سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۳ب.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 35

نجات جان مادر، با تشخیص به موقع پزشک

اوایل آذر ماه سال جاری مادری جوان مطابق معمول جهت انجام سونوگرافی سه ماهگی (سونوگرافیNT_ معروف به سونوگرافی سلامت جنین) در هفته سیزدهم بارداری به متخصص رادیولوژی و سونوگرافی مراجعه…

اوایل آذر ماه سال جاری مادری جوان مطابق معمول جهت انجام سونوگرافی سه ماهگی (سونوگرافیNT_ معروف به سونوگرافی سلامت جنین) در هفته سیزدهم بارداری به متخصص رادیولوژی و سونوگرافی مراجعه نمود. سونوگرافی ایشان با صرف زمان و دقت کافی انجام شد،

اما در این میان مسئله  مهمی توجه پزشک را به خود جلب کرد و آن موقعیت جنین در داخل شکم(خارج از رحم) بود. حاملگی خارج رحمی معمولاً در ماه دوم بارداری(عمدتا در هفته های ششم تا هشتم حاملگی) عارضه دار شده و مادر با درد و خونریزی شدید مراجعه میکند، اما در این مورد خاص به دلیل قرار داشتن جنین در داخل شکم، مادر هیچ گونه درد یا خونریزی نداشت که این مسئله، تشخیص را سخت تر می کرد. برای اطمینان بیشتر MRI انجام شد و موقعیت شکمی جنین تایید گردید. با توجه به شرایط خاص و در خطر بودن جان مادر، با نظر متخصص زنان و زایمان بیمار به شیراز ارجاع شد و در نهایت پس از یک هفته مشاوره های متعدد با اساتید مجرب دانشگاه شیراز، با مشارکت تیم کاملی از متخصصین زنان و زایمان و بیهوشی، بیمار مورد عمل جراحی لاپاروسکوپیک قرار گرفت و با خارج کردن کامل جفت و جنین، جان مادر از خطر حتمی نجات یافت، که گزارش عمل جراحی این مورد نادر، از اخبار شبکه استانی فارس در تاریخ ۱۷/۹/۹۳ پخش گردید.

۱ تا ۲% حاملگی ها در خارج از رحم اتفاق می افتد که ۹۵% موارد آن در داخل لوله های فالوپ(لوله های رحمی) است. فقط ۱% حاملگی های خارج رحمی در حفره شکم اتفاق می افتد. این نوع حاملگی بسیار نادر بوده و شیوع آن ۱ از ۱۰۰۰۰ تا ۱ از ۳۰۰۰۰ در کل حاملگی هاست. در این نوع حاملگی، همزمان با رشد جنین، جفت به درون ارگان های داخلی بدن از جمله روده ها و مثانه نفوذ میکند و باعث خونریزی شدید می شود و جان مادر در معرض خطر قرار می گیرد.

توصیه جدی به مادران باردار این است که در دوران حاملگی به خصوص سه ماهه اول، تحت نظر متخصص زنان و زایمان باشند و جهت انجام سونوگرافی، فقط به متخصص مربوطه(متخصص رادیولوژی و سونوگرافی) مراجعه نمایند که اگر بارداری غیرطبیعی اتفاق افتاده باشد، به موقع تشخیص داده و درمان شود.

 

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین