جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۰۹ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

شناسایی سازه آبی قرون میانه اسلامی در اوز

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از شناسایی و ثبت اثر فرهنگی، تاریخی قنات عنوه متعلق به دوره قرون میانه اسلامی در فارس خبر داد. مصیب امیری…

قنات - اوز فارس مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از شناسایی و ثبت اثر فرهنگی، تاریخی قنات عنوه متعلق به دوره قرون میانه اسلامی در فارس خبر داد. مصیب امیری اظهار کرد: این قنات که از دامنه شمالی کوه شهر اوز در منطقه لارستان

سرچشمه می‌گیرد از مهمترین منابع آبی این شهر بوده  و آب این قنات در شهر به برکه‌هایی برای آب شرب مردم منتقل می‌شده است.

وی گفت: در مورد حفار این قنات اطلاعات مستدلی در دست نیست اما براساس نظر کارشناسان و گفته افراد محلی آن زمان عده‌ای گبرنشین که در دامنه‌های کوه مشرف به سد تنگ عنوه(کوه کلاته) ساکن بوده‌اند، قنات‌هایی را در دل کوه حفر می‌کنند و از چندین حلقه چاه که کنار هم به نظم و ترتیب خاصی در دل کوه حفاری شده بوده آب به برکه بند می‌رسید و از آب موجود برای راه‌اندازی آسیاب آبی و مصارف کشاورزی استفاده می‌کردند.

 امیری افزود: در مسیر قنات چاه‌هایی حفر شده که مادر چاه  این قنات در ارتفاع ۱۰۵۵ متری از سطح دشت، در بالای سد تنگ عنوه قرار دارد که ۳۸ متر عمق داشته و پایین‌ترین حلقه چاه  مربوط به این قنات حدود ۳۶ متر عمق دارد و درجمع تعداد حلقه چاه‌های موجود در تنگ عنوه در حال حاضر ۲۲ حلقه  است که در صخره طبیعی کوه کنده شده و توسط کانال‌هایی به هم مرتبط هستند که در بعضی اتاقک‌هایی نیز تعبیه شده است.

 مدیر کل میراث فرهنگی فارس خاطرنشان کرد: دلیل نامگذاری این اثر به تنگ عنوه قرار گرفتن آن در تنگه‌ای به همین نام است و عنوه واژه‌ای بیگانه به معنی تسلط، چیرگی، غلبه و پیروزی است.

 وی گفت: قنات عنوه در استان فارس، شهرستان لارستان بخش اوز در دره عنوه واقع شده است که با توجه به ارزش‌های تاریخی و فرهنگی پس از گذراندن تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۱۱۱۹ مورخ ۲۶/۶/۹۳ هم اکنون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

 

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین