چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۱ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

آيا احياء سنت‌هاي گذشته ميسر است؟

بعضي از سنن سابق در لارستان بسيار طبيعي  و سودمند بوده است كه در حال حاضر با امكانات جديد متروك و غالباً نابود شده است. به عنوان نمونه زيرزمين و…

بعضي از سنن سابق در لارستان بسيار طبيعي  و سودمند بوده است كه در حال حاضر با امكانات جديد متروك و غالباً نابود شده است. به عنوان نمونه زيرزمين و بادگير در منازل لارستان بويژه در منازل متمولين و بزرگان دو وسيله جالب و سودمند بوده، كه علاوه بر بهره‌برداري به عنوان استراحتگاه طبيعي در فصول تابستان انبار سالم براي نگهداري آذوقه در همه فصول بوده است.

نگهداري خرما، برنج، ميوه‌هاي فصلي و… در زيرزمين‌ها و عدم استفاده از يخچال‌ها مردم را با طبيعت خويش همگام مي‌كرده است ممكن است گفته شود چه كاري است كه با هزينه سنگين به ساختن زيرزمين يا بادگير مبادرت شود يكي دو سانترال  با برق ۳ فاز كار بادگير و زيرزمين را با هزينه‌ كمتر انجام مي‌دهد اما صرف نظر از سردي يا خنكي غير طبيعي كولرها و سانترالها، زيرزمين و بادگيرها با يك پنكه معمولي كار كولر را انجام داده و از دردهاي مفاصل  به خاطر سردي بي‌رويه و بادهاي مستقيم ممانعت به عمل آورده و يك انبار خوب و طبيعي  آذوقه هم خواهد بود.

البته اين نكته پيشنهادي است كه سزاوار است مهندسين در سازمان نظام مهندسي بينديشند.

لازم به ذكر است اين دو نمونه‌ از قضاياست. نصب دريچه‌هاي بلند چند متري آهني كه حرارت را مستقيم به ساختمان وارد مي‌سازد، مغاير طبيعت منطقه است كه سابقاً با دريچه‌هاي ساخته شده از گچ يا سنگ آن هم به نحوي كه با انكسار نور فقط روشني به ساختمان مي‌داد و گرمي را مي‌زدود عاملي براي جلوگيري از گرم شدن ساختمان‌ها بوده است.

به اميد انديشيدن بهتر  و استفاده از ابزار و تكنيك جديد جهت آرامش و رفاه بيشتر همشهريان.

سردبیر

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “آيا احياء سنت‌هاي گذشته ميسر است؟”

  1. ناشناس گفت:

    ایده ی خوبی ست.البته اگراستاد بنّاهای امروزی بتونن بادگیرهای خوب وفنّّی واصولی.بسازند.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین