سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۳ب.ظ
::آخرین مطلب 57 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 13

اتاق فکر توسعه لارستان ازحرف تا عمل

 آقای مهدی زینلیان معاون عمرانی فرمانداری ويژه لارستان  برای تسریع و شتاب بخشیدن به  توسعه لارستان از نخبگان دانشگاهی و عموم مردم درخواست همکاری نموده اند این اقدام ایشان را…

 آقای مهدی زینلیان معاون عمرانی فرمانداری ويژه لارستان  برای تسریع و شتاب بخشیدن به  توسعه لارستان از نخبگان دانشگاهی و عموم مردم درخواست همکاری نموده اند این اقدام ایشان را می ستاییم و امیدواریم

فقط به این فراخوان بسنده نکنند و سختی راه ایشان را از به ثمر رسانیدن اهداف خود دلسرد نکند  و عملا در این مسیر گام نهاده و با همراهی مردم و مسئولین برنامه های خود را به پیش ببرند

این فراخوان حوزه های متعددی را پیشنهاد داده است اگر یک عقبه قوی حمایتی از مسئولین داشته باشد (با توجه به نگاه مثبت مدیران شهرستان )در صورت پیگیری مجدانه، ثمرات ارزشمندی برای منطقه به همراه خواهد داشت جناب زینلیان مستحضر هستند که لار و لارستان ظرفیت های بالقوه فراوانی  برای توسعه دارد که در صورت تشکیل این اتاق فکر و با اولویت بخشیدن به ایده ها در کوتاه ترین زمان ممکن شاهد شکوفایی منطقه خواهیم بود .

موفقیت این فراخوان به  عوامل زیر بستگی دارد :

۱-جدیت شما و همکارانتان برای عملیاتی کردن برنامه هایی که برای توسعه منطقه دارید.

۲-پشتیبانی مدیران استانی و بالاتر برای حمایت از طرح ها وتسهیل امور اداری و تخصیص اعتبارات کافی برای توسعه (این حمایت بسیار حیاتی است ) یعنی جلب توجه مدیران ارشد استان و بالاتر در هر حوزه بسیار مهم است مثلا در هنگام بازدید کمسیون فرهنگی مجلس از لار یکی از اعضا در مصاحبه با صدا وسیمای فارس گفت ما فکر نمی کردیم لارستان چنین ظرفیت هایی داشته باشد و باید برای آینده اعتبارات بیشتری اختصاص داده شود .

۳-نگاه مثبت نخبگان و کارشناسان و احساس مسئولیت در برابر این فراخوان برای رشد و توسعه منطقه

۴- جلب اعتماد سرمایه گذاران بومی و خارج از منطقه برای سرمایه گذاری در بخش هایی که علاوه بر توسعه منطقه با سوددهی مناسب همراه هست.

نکات پیشنهادی :

*برای سرعت بخشیدن به این فراخوان و استفاده بهینه از نظرات نخبگان دانشگاهی که در مراکز علمی داخل و خارج از کشور به تحصیل اشتغال دارند تعیین یک دبیرخانه ثابت با همین نام و راه اندازی یک سایت اختصاصی ضروری است .

*با توجه به اشتغال به تحصیل اکثریت دانشجویان و نخبگان تعیین یک زمان مشخص (مثلا تعطیلات نوروز )برای جمع آوری ایده ها و برگزاری یک گردهمایی اهمیت دارد تا بدینوسیله کلیه کسانی که مایل هستند در توسعه منطقه خود سهیم باشند از نزدیک با هم آشنا و پیشنهادها و نظرات خود را مطرح نمایند .

* فراخوان علاوه بر  سایت هاو نشریات محلی در سطح کلان (مثلا صدا وسیما )  نیز انجام ، تازمینه مشارکت نخبگان بیشتری  فراهم شود .توجه فرمایید که  فراخوان شما چندان بردی نداشته است بازنگری و اعلام مجدد آن بایک نگاه هدفمند به آینده و با الهام از برنامه هایی چون ایران ۱۴۰۴ ضروری است

* اتاق فکرمورد نظر می بایست ازبین کارشناسان و علاقه مندان لارستانی تشکیل و با تعیین کارگروه هایی ،چشم انداز آینده واقع بینانه تبیین گردد.

یکی از مشکلاتی که شاید در مسیر حرکت شما پیش بیاید همانا سیاست زدگی است که بر فضای شهرستان حاکم است دور کردن فضای سیاسی و تمرکز بر توسعه منطقه اهمیت دارد.

*با نگاهی به نشریات و سایت ها ی منطقه متوجه این نکته می شوید که ایده های ارزشمندی از طرف لارستانی های ساکن و مهاجر بیان شده جمع آوری آن  مهم می باشد این ایده ها عموما منطبق با واقعیت های منطقه می باشد.

*ضروری است جنابعالی و همکارانتان محورهایی را که برای توسعه  مد نظر دارید در جلسه شورای اداری شهرستان مطرح و از مدیران هر دستگاه بخواهید ظرفیت ها ی باالقوه و موانعی که برای توسعه وجود دارد آماده و به دبیرخانه ارائه نمایندآمادگی مدیران اجرایی هر دستگاه برای نیل به اهداف توسعه مهم می باشد .

حوزه هایی که توانمندی های لارستان را بیشتر نشان می دهد:

•    داشته های فرهنگی و گردشگری :بنا به اذعان مسئولان گردشگری استان ،لارستان دارای ظرفیت های قابل توجهی در این زمینه می باشدبسیاری از اماکن تاریخی و باستانی این شهرستان هر یک به تنهایی می تواند در جذب گردشگر و نهایتا توسعه شهرستان موثر باشد.

توجیه ظرفیت ها و رفع کاستی ها نگاه مدیران بالاتر را می طلبد با توجه به تغییرات مدیریتی پیش آمده دراداره میراث فرهنگی لارستان ، پیگیری مدیریت شهرستان در قالب یک برنامه مدون ضروری است در این خصوص گفتنی است بخشی از جامعه جوان به صورت خود جوش حرکت هایی جهت احیای میراث فرهنگی شهرستان را شروع کرده انداستفاده از توان آنان برای سرعت بخشیدن به پیشبرد برنامه هادر دستور کار قرار دهید.

•    حوزه صنعت خصوصا صنایع سنگین و مادر:  بنا به گفته مسئولان استان و نیز آمار های رسمی ارائه شده ،لارستان در زمینه تعداد شهرک های صنعتی بعد از شیراز قرار دارد اما مطالعه ظرفیت های شهرستان در زمینه ایجاد صنایع مادر و سنگین علاوه بر اشتغال زایی در توسعه صنعتی شهرستا ن نقش بسزایی دارد.

•    حوزه معادن  و ذخایر زیر زمینی :یکی دیگر از محورهایی که امید است مورد توجه جنابعالی و همکارانتان باشد تمرکز و مطالعه بر روی معادن و ذخایر زیر زمینی است تا در این زمینه نیز سرمایه گذاری های لازم برای اکتشاف انجام شود .

•    حوزه های کشاورزی و باغی و گیاهان دارویی :علی الظاهر لارستان در زمینه کشاورزی نباید حرفی برای گفتن داشته باشد اما آمار هایی که از طرف مسئولین ارائه می شود چیز دیگری را نشان می دهد زیرا لارستان در زمینه برخی محصولات باغی و زراعی در سطح استان در رتبه های بالایی قرارداردکه در صورت توجه ویژه و استفاده از روش های نوین آبیاری محصولات با بازدهی بیشتری روانه بازار خواهد شد. همچنین تنوع گیاهان دارویی در منطقه یکی از محورهایی است که می تواند بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

در این راستا ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی برای برخی محصولات، علاوه برنگهداری و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه ها به اشتغال می انجامد.

•    حوزه راه و ترانزیت کالا( زمینی و هوایی و ریلی ) :توجه به راه ها از اهمیت زیادی برخوردار است زیر ساخت هایی که در زمینه راه های زمینی و  هوایی و دسترسی آسان به دریا وجود دارد نیاز به یک مدیریت قوی برای استفاده از این ظرفیت دارد توانمندی های لارستان در حوزه راه در کمتر شهرستانی می توان سراغ داشت آمارهایی که از سوی مراجع ذیصلاح شهرستان در خصوص حمل بار و ترانزیت کالا ارائه می شود در صورت مدیریت بهتر بازدهی بیشتری برای شهرستان به همراه دارد .برای پیشرفت در این حوزه علاوه بر توجیه فنی به توجیه اقتصادی مدیران مافوق نیاز است تا دولت با سرمایه گذاری مناسب علاوه برظرفیت های موجود نسبت به تخصیص اعتبارات مناسب برای خطوط ریلی و ایجاد بزرگراه اقدام نماید.

•    توسعه کمی و کیفی مراکز علمی :با توجه به نقشی که مراکز علمی در توسعه وپیشرفت مناطق دارد توجه به نیاز های منطقه و تاسیس رشته هایی کاربردی در دانشگاه های این منطقه از اهمیت زیادی برخورداراست .لار این ظرفیت را دارد که به یک قطب علمی در جنوب کشور تبدیل شود .

•    توجه به صنایع بومی و سنتی منطقه: به دلائل مختلف برخی صنایع بومی منطقه خصوصا در روستاها از بین رفته و یا کسی میل و رغبتی به آن ندارد شناسایی و احیای آنها به توسعه اقتصادی منطقه منجر می شود

در پایان مجددا از ایده شما قدردانی نموده و امید که جهاد گونه در این مسیر گام بردارید موفق باشید.

نویسنده: غلامرضا حامدی پور

 

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین