سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۱ب.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 26

باغ شهري هزينه‌اي سنگين و كم بازده

يكي از فوايد و ارزش نقدينگي جامعه ايجاد اشتغال سالم، توسعه و تعالي صنايع، رشد دامداري و كشاورزي و تأسيس كارخانه‌هاي فعال جهت تأمين فرآورده‌هاي كشاورزي و دامي مربوطه است…

يكي از فوايد و ارزش نقدينگي جامعه ايجاد اشتغال سالم، توسعه و تعالي صنايع، رشد دامداري و كشاورزي و تأسيس كارخانه‌هاي فعال جهت تأمين فرآورده‌هاي كشاورزي و دامي مربوطه است كه انجام اين فعاليتها

ضمن ايجاد اشتغال و رفع بيكاري عاملي براي توسعه اقتصاد سالم و رقابتي و گسترش صادرات غير نفتي كشور خواهد شد و آرامش عمومي در پي خواهد داشت.

 با توجه به نياز مملكت به توسعه و تأكيد مقام معظم رهبري به طرح اقتصاد مقاومتي و كمبود رشد نقدينگي در جامعه جهت توسعه صنايع، استفاده از سرمايه‌داران بومي و غير بومي و ايراني و خارجي از ضروريات مي‌باشد.

يكي از مسائلي كه امروزه پيرامون  منطقه لارستان به وفور ديده مي‌شود و غالب كساني كه وجهي در دست دارند براي تأمين ارزش  افزوده وجه نقد و رفاه  و تفريح محدود به خريد و فروش آن مبادرت مي‌ورزند تفكيك زمين‌هاي يك يا دو هزار متري بنام (باغ شهري) و ايجاد ساخت و ساز در آن است. در اين مقال از وجود مفاسد گسترده اين باغ  شهري‌ها مي‌گذريم و آن را به زماني ديگر موكول مي‌نماييم. تاكنون در لارستان بيش از ده قطعه از اراضي به شكل باغ شهري در آمده كه اين زمين‌ها از ۶۰ هكتار شروع و به چند هكتار خاتمه مي‌پذيرد. اگر براي هر هكتار خيابان‌هاي اصلي   و فرعي آن كسر گردد و مساحت هر قطعه به طور  متوسط ۱۰۰۰ متر در نظر گرفته شود پس از كسر قسمت‌هاي مختلف خيابان مي‌توان از هر هكتار ۷/۶۶ زمين را تقطيع نمود .

در اينجا از تغيير كاربري خودسرانه به فروش  با قيمت‌هاي گزاف نيز صرف نظر  مي‌نماييم و به اين نكته مي‌پردازيم كه جمعي پس از خريداري، امكانات رفاهي از جمله تأسيس يكي دو اتاق، حمام، دستشويي و… براي‌ آن تأمين نموده و برخي با تأسيسات مجهز، آن را به ويلايي بدل مي‌نمايند كه بيا و ببين.

در لارستان تاكنون بيش از ۱۰ قطعه از اراضي سابق‌الذكر به شكل باغ شهري در آمده‌اند كه به طور متوسط مي‌توان تخمين حدود ۱۸۰۰ باغ شهري  يك هزار متري را مطرح نمود.

اگر پس از ساختن و هزينه تأسيس اتاق‌ها و امكانات و تجهيزات و… براي هر قطعه ۱۰۰۰ متري مبلغ يكصد ميليون تومان در نظر بگيريم با توجه به عدد و رقم، آمار ميلياردي زير به دست مي‌آيد يعني با تفكيك قطعات  ده‌گانه و تخمين هر باغ ۱۰۰۰ متر مبلغ يكصد و هشتاد ميليارد تومان مي‌شود.

۱۸۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰= ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰×۱۸۰۰

يعني ما چنين مبلغ سنگيني  را بي‌خاصيت يا بسيار كم‌خاصيت  رها كرده‌ايم .

اين با كدام تز اقتصادي قابل پذيرش است و كدام انديشمند و اقتصاددان آن را تأييد مي‌نمايد؟!

مسئولين امر در منطقه لارستان بينديشند چه اقدمات ناگواري انجام شده كه گروه‌هاي نيمه متمول به جاي سرمايه‌ گذاري در صنايع خرد و كلان به خريد زمين و غرس چند درخت و تأسيس چند بنا مبادرت نموده‌اند؟ و براي رفع اين معضل چه راهكاري پيشنهاد مي‌كنند و ‌با طرح اقتصاد مقاومتي چه توجيهي براي آن در نظر مي‌گيرند؟

سردبیر

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۹:۳۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین