده از غذاى پختنى (ناهار) و یک وعده میوه‏ (شام) و صبحانه نیز غذاى بسیار سبک و بدون چربى استفاده شود.

حضرت صادق (ع) مى‏‌فرمایند: موقعى که سن به پنجاه سالگى رسید با شکم پُر از چربى نخوابید. شب‏‌ها عصب سمپاتیک کم‏تر فعالیت دارد، برعکس عصب پاراسمپاتیک بیشتر. رسول گرامى محمد مصطفى (ص) مى‏‌فرمایند: کسى که شب میوه مى‏‌خورد زیان نمى‏‌بیند.

افرادى اظهار مى‏‌کنند براى مبارزه با چاقى شب‏‌ها شام نمى‏‌خورند، حال اینکه نخوردن شام توصیه نشده است، باید خورد شود اما ساده و سالم. چنان‏چه رسول گرامى (ص) مى‏‌فرمایند: شام بباید خورده شود، اگر چه مشتى خرما باشد زیرا شام نخوردن مایه ضعف و پیرى است‏.

 

منبع: خبرگزاري تسنيم

 

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین