سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۷ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 20

هفته سوم آبان ماه 1381 – شماره 256 (ميهمانى خدا)

فرا رسيدن ماه مبارك رمضان و سالگرد ماه نزول قران ماه گسترش معجزه جاودان پيامبر اسلام)ص( بر پيروان آن حضرت مبارك باد.  رمضان ماه ضيافت و ميهمانى خداست و انسان…

فرا رسيدن ماه مبارك رمضان و سالگرد ماه نزول قران ماه گسترش معجزه جاودان پيامبر اسلام)ص( بر پيروان آن حضرت مبارك باد.
 رمضان ماه ضيافت و ميهمانى خداست و انسان كه خواهان رفتن به اين ميهمانى است بايد خود را مهيا سازد و مقدمات اين مهمانى را فراهم نمايد. مقدمات اين مهمانى با اعمالى كه در دو ماه رجب و شعبان بايد انجام داد، مهيا مى‏گردد.
 روزه‏هاى مستحبى، دعاهاى مخصوص ماه رجب، مناجات شعبانيه، استغفارهاى متنوع دو ماهه و… ورود به ميهمانى خدا را فراهم مى‏آورد و اينك ماه خدا بسوى ما روى آورده و بايد خويشتن را به مهمانى او ببريم. اين مهمانى با مهمانى‏هاى معمولى تفاوت فاحشى دارد در مهمانى‏هاى معمولى خوردن است و رسيدگى به شكم اما در مهمانى الهى نخوردن و تهى نمودن درون از غذاهاى متنوع و رسيدگى به ناتوانان و تهيدستان مطرح است. نخوردن و نياشاميدن مقدمه صفاى درون و آغاز شايستگى ضيافت الهى است. معلمين اخلاق و مهذبين نفوس پرخورى را چيزى شبيه بيهوشى و مستى مى‏دانند و معتقدند در پرخورى چشم دل كور مى‏شود و بعكس گرسنگى پاكى دل و لطافت قلب را به ارمغان مى‏آورد.
 اندرون از طعام خالى دار
تا در او نور معرفت بينى
 براساس فرموده امام صادق)ع( روزه حقيقى حالت فروتنى و شكستگى و سرافكندگى در انسان ايجاد مى‏نمايد.
 »دلت از عيب‏ها پاك باشد و باطنت از نيرنگ‏ها و فريب‏ها و از تمامى آنچه غير از خداست بيزارى جوى و در روزه‏ات سرپرستى خود را براى خدا خالص كن و از خداوند قهار آنچنان كه شايسته اوست بر خود بترس و روح و بدنت را در روزهاى روزه‏دارى به خداوند عز وجل ببخش و دلت را براى محبت و ذكر او فارغ و آسوده كن و….«(۱)
 يكى از فوايد روزه و گرسنگى اين است كه انسان به ياد مستمندان و بيچارگان مى‏افتد و براى رسيدگى به آنان گام مى‏نهد و براى مدتى محدود رنج ديگران را با آسايش خويش تقسيم مى‏كند.
 قرآن كريم پرهيزكارى و پارسايى را نتيجه روزه‏دارى مى‏داند زيرا روزه، محدوديت غرايز و محو هوس و نابودى مفاسد و قلت شهوات و… به دنبال دارد كه نتيجه همه اينها رسيدن به پارسايى و تقواپيشگى است.
 اما چگونه مى‏توان به اين تقوا رسيد آيا خود روزه فى نفسه اين صنعت خوب را به او تقديم مى‏نمايد يا بايد خود ما هم با طى مراحلى كه مى‏گذرانيم و تصميماتى كه با خود مى‏گيريم در وصول به اين كرامت تسريع نماييم. آرى بايد اراده كرد و بعد به تصميمات عمل نمود. به عنوان نمونه مى‏توان در ايام ماه مبارك رمضان خود را با ذكر و توجه كامل به محتواى آنان ساخت.
 ۱- تلاوت سوره دخان در شبهاى ماه مبارك
 ۲- دعاى افتتاح با ترجمه آن
 ۳- اگر برايتان مقدورات نمازهاى وارده در شبهاى ماه مبارك به هر اندازه كه اقبال‏طلبى داشتيد.
 ۴- روزانه ذكر صلوات و سوره قدر، تلاوت قرآن و ختم آن با ترجمه آيات همراه نماييد.
 اگر در انجام اين اعمال موفق شديد شكر الهى به جا آوريد و بدانيد اينها نورند و شما را نورانى خواهند كرد و در جاده خداپسندانه به جلو خواهند برد و لباس تقوى را به شما خواهند پوشاند.
 مجدداً حلول ماه مبارك رمضان را به همه مسلمين بويژه مسلمانان ايران اسلامى تبريك گفته از خداوند تعالى توفيق عبادت و اطاعت و آزادگى از قيد و بند خودخواهى و خودپرستى براى عزيزان روزه‏دار مسئلت مى‏نماييم.

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۵:۵۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین