جمعه ۰۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۴ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 0
عضو نظام مهندسی فارس در گفتگو با میلاد لارستان:

شهرداریها باید از صدور پایان کار برای ساختمان های فاقد شناسنامه فنی و ملکی خودداری کنند؛ مراجع صدور پروانه ساختمان مکلف به درج نام “مجری” در پروانه هستند

شهرداریها باید از صدور پایان کار برای ساختمان هایی که فاقد شناسنامه فنی و ملکی هستند خودداری کنند.  این سخن را یکی از اعضای لارستانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس…

شهرداریها باید از صدور پایان کار برای ساختمان هایی که فاقد شناسنامه فنی و ملکی هستند خودداری کنند.  این سخن را یکی از اعضای لارستانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس بیان داشته و می گوید: طبق قانون نظام مهندسی همه ساختمانها باید توسط مجری ذیصلاح ساخته شود.

مهندس ایوب فولادی در گفتگو با میلاد لارستان اظهار داشت: طبق مواد ۴ و ۳۳ از قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ و فصل سوم از مبحث دوم مقررات ملی ساختمان مصوب ۱۳۸۴ تمامی عملیات اجرایی همه ساختمانها ( گروه های چهارگانه الف ب ج د) باید توسط شخص حقیقی یا حقوقی صاحب صلاحیت انجام شود و شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان ، مکلف به درج نام مجری ذیصلاح در پروانه هستند.

 وی با اشاره به روند صدور پروانه ساختمانی در مراجع صدور پروانه گفت: شهرداریها، بخشداریها و دهیاریها مکلفند در بدو صدور پروانه طبق قانون عمل کرده و برای مالک(کارفرما) توضیح دهند که اجرا نیز همچون نظارت ساختمان از الزامات است و مالک باید قبل از هرگونه اقدام، ضمن انعقاد قرارداد اجرای ساختمان با مجری قانونی(مهندس دارای پروانه اشتغال در زمینه اجرای ساختمان)، یک نسخه از آن را به مرجع صدور پروانه ساختمان تسلیم نموده تا بر اساس آن اولا پروانه ساختمانی و در ثانی شناسنامه فنی و ملکی صادر شود که مبنای صدور گواهی پایان کار ساختمان است.

این عضو نظام مهندسی ساختمان استان فارس با اشاره به قانون برنامه پنچ ساله هفتم توسعه کشور در خصوص شناسنامه فنی و ملکی ساختمان گفت: قانون مورد اشاره لازم الاجرا شده و طبق فصل ششم از مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، صدور این شناسنامه با نظام مهندسی است و یک سند معتبر برای مردم بعنوان بهره برداران و چه بسا برای خریداران املاک محسوب‌ می شود که مشخصات مهندس مجری قانونی(سازنده)، مهندسن ناظر، سازه، معماری و تاسیسات و دیگر عوامل اجرایی و همچنین مشخصات فنی مصالحی که در ساختمان بکار می رود، توسط نظام مهندسی درج می شود.

 

وی ادامه داد: بر همین اساس اگر در حین بهره برداری هرگونه مشکل فنی برای ساختمان حادث شده و یا در اثر بلایای طبیعی (زلزله ، آتش سوزی و…) مالک دچار خسارت شود، طبق قانون و در صورت اثبات قصور عوامل اجرایی ساختمان، کارفرما می تواند طبق سند معتبر شناسنامه فنی و ملکی مطالبه خسارت نماید. اما وقتی ساختمان توسط افراد فاقد مجوز قانونی و فاقد دانش تخصصی در زمینه اجرا ساخته شود، در صورت رخداد هرگونه مشکل فنی مسئولیتی متوجه کسی نخواهد بود.

 وی در عین حال اظهار داشت: از دیگر مزایای استفاده از مجری ذیصلاح در اجرای ساختمان ، بیمه تضمین کیفیت ساختمان می باشد که مستند به بند ۷_۱_۱۵ از فصل سوم مبحث دوم مقررات ملی ساختمان ، مجری موظف است ساختمان را تحت پوشش بیمه تضمین کیفیت قرار دهد تا مالک بداند که در یک ساختمان باکیفیت زندگی می کند.

فولادی با اشاره به بخشنامه اخیر معاون عمران و توسعه امورشهری و روستایی وزارت کشور به شماره ۸۵۳۷۸ مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۰ گفت: براساس این بخشنامه که مطابق برنامه پنج ساله هفتم توسعه صادر و به معاونین عمرانی استانداری های سراسر کشور ابلاغ شده ، کارمندان دستگاه های اجرایی از دخالت در مرحله اجرای ساختمان منع شده اند و همچنین شهرداریها باید از صدور پایان کار برای ساختمان هایی که فاقد شناسنامه فنی و ملکی هستند خودداری کنند. 

 

این عضو نظام مهندسی در عین حال با گلایه از برخی مراجع صدور پروانه ساختمانی به علت عدم اجرای قانون طی سالهای اخیر گفت : متاسفانه موضوع اشتغال افراد فاقد صلاحیت  در بخش مهم اجرای ساختمان، ریشه در عدم اجرای صحیح قانون توسط مراجع صدور پروانه و علی الخصوص برخی شهرداریها دارد که تا امروز شاهد مقاومت آن شهرداریها در برابر اجرای این قانون هستیم.

وی افزود: صرفا به جهت درآمد حاصل از عوارض ساختمانی به هنگام صدور پروانه که از مالک دریافت می شود، در بدو صدور پروانه، قرارداد اجرای ساختمان از مالک(کارفرما) مطالبه نمی شود و در نهایت برخلاف قانون، نام مجری ذیصلاح در پروانه ساختمانی درج نمی شود. عدم رعایت این قانون توسط مراجع صدور پروانه باعث ترویج مجری صوری و دخالت افراد فاقد صلاحیت (ایرانی و یا اتباع بیگانه) در اجرای پروژه های ساختمانی شده و جایگاه مهندسی را زیر سوال برده است.

وی در پایان گفت : به موجب اصل ۱۷۴ قانون اساسی ، سازمان بازرسی کل کشور از عوامل ناظر بر اجرای صحیح قانون در دستگاه هایی اجرایی است‌. چنانچه مراجع صدور پروانه ساختمان برخلاف قوانین کشور و مفاد برنامه پنج ساله هفتم توسعه عمل کنند، ترک فعل محسوب شده و امکان پیگیری قانونی موضوع وجود خواهد داشت.

 

توضیح: میلاد لارستان آماده انتشار پاسخ شهرداری های محترم منطقه در این خصوص می باشد.

 

 

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه 15 سپتامبر 2024 ساعت 11:49ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

32 Responses to “شهرداریها باید از صدور پایان کار برای ساختمان های فاقد شناسنامه فنی و ملکی خودداری کنند؛ مراجع صدور پروانه ساختمان مکلف به درج نام “مجری” در پروانه هستند”

  1. جوان صحرای باغی گفت:

    احسنت بر مهندس فولادی
    جوان جهادی و انقلابی بخش صحرای باغ و افتخار طایفه لر و نفر

  2. مسعود گفت:

    لایک مهندس فولادی

  3. شعیب فولادی گفت:

    درود خدا بر مهندس فولادی برادر عزیزم. درود خدا بر شما که مسائل عام المنفعه و خقوق همکاران خود را مطالبه می کنید

  4. مهدی خواجوی گفت:

    ماشاءالله مهندس فولادی

  5. علی سینا فولادی گفت:

    باباجونم دوستت دارم.

  6. محسن قائدی گفت:

    ماشاءالله خواهرزاده عزیز مهندس فولادی

    • کوهنورد گفت:

      با سلام
      امیدوارم با اجرای صحیح قانون بسیاری از مسائل کشور حل و فصل شود؛ ان‌شاءالله با وجود مهندسین خوش فکری همچون جناب فولادی آینده‌ی روشن دست یافتنی است.

  7. محمد قائدی گفت:

    احسنتتتتت مهندس جان

  8. ایوب فولادی گفت:

    از محبت مسئول محترم رسانه پرمخاطب و انقلابی میلاد لارستان سپاسگزارم.
    ان‌شاءالله سالم و سلامت باشید

  9. امید رحیمی از رشت گفت:

    مهندس فولادی غوغا کردی. لاریها باید به وجود نیروی جوان و پرتلاشی مثل شما افتخار کنند.

  10. علی باز فولادی گفت:

    ماشاءالله پسر عزیزم‌ .موفق باشی ان‌شاءالله

  11. نعمتی از شیراز گفت:

    همکار گرامی جناب مهندس فولادی دستمریزاد

  12. امیر اصلاح گفت:

    آفرین بر مهندس فولادی عزیز. خوشحالم که یکی از دانشجویانم را در این عرصه می بینم..
    ان‌شاءالله موفق باشید

  13. ناشناس گفت:

    احسنت بر مهندس فولادی

  14. محسنی از بندرعباس گفت:

    مهندس فولادی کار درست و مثل همیشه پرتلاش دمتون گرررررم

  15. داود بابایی گفت:

    اجرای ساختمان توسط مجری ذیصلاح کاملا منطقی و منطبق بر قانون هست و علاوه بر مزایایی حقوقی باعث صرفه اقتصادی برای مالک میشه و در نهایت کیفیت ساخت و ساز باعث رشد اقتصادی و ماندگاری ملک هست . ان‌شاءالله هر چه زودتر این قانون اجرایی بشه . با تشکر از آقای فولادی

  16. علی عظیمی، گراش گفت:

    تشکر از مهندس فولادی عزیز
    کاملا کارشناسانه و مستند مطلب نوشتند
    خدا خیرشون بده
    وجود امثال مهندس فولادی مایه مباهات هست

  17. ناشناس گفت:

    درود و خدا قوت خدمت جناب مهندس فولادی عزیز ، جوان توانمند و پرتلاش ،و اینده دار…

  18. خوشدل گفت:

    درود و خدا قوت خدمت جناب مهندس فولادی عزیز ، جوان توانمند و پرتلاش ،و اینده دار…

  19. ناشناس گفت:

    درود بر اعضای مطالبه گر واقعی و کسانی که منافع جمعی برایشان مقدم از منافع فردی است

  20. ناشناس گفت:

    خدا قوت به مهندس عزیز بابت پیگیری این نکته مهم و اثر بخش در امر ساخت و ساز و مقررات ملی ساختمان ان شالله که به زودی این مهم محقق بشه و شهرداری ها و مالکین عزیز این فرایند رو در دستور کارشون بزارن با رعایت نکات فنی و زیرساخت های لازم برای انجام این کار

  21. ناشناس گفت:

    احسنت مهندس فولادی ،خدا قوت

  22. ناشناس گفت:

    سلام و درود برشما

  23. عبدالله رسول پور گفت:

    درود بر شما همکار گرامی مهندس فولادی عزیز جوان انقلابی و متخصص در امور
    قطعا اجرایی شدن این مهم به تبع هم به نفع مالک و هم باعث روی کار آمدن افراد متخصص و صاحب صلاحیت و جلوگیری از ساخت و ساز توسط افراد بدون هویت و بدون صلاحیت بالاخص اتباع غیر مجاز و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه ملی میگردد.

  24. انصاری گفت:

    درود بر مهندس فولادی عزیز…

  25. مهران شیرزادی گفت:

    درود و خسته نباشید خدمت جناب مهندس فولادی مرد همیشه در صحنه و پرتلاش و افتخار بخش صحرای باغو لارستان کهن

  26. کارمند گفت:

    سلام احسنت.
    منتظر پاسخگویی شهرداری های تابعه لارستان در خصوص عدم اجرای قانون هستیم

  27. دکتر اسدی گفت:

    درود بر جناب مهندس فولادی عزیز و سپاس بابت پیگیری های شما در موارد نظام مهندسی و شهرداری ، پیروز باشید

  28. ناشناس گفت:

    درود مهندس فولادی عزیز

  29. رضوانی گفت:

    درود بر مهندس فولادی عزیز
    آرزوی موفقیت های روز افزون

  30. مهندس عمرلن گفت:

    مهندس فولادی طبق قانون دارن جلو میرن اما متاسفم که مجری قانون نداریم…

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین