سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۷ب.ظ
::آخرین مطلب 48 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 27

احداث 5 کتابخانه‌ جدید در لارستان

 میلاد لارستان: معاون مدیرکل و رئیس اداره کتابخانه های لارستان با بیان اینکه، در حال حاضر ۱۱ کتابخانه در لارستان فعال هستند، گفت: با تلاشهای صورت گرفته، تعداد کتابخانه های…

 کتابخانهمیلاد لارستان: معاون مدیرکل و رئیس اداره کتابخانه های لارستان با بیان اینکه، در حال حاضر ۱۱ کتابخانه در لارستان فعال هستند، گفت: با تلاشهای صورت گرفته، تعداد کتابخانه های لارستان تا پایان سال به ۱۶ باب می رسد.

محمد معتمدیان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی میلاد لارستان؛ با اشاره به اینکه براساس اعلام آمار ارائه شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، سرانه مطالعه در ایران بصورت نسبی ۱۸ دقیقه می باشد، اظهار کرد: سرانه مطالعه در جهان، بطور میانگین آماری نزدیک به ۳ الی ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه برآورد شده است.

وی با بیان اینکه برای افزایش سرانه در میان آحاد مختلف جامعه، مسلزم تلاش ها و برنامه ریزی های متنوع فرهنگی است، تصریح کرد: برای دستیابی به این هدف بزرگ و مشکل، باید یک بسیج عمومی دستگاههای مختللف متولی فعالیت های فرهنگی صورت پذیرد.

رئیس اداره کتابخانه های لارستان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ کتابخانه فعال در لارستان بزرگ وجود دارد، افزود: ۶ باب از این کتابخانه ها در بخش مرکزی لارستان و مابقی در بخش های تابعه این شهرستان مانند: اوز، جویم، بیرم، عمادده، بنارویه فعالیت دارند.

وی با ابراز خرسندی از رشد و گسترش کتابخانه ها در سطح روستاهای لارستان، خاطر نشان کرد: در این زمان، دو روستای قلات از بخش اوز و روستای کریشکی از بخش بیرم دارای کتابخانه هستند.

معتمدیان با اشاره به اینکه، در حال حاضر به لحاظ رتبه بندی تعداد کتابخانه ها، شهرستان لارستان در بین شهرستان های ۲۹ گانه فارس، در رتبه پنجم قرار دارد، عنوان کرد: تا پایان سال ۹۱، تعداد کتابخانه های مستقر در لارستان ۸ باب بود و با تلاشهای صورت گرفته این تعداد در سال ۹۳ به ۱۱ باب رسیده و امیدواریم تا پایان سال جاری به تعداد ۱۶ کتابخانه در خطه لارستان برسد.

وی با اعلام این خبر که چندین کتبخانه در سطح لارستان با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در حال ساخت و تکمیل است، اضافه کرد: مهمترین آن، کتابخانه مرکزی شهر لار با مساحت ۳ هزار و ۵۰۰ متر و با زیربنای ۳ هزار متر مربع از مصوبات سفر ریاست جمهوری دولت قبل و همچنین پروژه کتابخانه خیرساز شهر خور، کتابخانه عمادده، سالن مطالعه ۵۰۰ متر مربعی خیرساز در بخش اوز و آیت الله حقانی بخش بیرم لارستان می باشد.

معاون مدیرکل کتابخانه های فارس، با ابراز خرسندی از دید مثبت مردم در توسعه فرهنگ کتابخوانی، تصریح کرد: خوشبختانه در اقصی نقاط لارستان شاهد اهدای زمین جهت ایجاد و راه اندازی کتابخانه هستیم و با پیگیری های صورت گرفته، امید می رود با همکاری نهاد کتابخانه های کشور و اداره کل کتابخانه های فارس، بودجه های لازم جهت شروع بکار این پروژه های عام المنفعه اخذ گردد.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک ۱۲ کتابخانه عمومی و سومین کتابخانه روستایی لارستان در روستای بالاده بخش بیرم، به بهره برداری خواهد رسید، گفت: ۵ ساختمان در روستاهای تابعه بخش بیرم و صحرای باغ لارستان مانند روستاهای؛ پی رُس، حسین آباد، آبکنه، بالاده و فیشور از سوی مردم برای ساخت کتابخانه اهدا گردیده است.

رئیس اداره کتابخانه های لارستان اعلام آمادگی کرد: اگر بسترهای لازم از جمله ساختمان جهت راه اندازی کتابخانه از سوی متولیان فرهنگی مانند: شورای های اسلامی و شهرداران فراهم گردد، وظیفه تأمین نیروی انسانی، تجهیزات، نرم افزار کتابخانه ای و منابع و نشریات با اداره کتابخانه ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه، کتابخانه حضرت آیت الله سیدعبدالعلی آیت اللهی(ره)، واقع در حسینه اعظم، با قراردادی به مدت ۱۵ سال به اداره کتابخانه های لارستان واگذار شده است، تصریح کرد: با این اقدام، نیرو و تجهیزات در اختیار این کتابخانه بزرگ قرار خواهد گرفت.

معتمدیان با اشاره به اینکه، کتابخانه حضرت سکینه(س) آموزش و پرورش لارستان و همچنین کتابخانه اداره امور زندان لارستان به شکل مشارکتی اداره می شود، افزود: در نوع مشارکتی، اداره کتابخانه ها، موظف به تأمین برخی کُتب، نشریان و نرم افزار را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه میانگین سرانه هر کتابخانه در هرماه ۸۰ تا ۱۰۰ نسخه کتاب می باشد، تصریح کرد: به طور میانگین در هر ماه ۱۵ الی ۲۰ نشریه با تنوع و قیمتهای گوناگون وارد کتابخانه ها می شود.

مسئول اداره کتابخانه های لارستان ابراز کرد: در لارستان ۸ انجمن و یک کمیته کتابخانه های عمومی وجود دارد که این تعداد باعث گردیده تا شهرستان لارستان بالاترین رتبه را به لحاظ بهره مندی از انجمن کتابخانه ها در بین شهرستانهای استان فارس از آن خود کند.

خبرنگار: حسن فراست

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین