چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۷ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 16

همایش تخصصی کارشناسان ومدیران هنرستان های جنوب فارس در لارستان

  جلسه هم اندیشی کارشناسان ومدیران هنرستانهای فنی و حرفه ای وکارودانش جنوب استان با حضور دکترقجری معاون آموزش متوسطه ادار کل ، نافه گشا کارشناس مسئول فنی حرفه ای…

  جلسه هم اندیشی کارشناسان ومدیران هنرستانهای فنی و حرفه ای وکارودانش جنوب استان با حضور دکترقجری معاون آموزش متوسطه ادار کل ، نافه گشا کارشناس مسئول فنی حرفه ای ، شکاری کارشناس مسئول کارودانش وثابت کارشناس کار و دانش اداره کل آموزش وپرورش استان فارس در آموزشگاه شبانه روزی نمونه دولتی نرجس خاتون لارستان برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی معاونت اداره کل ومدیریت آموزش وپرورش لارستان در این همایش ناصر قجری در سخنانی ضمن تمجید وتجلیل از مقام شامخ معلمی با اشاره به آیاتی ازقرآن مجید رسالت معلمی را رسالت انبیا برشمرد و عنوان داشت زنده نمودن یک فرد با دانش به منزله زنده نمودن یک جامعه است. ایشان بااشاره به تاریخ یکصد ساله تعلیم وتربیت به روش مدرن ونوین در کشورمان اظهارداشت: متاسفانه تعلیم وتربیت ما دراین مدت انحرافاتی داشته و تحت تاثیر مکاتب فکری وفلسفی غربی قرارگرفته است اگرچه به لطف خداوند وبا شکل گیری انقلاب اسلامی تحولاتی در نظام آموزش وپرورش صورت گرفت وتاحدودی توانست از ازاین انحرافات فاصله بگیرد از جمله با تدوین وتصویب طرح تحول بنیادین عملا به عنوان یک سندفاخر راه ومسیر را برای ما روشن نموده است اما باز هم تارسیدن به حد مطلوب فاصله است.

معاون آموزش متوسطه همچنین با اشاره به بحث عدالت آموزشی ، اجرای آن را هم در حوزه کمیت وهم در حوزه کیفیت ضروری دانست و گفت: در حوزه کمیت وظیفه دولت این است که همه را صرف نظر از هرگونه اختلاف جنسی ومنطقه ای واجتماعی را تحت پوشش آموزش قرار دهد وبه همین جهت توانسته ایم در دوره ابتدایی از هرصد کودک ۹۸نفر ودر دوره متوسطه اول ۸۵ نفر ودر دوره متوسطه دوم تا۸۰ نفر را تحت پوشش قرار دهیم. در حوزه کیفیت نیز دولت موظف است خدمات آموزشی رابه بهترین شیوه ارائه دهد تاحداکثر بهره وری ایجاد شود که متاسفانه دراین حوزه ضعیف عمل شده وچندان موفق نبوده ایم وآموزش وپرورش باید به سمت توسعه کیفی گام بردارد.

ایشان درفرایند وچرخه توسعه ی کیفی آموزش وپرورش، سه مولفه را مهم دانست وتاکیدکرد:اولین مولفه ، “دانش آموزان” هستند که صرف نظرازتیزهوش یا کم هوش بودنشان باید درکنارهم باشند که متاسفانه اکنون به گونه ای دیگراست ودانش آموزان درمدارس مختلف از نظرسطح علمی ازیکدیگر تفکیک شده اندو در واقع بزرگترین ظلمی که اتفاق افتاده این است که مدارس عادی از درون پوچ شده اند اگرچه مخالف مدرسه تیز هوشان نیستم اما نباید آنهار را بدون هیچگونه ضابطه و حساب وکتاب که مغایربا عدالت آموزشی است گسترش می یافت.

دکتر قجری دومین مولفه در این چرخه را “معلمین” برشمرد و اظهارداشت تا معلم های ما روش سنتی دارند کیفیت بخشی اتفاق نخواهد افتاد وبرای کیفیت بخشیدن به آموزش نیز باید فضاهای مناسب ومحیط های شادابی ایجاد شود که در این زمینه اگر خیرین بزرگوار ورود نمی کردند وضعیت از این هم بدتر می شد و تا زمانی که مدرسه نیازمندی های یچه های مارا به طور ایده ال تامین نمی کند جذب محیط های آموزشی ما نمی شوند. وی با بیان اینکه اکنون بیش از ۶۰هزارنفر در کشور و۴۰۰۰ نفر در استان فارس نیروی مازاد وجود دارد از توزیع نا عادلانه آنها در نقاط مختلف گلایه نمود به نحوی که دربسیاری از مناطق کمبود نیرو احساس می شود اما در مرکز استان وکشور مازاد هم دارند.

وی آخرین مولفه را “مدیریت ها ” ذکرنمود و  عنوان داشت: تازمانی که مدیر مدرسه فقط نقش ایجاد نظم واداره نیروها برعهده دارد واجازه تفکر وخلاقیت در حوزه کاری خود نداشته باشد هیچ اتفاقی صورت نمی گیرد واعتقاد همه صاحب نظران دنیا براین است که همه اتفاقات در زمینه های اخلاق،مذهب،علم،سلامت ،فن آوری … باید توی مدرسه ایجاد شود اما متاسفانه اینگونه نیست ومدیران باید مانند افسران عملیاتی تمام قد ،اختیاراتی به آنها واگذارشود وخود تصمیم گیرنده باشند وتادستوراتی صرف از مرکز بیاید وتنها مجری آنها باشند اتفاق خاصی در توسعه ی کیفی آموزش وپرورش نخواهد افتاد وخلاقیت تعطیل خواهدشد.

معاون آموزش متوسطه در بخش پایانی سخنان خود ساماندهی نیروهای انسانی  و مدرسه محوری با اجرای طرح تعالی مدیریت را از مهمترین راهبردهای آموزش وپرورش دانست و ازرویکرد وزارت آموزش وپرورش و دولت به مدارس فنی وحرفه ای وکارودانش و توجه بیشتر آنها به این مراکز خبرداد و استقبال اندک هنرجویان از این مدارس را ناشی ازداشتن قوانین متمرکز وغیر خلاقانه برشمرد. وی بار دیگر یادآورشد: مدرسه فقط محل رقابت های علمی نیست بلکه باید درآن اخلاق به اوج خودبرسد وانتظار خدا ازما این است که کار جزئی رابزرگ انجام دهیم وبه امور جزئی توجه کنیم تا امور کلی هم سامان بگیردو اگرقرارباشد زمانی فرادستی وفرودستی تعیین شوند فرادستان ما معلمین هستند وباید دست آنها راببوسیم.

درابتدای این جلسه فیاض پور معاون مدیرکل ومدیر آموزش وپرورش لارستان درسخنانی ضمن خیر مقدم به مدعوین عزیز پیرامون مهارتهای آموزشی وارتقای مهارت های حرفه ای دانش آموزان وتوجه بیشتر به رشته های فنی وحرفه ای وکارودانش مطالبی را عنوان داشتند و تاکید نمودند سیاستهای آموزشی به سمت تقویت رشته های فنی حرفه ای وکارودانش سوق پیدا می کند وتربیت افراد ماهر رابرای توسعه شهرستان مدنظر قرار داده ایم.

در ادامه این همایش نیز جلسه تخصصی مدیران وکارشناسان هنرستانهای جنوب فارس با حضور کارشناسان اداره کل برگزارشد و مدیران نیز نظرات و سئوالات مربوط به حوزه کاری خود مطرح نمودند.

شرکت در ویژه برنامه  روز جهانی معلولین که توسط دانش آموزان مدارس استثنایی در مدرسه شبانه روزی استثنایی امام خامنه ای برگزار شد وبازدید از نمایشگاه دست ساخته های این عزیزان، بازدید از هنرستان بزرگ امام خامنه ای وبررسی امکانات ونیازها و حضور در جلسه دبیران  دبیرستان نمونه دولتی نرجس خاتون لار از دیگر برنامه های دکتر قجری وهیات همراه در سفر یک روزه آنها به لارستان بود.

گفتنی است این جلسه هم اندیشی با شرکت کارشناسان ومدیران مدارس فنی و حرفه ای وکارو دانش از ادارات شهرستان ها ومناطق لارستان،لامرد،مهر،خنج،گراش،اوز،جویم،بیرم، علامرودشت،گله دار واشکنان برگزار شد ودرپایان نیز گروهی از مهمانان در توری چند ساعته از اماکن تاریخی لار دیدن نمودند.

 

 

 

 

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین